Gå til innhold

Machiavellis politikk og filosofi.

Anbefalte innlegg

Machiavelli mente at herskerens handlinger skal vurderes ut fra om de fører til noe godt, ikke om handlingene i seg selv er gode.

Driver og skriver en avsluttende oppgave om Machiavelli, og skulle gjerne hatt noen innspill og argumenter for og mot det Machiavelli mener.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke tenkt å rope ut så mye siden dette er til skolearbeidet, dermed går jeg ut i fra at det meste kan du lese i pensumet.

Bare par ting som du må huske: Du må ikke lese Machiavelli uten kontekst dvs. du må prøve å forstå hva Machiavelli mente med forutsetningen i hans tid. Machiavelli levde i tiden der det ikke eksisterte statsstruktur slik som vi kjenner til i dag, men skriver ut i fra tiden der bystatstruktur i Nord-Italia var det vanligste samfunnsordningen for dette geografiske området. Jeg går ut i fra at "Fyrsten" står på pensumet siden det er det mest kjente av hans verk. Machiavelli brukes i dag i "realismens" fortolkning av internasjonale relasjoner hvis du kjenner til denne teoretiske tilnærmingen. Prøv å søk litt på nette om "realismen", jeg tør å vedde på at Machiavelli dukker opp sammen med Thukydids klassiske verk om den peloponnesiske krigen, Machiavellis håndbok i maktteknikk ”Fyrsten", Hobbes analyse av ”naturtilstand” i ”Leviathan” og kanskje Carl von Clausewitz "On war". Disse klassiske filosofer har noe til felles, men det er opp til deg å finne ut hva.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...