summer Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Machiavelli mente at herskerens handlinger skal vurderes ut fra om de fører til noe godt, ikke om handlingene i seg selv er gode. Driver og skriver en avsluttende oppgave om Machiavelli, og skulle gjerne hatt noen innspill og argumenter for og mot det Machiavelli mener. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Jeg har ikke tenkt å rope ut så mye siden dette er til skolearbeidet, dermed går jeg ut i fra at det meste kan du lese i pensumet. Bare par ting som du må huske: Du må ikke lese Machiavelli uten kontekst dvs. du må prøve å forstå hva Machiavelli mente med forutsetningen i hans tid. Machiavelli levde i tiden der det ikke eksisterte statsstruktur slik som vi kjenner til i dag, men skriver ut i fra tiden der bystatstruktur i Nord-Italia var det vanligste samfunnsordningen for dette geografiske området. Jeg går ut i fra at "Fyrsten" står på pensumet siden det er det mest kjente av hans verk. Machiavelli brukes i dag i "realismens" fortolkning av internasjonale relasjoner hvis du kjenner til denne teoretiske tilnærmingen. Prøv å søk litt på nette om "realismen", jeg tør å vedde på at Machiavelli dukker opp sammen med Thukydids klassiske verk om den peloponnesiske krigen, Machiavellis håndbok i maktteknikk ”Fyrsten", Hobbes analyse av ”naturtilstand” i ”Leviathan” og kanskje Carl von Clausewitz "On war". Disse klassiske filosofer har noe til felles, men det er opp til deg å finne ut hva. Endret 4. juni 2008 av statsviter Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) do your own homework! eventuelt post den i skole og leksehjelp under jobb og utdanning kategorien edit: skriveleif Endret 4. juni 2008 av Kenny McCormick Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå