Zerblat Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Hei, Har en Acer TM 4320 med WinXP. Datoen og klokka stiller seg plutselig til helt tilfeldige tidspunkt, dato og årstall. Det er ikke aktivert noen form for tidssynkroniserting, er ingen virus eller spyware og maskinvaren er i orden. Dette problemet gjelder kun med XP installert. Noen som aner hva som kan være galt? Takker for svar! Lenke til kommentar
TCi Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Problemer med klokkeslett er stort sett relatert til et dårlig batteri på hovedkortet. Lever den inn til et servicesenter, så bytter de den ganske raskt vil jeg tro. Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Er nok ikke noe galt med batteri. Klokkeslett/dato i BIOS er alltid korrekt, og i alle andre OS enn WinXP. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Om du da ikke har satt at Windows skal styre tidsinstillingene, hvorfor ikke aktiver dette og se om det hjelper? Sjekk også regionale instillinger om at ting er i orden. Samme gjelder tidssone. Om alt er i orden der, ville jeg ha sjekket maskinen enda grundingere for virus/spyware. Ta en onlinescan, f.eks. www.housecall.trendmicro.com. Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Det er sånn selv med helt clean OS-installasjon med både OEM og retail-CD, så neppe virus. Windows sin tidssynkronisering nekter å koble til NTP-servere i det hele tatt, så den er utelukket. Kan muligens være at XP ikke liker BIOSen? Takker for hjelpen! Lenke til kommentar
TCi Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Sjekk om du finner en oppdatering til bios. Kanskje det hjelper. Lenke til kommentar
johome Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Dette fikser du ved å installere Karen's Time Sync Programmet overstyrer den innebygde klokken i Windows. Jeg har nå en klokke som er supernøyaktig , maks avvik er 1-2 sekunder i forhold til riktig tid. Det forutsetter at du konfigurer programmet riktig. La den synce hvert 5 min , eller hyppigere. Programmet må også få starte opp med Windows. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) Det finnes en service som heter Windows Time eller noe slikt, sjekk at den er skrudd på. Endret 5. juni 2008 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 johome, det blir visst løsningen inntil videre. Finner neimen ikke ut hva som er galt. Tid-services var på og i orden ifølge wintendo. Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå