Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

MB og BMW, men Audi?

Anbefalte innlegg

Mange snakker om at Audi skal være på nivå med MB og BMW. Selv mener jeg ikke dette. Jeg mener at Audi fortsatt har en del å fikse på før de kan sammenlignes med BMW og Mercedes-Benz.

F eks må de ikke ha forhjulsdrift og være så fremtunge. På den måten blir de "billigbiler" i for stor grad. I tillegg er designet på de fleste Audiene nesten helt like.

De eneste unntakene til Audi er S5, A8 og selvfølgelig R8. Resten er bare vanlige kjedelige billigbiler. Den nye A4 Avant ligner til og med på nye Ford Mondeo stasjonsvogn bak.

Hva mener dere? Er Audi på nivå med MB og BMW eller er de på nivå med Ford og VW? Kanskje en mellomting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jaja missforstå meg rett, kjører 2 biler, begge med RWD selv jeg ;)

men er forholdene virkelig vanskelige (er ofte det her jeg bor)

kan ikke all elektronikken i verden hjelpe deg, da er det en konstruksjon som er "bra av seg selv" det eneste som holder.

Lenke til kommentar

Audi er bilen. Det er sant at noen av dem har ganske lik form og det er ikke bra, men fortsatt så synes jeg at Audi er en fin og komfortabel bil, om vinteren så merker du at den sitter godt på bakken.

Det er en bakke som heter longsdalen (like ved huset vårt) Audin vår klarte å kjøre opp den bakken uten noen problemer, imens en Mercedes E klasse 2007 spinte hele veien opp, de som kjørte den måtte rygge tilbake 1 gang og ta i fart, men den kom opp til slutt, men sakte. Det er det jeg liker ved Audi, de kommer opp overalt og det er ikke en helt ny Audi vi har (1998) og fortsatt bedre enn mercedesen på vinterføre.

Audi er i sin egen klasse.

Edit: Vil ha en Bmw om sommeren og Audi om vinteren.

Brukernavnet mitt har ingenting med bilsmaken min å gjøre :p

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar

Helt uenig i mange av påstandene dine.

F eks må de ikke ha forhjulsdrift og være så fremtunge. På den måten blir de "billigbiler" i for stor grad.

Vel, dette har vel strengt tatt mer med tradisjon å gjøre enn "billigbil" eller ei. Dessuten har Audi en lang tradisjon med Quattro, noe jeg vil tro du vil finne på omtrent halvparten av alle Audier. Særlig blant de dyrere / større Audiene er det svært vanlig med Quattro, og da er det vel uvesentlig å bringe inn diskusjonen om RWD / FWD?

I tillegg er designet på de fleste Audiene nesten helt like.

De aller fleste bilmerker følger generasjoner, og innen én generasjon vil de fleste modellene fra ett merke være svært like. Dette gjelder både Audi, BMW og Mercedez. Å påstå at dagens generasjon Audi-modeller er altfor like kan være korrekt, men da kan man ikke se bort ifra at dagens generasjon BMW-modeller også er svært like.

Som ahpadt viste, er også A4 Avant ganske ulik Mondeoen. Da vil jeg påstå at A4 Avant likner mye mer på BMW 3-serie Touring.

0701_a%202007_bmw_3_series_touring%202.jpg

09_audi_a4_avant_02.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79
Audi har iallefall mye penere interiør enn bmw og Mercedes.

Javell?

Audi

38_-1596131547.jpg

BMW

80_1676660263.jpg

Mercedes

39_1240132849.jpg

Synes ikke Audi stikker seg ut med noen finere interiør her.

Forøvrig er jeg enig med trådstarter. Synes den sammenlikningen blir helt feil. Bilene operer i helt forskjellige klasser etter min mening.

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar

Personlig så har jeg lenge hatt sansen for BMW. Jeg synes også at BMW'en har det beste utseende av de vanlige modellene av merkene nevnt over. Også interiøret synes jeg BMW virker litt "dyrere" enn Audi og Mercedes.

Men når vi snakker om en godt utstyrt Audi A6 Quatro, så vil jeg si denne overgår BMW's 5-serie fullstendig. (for man kan vel sammenligne 5-serien til BMW med A6 til en viss grad?)

På en god andreplass av de vanlige modellene liker jeg Audien best. Men jeg ville aldri kjøpt meg en "vanlig" A3 eller A4. Helt greit utseende uten at man akkurat blir trollbundet.

Så var det Mercedes da....

Mercedes har jeg for og være ærlig aldri likt noe særlig. Fantastiske å kjøre liksom, men utseende på vanlige nye Mercedes'er som man finner rundt om i butikkene er helt hårreisende synes jeg. Var ikke mange år siden Mercedes var luksus i forhold til andre biler her i Norge, men i dag er den skillen helt bortvasket mener jeg.

Mercedes synes jeg rett og slett er en kjedelig bil.

Så helt til slutt, til dere som evt. skulle bli litt irriterte over uttalsen angående Mercedes:

Ja.. jeg kjører en Touran! En Touran har ikke konforten en Mercedes har. Den er sikkert for de fleste også mye kjedeligere hva utseende angår. Man kan heller ikke sammenligne en Touran med en Mercedes, da dette er to vidt forskjellige biler som tiltrekker seg to vidt forskjellige kundegrupper.

Men Touranen (min) har også noe som IKKE Mercedesen har. Plass! Masse plass! og kraftig nok motor til å kjøre fra de fleste mercedeser som koster det dobbelte av min Touran. For meg så er altså plass og motor det viktigste. Etter litt senk/felger/dekk/styling etc etc. så synes jeg også utseende på en Touran er tøffere enn en vanlig Mercedes.

Men med Mercedes så får man selfølgelig en del annet som ikke man får i en Touran. Innebygde vifter i seter og elektriske justerbare stoler og annet krims krams man betaler myyye for som man egentlig ikke trenger. Eller rettere sagt, som JEG ikke trenger eller har behov for.

Smaken er som baken, og kunne jeg velge en av disse bilene, så hadde jeg altså gått for en BMW. Men siden plass/motor er viktig fom MEG, så måtte det bli en BMW 525 (minst) eller kanskje 530. Men da blir jo også prisen 3 ganger høyere enn det min bil kostet. Og da får det heller være.

Når jeg først har bestemt meg for en bil, så skal jeg ha en grom modell.

Skal jeg ha en grom modell av BMW (eller Audi/Mercedes for den saks skyld) som overgår min Touran i motorkrefter og plass, så må jeg ut med så mye mye mer penger. Og det er ikke for meg så veldig interesant.

Men altså:

1. BMW

2. Audi

3. Mercedes

Lenke til kommentar
Personlig så har jeg lenge hatt sansen for BMW. Jeg synes også at BMW'en har det beste utseende av de vanlige modellene av merkene nevnt over. Også interiøret synes jeg BMW virker litt "dyrere" enn Audi og Mercedes.

Men når vi snakker om en godt utstyrt Audi A6 Quatro, så vil jeg si denne overgår BMW's 5-serie fullstendig. (for man kan vel sammenligne 5-serien til BMW med A6 til en viss grad?)

Kan du grunngi hvorfor en A6 overgår en 5-serie fullstendig?

Men Touranen (min) har også noe som IKKE Mercedesen har. Plass! Masse plass! og kraftig nok motor til å kjøre fra de fleste mercedeser som koster det dobbelte av min Touran. For meg så er altså plass og motor det viktigste. Etter litt senk/felger/dekk/styling etc etc. så synes jeg også utseende på en Touran er tøffere enn en vanlig Mercedes.

Punkt 1: Din bil er en VAREBIL. Derav større plass.

Punkt 2: Din bil gjør 0-100 km/t på 9,1 sekunder. At du har 200000HK og kjører fra alt som er slik du gjerne fremstiller det til tider, er fordi din bil er uoriginal.

Skal jeg ha en grom modell av BMW (eller Audi/Mercedes for den saks skyld) som overgår min Touran i motorkrefter og plass, så må jeg ut med så mye mye mer penger. Og det er ikke for meg så veldig interesant.

Igjen: DU HAR VAREBIL. Du må sammenligne PERSONBILER.

Lenke til kommentar

Kan du grunngi hvorfor en A6 overgår en 5-serie fullstendig?

Punkt 1: Din bil er en VAREBIL. Derav større plass.

Punkt 2: Din bil gjør 0-100 km/t på 9,1 sekunder. At du har 200000HK og kjører fra alt som er slik du gjerne fremstiller det til tider, er fordi din bil er uoriginal.

Igjen: DU HAR VAREBIL. Du må sammenligne PERSONBILER.

Nå må du lese det jeg skriver da.

Er jo nettopp derfor jeg har kjøpt en varebil... forde jeg trenger plassen.

Jeg skrev også at man ikke kan sammenligne min Touran med merkene nevnt over her.

Min bil gjør 0-100 på 9.1 sek på papiret ja :)

Var ikke poenget mitt og påstå at jeg kjører fra alt og enhver.

Men jeg kjører fra de fleste som kjøper en splitter ny bil i dag til 380.000 kr.

Det er nettopp derfor jeg valgte den bilen jeg gjorde, forde da får jeg liksom i både pose og sekk, i forhold til kravene jeg har.

Forde A6'en er etter min mening mye mer "matcho" enn en BMW i 5-serien. Dessuten så har audien Quatro. I det hele tatt så ser Audien mye bedre ut etter min mening.

Vær så snill og les det jeg skriver da, samt spørsmålet som er stillt i tråden her. Er da ikke nødvendig og vri og vrenge på alt jeg sier, bare forde jeg gir en personlig vurdering av de tre merkene som er nevnt.

Lenke til kommentar
Nå må du lese det jeg skriver da.

Det er nettopp det jeg gjør. Du sammenligner din varebil med personbiler, og påstår at du får så uendelig mye mer for å så utrolig mye mindre penger.

Er jo nettopp derfor jeg har kjøpt en varebil... forde jeg trenger plassen.

Jeg skrev også at man ikke kan sammenligne min Touran med merkene nevnt over her.

Jeg kan ikke se et eneste sted i ditt forrige innlegg der du skriver at du har en varebil? Det er jo ganske vesentlig å nevne..

Min bil gjør 0-100 på 9.1 sek på papiret ja :)

Var ikke poenget mitt og påstå at jeg kjører fra alt og enhver.

Men jeg kjører fra de fleste som kjøper en splitter ny bil i dag til 380.000 kr.

Jada, Touranen din er en sportsbil, ikke en pizzabil. Jada, det finnes ingen andre biler til den prisen som går så inni-grønn-jævlig som den Touranen din. Touranen din er helt syk. Touran har supre kjøreegenskaper. Gjesp. Jeg er faktisk drittlei hele Touranen din, og det uten å ha sett den i det hele tatt. Det kan ha noe med at du bruker enhver anledning til å skryte uhemmet av den, samt at du nevner den i diskusjoner der den ikke har noe med saken å gjøre i det hele tatt?

Forde A6'en er etter min mening mye mer "matcho" enn en BMW i 5-serien. Dessuten så har audien Quatro. I det hele tatt så ser Audien mye bedre ut etter min mening.

Så ut i fra hva du skriver er det kun hjuldriften og utseende som har noe å si på en bil. Jeg minner om at du skrev at en A6 overgår en 5-serie "FULLSTENDIG", og grunngir påstanden med nettopp de to poengene - hvorav det ene er basert på personlig smak..

Vær så snill og les det jeg skriver da, samt spørsmålet som er stillt i tråden her. Er da ikke nødvendig og vri og vrenge på alt jeg sier, bare forde jeg gir en personlig vurdering av de tre merkene som er nevnt.

Jeg har ikke vridd eller vrengt på noe du har sagt. Som du ser av overskriften i tråden dreier det seg om Audi, BMW og Mercedes, men allikevel klarer du å dra inn en VW Touran.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Hvis du vil dra inn A6 Quattro i regnestykket så er det vel bare rett og rimelig å sammenligne mot BMW's 5-serie med xDrive og Mercedes' E-klasse med 4-matic. Alle disse bilene finnes med ypperlige systemer for 4-hjulsdrift, og det blir således et rent spørsmål om smak og behag hva man velger.

EDIT: Det kan f.eks. nevnes at en BMW 530XD er kjappere og bruker mindre drivstoff enn en Audi A6 3,0TDI Quattro. Går man over til bensinmotorene så blir det total slakt for Audi når det kommer til drivstofføkonomi (se f.eks. BMW 530xi og Audi A6 3,2FSI). Det kan jo være en side av saken, i disse miljøtider.

Endret av Swe
Lenke til kommentar

Nettopp derfor jeg nevnte min Touran når jeg skrev innlegget, for å forhindre å bli påminnet åssen bil jeg hadde.

Uansett så trenger jeg ikke dokumentere noe som helst. Smaken er som baken, og jeg liker bilene nevnt i første post i denne rekkefølgen:

1. BMW

2. Audi

3. Mercedes.

Basta!

Nå går vi videre folkens...

Lenke til kommentar

Freebird: Grunnen til at jeg liker Audi interiøret bedre enn de andre kan ha noe med at jeg elsker aluminiums-interiør, og dette er det veldig mye av i Audi. Men detm er vel kanskje mer smak og behag. Jeg syns likevel at Audi interiøret er finere enn de andre når det kommer til utseende, plassering av div detaljer og slikt.

Bmw kommer på en fin andreplass, mens Mecedes syns jeg ser helt forferdelig ut. Hadde det vært aluminium hadde det vært bedre. Det eneste fine med interiøret på den Mercen er pedalene.

Lenke til kommentar

Hehe. Tydeligvis en brannfakkel dette her...

Det var mye rare meninger her. Jeg er iallefall totalt uenig i to ting:

- A4 ligner ikke på Mondeo. Det eneste som ligner er takspoileren. Alt annet er totalt ulikt.

- Jeg tror ikke lenger Audi vil fremstå som en framtung bil. Den nye A4/A5 er vel beviset på dette med lengre akselavstand og bedre vektfordeling.

Lenke til kommentar
Nettopp derfor jeg nevnte min Touran når jeg skrev innlegget, for å forhindre å bli påminnet åssen bil jeg hadde.

Det er ingen nødvendighet for diskusjonen rundt Audi, M-B og BMW at du nevner at du har en Touran. Det er heller ingen nødvendighet for diskusjonen at du forteller hvor utrolig sprek osv. osv. Touranen din er.

Uansett så trenger jeg ikke dokumentere noe som helst. Smaken er som baken, og jeg liker bilene nevnt i første post i denne rekkefølgen:

1. BMW

2. Audi

3. Mercedes.

Det er ingen som har bedt deg å "dokumentere" noen ting. Poenget her er at du sammenligner en 5-serie og en A6 (hvorpå du sier at A6 quattro er fullstendig overlegen 5-serie pga utseende og quattro). Ingen skal ta fra deg din personlige oppfatning av utseendet, men du kan da kanskje tenke på at BMW 5-serie også kommer med 4WD? Du sammenligner ikke en Audi RS6 med en standard BMW 520i, du sammenligner selvfølgelig en RS6 med en M5 - to naturlige sammenligningsgrunnlag. Samme som en A6 Quattro er naturlig å sammenligne med en 5-serie MED 4WD.

Lenke til kommentar

Det er ingen nødvendighet for diskusjonen rundt Audi, M-B og BMW at du nevner at du har en Touran. Det er heller ingen nødvendighet for diskusjonen at du forteller hvor utrolig sprek osv. osv. Touranen din er.

1. BMW

2. Audi

3. Mercedes.

Det er ingen som har bedt deg å "dokumentere" noen ting. Poenget her er at du sammenligner en 5-serie og en A6 (hvorpå du sier at A6 quattro er fullstendig overlegen 5-serie pga utseende og quattro). Ingen skal ta fra deg din personlige oppfatning av utseendet, men du kan da kanskje tenke på at BMW 5-serie også kommer med 4WD? Du sammenligner ikke en Audi RS6 med en standard BMW 520i, du sammenligner selvfølgelig en RS6 med en M5 - to naturlige sammenligningsgrunnlag. Samme som en A6 Quattro er naturlig å sammenligne med en 5-serie MED 4WD.

Leste du det jeg skrev i parentes?

Sitat:

"For man kan vel sammenligne en A6 med en 5-serie?"

Er ingen tvil om at du har rett i at BMW'en blir levert med 4WD, men det viste altså ikke jeg. Uansett så mente jeg ikke at jeg hadde valgt A6 Quatro forde den hadde 4WD. Men jeg hadde valgt denne uansett, rett og slett forde jeg har en følelse for Audi i den klassen fremfor BMW.

Har hendt flere ganger at jeg har blitt "rakket ned på" av andre forde jeg har skrevet noe negativt om andre bilmerker. Derfor så gjorde jeg bare oppmerksom på dette.

Men det hjalp tydelighvis ikke det heller.. hehe.

Det hjelper liksom ikke hva som blir sagt i denne saken. Jeg ville uansett valgt en Audi fremfor en BMW i den dyrere klassen. Rett og slett forde jeg liker Audi bedre. Hvorfor...? Som sagt.. har litt med følelser og gjøre.

Men skal jeg først gi 7-800.000 for en bil, så hadde jeg vel kanskje valgt noe annet enn alternativene som er gitt her. Men det blir en annen sak. (Nei... jeg hadde ikke valgt VW eller en ny Touran)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...