Gå til innhold

BK: Nytt portrett

DHM

Anbefalte innlegg

Har tatt dette bildet i sammenheng med Media eksamen, og tanken min var å skulle ta bilde av en intiativtaker som hadde startet en fotoklubb i en tenkt by. Forklarer nærmere hva jeg tenkte noen poster nedenfor. Legger ved ny versjon.

Uansett:

post-139158-1212609838_thumb.jpg

Ny Versjon:

post-139158-1212700189_thumb.jpg

Endret av DHM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes bakgrunnen er veldig forstyrrende. Den går litt mye i ett med selve motivet (gutten).

Jeg synes i motsetning til Cardi at bakgrunnen ikke er forstyrrende. Den er ganske monoton, med sine lyspunkter ute av fokus. Boke-en her er ganske interessant, og en artig avveksling fra det vanlige vi ser her. Jeg tror de fleste dof-junkier er enige med meg i det. Jeg finner faktisk bakgrunnen harmonisk, og kan ikke forstå hvorfor den er forstyrrende. Kanskje fordi ingenting ser slik ut med det blotte øyet. Jeg er veldig glad for at trenden med å etterligne Fame og lignende moderne studioer sin intetsigende look. Dette er ingen kritikk til Cardis kommentar, men det er på tide at noen skriver dette. Jeg får ikke mye glede av å jobbe med slike utgangspunkter, selv om jeg for kort tid siden jobbet med lyset på et slikt studio-oppdrag. Jeg er altså ikke helt motstander av det. Jeg går bare i metning, spesielt fordi det er sååå 2005, altså allerede datert.

Lyspunktene blir for meg en form for studiobakgrunn av den mer smakfulle sorten. Teknisk er jeg altså fornøyd så langt. Dessverre stopper det der. Bildet kler ikke den high-key effekten det har fått. Det fungerer ikke på motivet fordi det ikke kler objektet, og fordi effekten ikke er tilsiktet. Den er i alle fall brukt for forsiktig. Det fremstår i praksis som om det er kontrastløst, og ikke på en god måte. Her bør du ta en ny omgang i redigeringsprogrammet. Utgangspunktet er nemlig godt, så det kan bli ordentlig skaplig med litt mer punch. Den tekniske kritikken går med andre ord på etterbehandlingen, ikke skuddet som ligger bak. Det er skarpt nok til å kunne gjøre andre valg.

Det som jeg synes er det mest beklagelige, er en detalj som ikke kan rettes opp i etterkant. Den fototekniske kritikken min går på etterbehandlingen, men dette handler om objektet. Dere viser av og til en ukritisk holdning til å skape et godt utgangspunkt. Mange portretter krever at vi er nøye på detaljene, og rydder opp. Kamerareimen med Canon-logo drar skikkelig ned. Den avslører rett og slett at dette er et tilfeldig bilde tatt av den personen DHM har vært på fotosafari med. Det liker jeg ikke i det hele tatt. Virkelig forstyrrende fordi jeg blir fokusert på at det er et bilde av en med kamera på skulderen. Noen synes sikkert at det er kult, men som portrett er det ikke stilig. Det blir litt stusselig når bildet gir inntrykk av at fotografen ikke er aktiv i sin jakt på motiver. Derfor faller det gjennom for meg som helhet.

Retter du opp de tekniske feilene skal jeg godta den lille "blemmen". Da blir det bare et lite minus. Hvis bildet holder standarden teknisk kan du jo unnskylde deg med at du kun kjenner foto-nerder, og at hele verden ser slik ut for deg ;)

Dette er ikke en slakt, selv om jeg fremstår streng. Bildet kan nemlig reddes, så her er det bare å vende tilbake til utgangspunktet, og starte på ny.

Edit: Jeg ser på bildet på ny i lys av Cardis kritiske bemerkning. Jeg forstår hans kritikk, men den bygger ikke på potensialet til bildet. Bedre kontrastbehandling vil nemlig gjøre at objektet ikke går i ett med bakgrunnen, slik Cardi mener at den gjør. Da tror jeg at også Cardi kommer til å skifte mening, når han får se hvordan bakgrunnen fungerer med bedre etterbehandling.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Edit: Jeg ser på bildet på ny i lys av Cardis kritiske bemerkning. Jeg forstår hans kritikk, men den bygger ikke på potensialet til bildet. Bedre kontrastbehandling vil nemlig gjøre at objektet ikke går i ett med bakgrunnen, slik Cardi mener at den gjør. Da tror jeg at også Cardi kommer til å skifte mening, når han får se hvordan bakgrunnen fungerer med bedre etterbehandling.

Det har du helt rett til. Min kritikk bygde ikke på bildets fulle potensialet. Og jeg tror du har helt rett at jeg kommer til å få et nytt syn på saken når han har gjort litt mer etterbehandling.

Lenke til kommentar

Min hovedkritikk mot dette bildet er at det er litt for flatt i mine øyne. Utgangspunktet er meget godt, og med trådstarters tillatelse har jeg gjennomført en liten redigeringsjobb for å vise hva jeg mener.

post-36083-1212657679_thumb.jpg

Dette bildet viser kanskje mest hva jeg liker i foto. Sterke kontraster, enkelt og greit.

Og der kommer hovedpoenget mitt, jeg tror bildet vil tjene på å øke kontrasten. Min versjon er nok overkill for noen, men jeg tror den illustrerer hovedpoenget mitt. :)

Lenke til kommentar

Har nå kommet hjem fra eksamen, og må beklage at jeg ikke har laget noen god nok førstepost til kritikk.

Bare for å få det oppklart, er det meningen at han skal ha kamera rundt nakken. Tok bilde til eksamensoppgaven og tanken var at han skulle være en entusiast som hadde starta en fotoklubb i "lilleby". Hadde ikke tilgang på photoshop når jeg redigerte dette bildet, men jeg skal installere det nå straks og legge opp en ny versjon med bedre kontraster og liknende (kontrast sto på maks i LR).

Hovedpoenget med at jeg la opp en litt halvveis versjon var for å se om folk likte ideen med BOKEH bakgrunn til bildet og om s/h funket.

Vil takke for svar fra de som har tatt seg tiden til det, ny versjon kommer snart.

Lenke til kommentar
Hadde ikke tilgang på photoshop når jeg redigerte dette bildet, men jeg skal installere det nå straks og legge opp en ny versjon med bedre kontraster og liknende (kontrast sto på maks i LR).
Skal ikkje kommentere sjølve biletet, men vil seie eit lite ord om dette: Det er fleire måtar du kan auke kontrasten på i LR, ikkje berre kontrastspaken. Til dømes kan du bruke kurve-panelet. Det er to malar for medium og sterk kontrast, men om du treng meir er det berre å dra i punkta for å gjere kurva brattare.

Spakane rett under kurva (for Shadows, Darks, Lights og Higlights) kan ogso brukast, dei er berre ein annan måte å endre kurva på.

I tillegg kan du gjere det under svartkvitt-konverteringa, om du bruker HSL/Color/Grayscale-panelet til det. Klikk på Grayscale, og du får åtte spaker for forskjellige farger, som nyttast til å gjere dei fargane mørkare eller lysare. Omlag som Black&White-justeringa i PS CS3, om du har vore borti den.

Det er jo sjølvsagt endå fleire mogelegheiter i PS, med mellom anna selektive justeringar, men du kan truleg kome «lengre» med LR enn det du har gjort.

Lenke til kommentar

Torbjørn: Vet godt om funksjonen med curves, brukte det i bildet og.

Av en eller annen grunn slo ikke tanken med fargestyrken eller hva du kaller det i s/h konverteringa. Liker som sagt bedre å gjøre slikt i PS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...