jonna123 Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Hei Jeg lurer på om det er lov til å henge opp plakater av andre uten at de har spurt dem først? Er det mulig å kreve penger for dette? Saken er at jeg tok noen kornfimasjon bilder i et firma, og nå har dette firmaet lagt ut bilder av meg på deres hjemmesiden. I tilleg har de også hengt opp plakater i mitt nærområde. Jeg har aldri godtat dette og jeg liker det heller ikke. Kan jeg da kreve penger for dette eller kreve at de fjerner det? Endret 4. juni 2008 av jonna123 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Dersom du ikkje har skrivd under på noe uten å vite d (f.eks når du betalte for bildet) er ikke det lov nei..Ta en prat med fotografen du Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Bilder AV deg, eller bilder du har tatt? Hvis det er bilder du har tatt på vegne av det firmaet kan du vel egentlig ikke si så mye... Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Tviler på han tok konfirmasjonsbilde av seg selv Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Aha, tok den nå Men dette er jo vanlig hos fotografer, de tar bilder og stiller de ut i butikklokalene, på nettsider eller i publikasjoner som reklamerer for fotografen. Jeg regner med du godtok dette i forbindelse med avtalen du hadde med fotograf. Er vel en typisk "små skrift på kontrakten" -sak Lenke til kommentar
jonna123 Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 nu nu nu, jeg har ikke skrevet under noe =/ Forresten, Jonna er dummere enn Maria Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Håper du er klar over at reklame og reklamasjon er to vidt forskjellige ting? Lenke til kommentar
jonna123 Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) ups, skrev visst feil. .. Mener: Reklame uten min tillatelse !!!! faen å dum jeg er! sorry folkens! Hilsen Maria! Endret 12. juni 2008 av jonna123 Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Aha, tok den nå Men dette er jo vanlig hos fotografer, de tar bilder og stiller de ut i butikklokalene, på nettsider eller i publikasjoner som reklamerer for fotografen. Jeg regner med du godtok dette i forbindelse med avtalen du hadde med fotograf. Er vel en typisk "små skrift på kontrakten" -sak Dette er vel vanlig prosedyre hos fotografer at de kan bruke bildene for å promotere seg selv. Dette står som regel i betingelsene hos fotografen og man samtykker når man stiller seg foran kameraet. Man trenger ikke skrive under på noe. Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Du burde prøve å kreve penger av firmaet, fordi de tjener penger på reklamen. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Kan jo prøve, men tviler på at man kommer noen vei. Som tidligere nevnt så aksepterer man fotografens betingelser når man velger å bruke fotografen. Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Har trådstarter hørt eller lest noe om at de hadde lov da? De kan vel ikke bare bruke bildene til reklame uten å si det eller skrive det noen plass. Man må vel bli informert om det uansett da, hvis ikke er det dårlig gjort av firmaet/fotografen. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Hos de fotografene jeg har vært hos opp igjennom tidene så har det alltid vært informasjon om bruksrett osv. på bildene. Og i det øyeblikk man velger å bruke fotografen så aksepterer man betingelsene. Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Det går altså ikke an å reservere seg mot det? Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Kommer vel helt an på hva slags betingelser fotografen har, ellers så ville jeg tro at det skulle gå an å lage en avtale med fotografen på forhånd. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Det er jo fotografens bilde da, sett i forhold til åndsverksloven. Denne kan da gjøre som han vil med det. Likevel er det problematisk for alle fjortisser som blir avbildet og opphengt på en sånn måte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå