CSM Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Heisann, Har en server stående som kjører på Windows 2008 server for øyeblikket, men titter litt på linux for å kjøre Web/FTP/Mail og filserver. Jeg trenger ikke noe fancy vindusbehandler eller masse "desktop" programmer installert da jeg kun kommer til å bruke remote på den uansett. Men må ha GUI, er ikke dreven nok på linux til å ta skrittet helt ut riktig enda. Serveren består av C2D E6600, 2GB ram, Geforce 8400GS og Samsung 500GB SATA-II i tillegg til andre harddisker med total kapasitet på ca. 3 TB. Jeg har tidligere kjørt litt Redhat (5.0), Mandrake og Ubuntu, men begynner å bli en stund siden... Er ute etter en lett og enkel distro med kun fokus på Webserver/DNS/FTP server/Samba og mailserver. Håper på gode tips og råd! Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Dels (K)ubuntu server howto inneholder vel alt du trenger av informasjon. Lenke til kommentar
CSM Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Dels (K)ubuntu server howto inneholder vel alt du trenger av informasjon. Jeg har lest den mange ganger, men den baserer seg veldig på ubuntu, som etter min mening er mer en desktoplinux enn hva jeg hadde tenkt meg. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Ville helt klart valgt Debian av de du nevner der. Supportert lenge, stabil, og ikke noe mer fancy enn du gjør den til selv. Lenke til kommentar
CSM Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Leser litt mer rundt dette nå... Ubuntu server + Webmin? Er det vanskelig å sette opp? Og er ubuntu server "strippet" for all unødvendig desktop apps? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Ubuntu server er strippet for desktop. (men du kan selvsagt installere f.eks gnome eller kde). Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Men er det noe vits i å gå for Ubuntu Server istedetfor Debian? Lenke til kommentar
CSM Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Men er det noe vits i å gå for Ubuntu Server istedetfor Debian? Det er jo ett godt spørsmål jeg også lurer på... ubuntu er vel bygd på debian, så pakkebrønner og applikasjoner skulle vel gå hånd i hanske, eller? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Webmin ligger ikke i pakkebrønnene til verken Debian eller Ubuntu uansett, så du må laste ned .deb-pakke fra nettet på begge to. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Tja, det måtte eventuelt hvis man har mer erfaring med Ubuntu fra før av. Og så later det til at det finnes noe mer "nybegynner-rettet" dokumentasjon til Ubuntu. Man kan jo også snu på spørsmålet, er det noen vits i å gå for Debian stable istedet for Ubuntu Server LTS? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Debian har vel rykte på seg å være mer stabil enn Ubuntu, men Debian blir kanskje litt utdatert etter hvert. Men jeg vet ikke hvordan det står til med Ubuntu Server kontra Debian. Jeg har bare et inntrykk av at Debian er en ren og enkel arbeidshest som aldri svikter. Lenke til kommentar
CSM Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 OK Hvordan er installering av ubuntu server? skjønner at det ikke er noe fancy GUI, men er vel "tekstboks" basert og ikke konsoll/terminalbasert? For akkurat SÅ mye kunnskap har jeg ikke enda. Men har jo som nevnt kjørt Redhat 5.0 tidligere med "tekstboks" basert installasjon uten problemer... Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Installasjonen er dritenkel. Var òg i byrjinga redd for at installasjonen kom til å verte eit problem, men etter eg prøvde så fann eg kjapt ut at det var dritlett. Berre spør om du ikkje får til, do. Lenke til kommentar
CSM Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 tja... får gjøre ett forsøk da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå