Gå til innhold

Mulig å redusere kapasiteten til det tråløse nettverket?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en litt for liten bredbåndslinje hjemme og ønsker å kunne redusere kapasiteten til feks. det trådløse nettverket som er her. Ved nedlasting av filer blir kapasiteten så dårlig at vår IP-telefon ikke vil fungere (bruker kabel nett).

Er det noen måte å gjøre dette på?

Mvh

Mr.Anki

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket om det finnes noen QOS(Quality of service) muligheter i ruteren din?

Hvis du har en nyere modell så er muligheten for det stor.

Avanserte QOS systemer prioriterer ikke bare båndbredde som i visse tilfeller ikke er nok men bestemmer også prioritet på forsinkelse.

Det vil si at VoIP pakker også blir garantert minst forsinkelse i tillegg til garantert båndbredde(BW).

Ved ping bør du ikke ha mer en 150 ms forsinkelse til mottaker av samtale.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Hvis problemet ligger i nedlastning fra Internet og denne trafikken konkurerer med VoIP så skal QOS automatisk gi deg garantert bånbredde til VoIP.

Trafikk deling i lokal nettet(bak ruteren) gjennom switch skal ikke påvirke trafikk gjennom Internet og dermed ikke VoIP(som mellom 2 maskiner hjemme hos deg).

Det du må prøve å finne i ruteren er en valg meny som setter VoIP som høyest prioritet på trafikk.

Edit:Ble litt usikker hvordan du har satt opp nettet.Har du en trådløs ruter og en switch?

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Hei

Det er egentlig ikke noe vits i å bruke 2 rutere.

Det du kan gjøre er å bytte ut den kablede ruteren med den trådløse og deretter velge prioritet i menyen til den trådløse hvis den har støtte for det.

Hvis du velger å ikke endre oppsettet kan du først prøve å finne QOS meny i den kablede ruteren og se om det hjelper.

Skulle ikke tro det ble noen mangel på båndbredde i kabelen mellom den trådløse ruteren og den kablede ruteren siden du sikkert kjører CAT5 100 mbps kabel mellom de to.

Derfor vil jeg tro flaskehalsen kun ligger på Internet linjen.

Lenke til kommentar

okei, sa vist litt feil angående den trådløse boksen. Det er ikke en ruter men bare et "access point". Skal få en ny ruter om noen dager, kan det hende at dette løser litt av problemet med ip telefonene?

Grunnen til ny ruter er at nettet har vært veldig ustabilt i det siste.

Lenke til kommentar

Ja QOS er å finne på nyere rutere men jeg har ikke satt meg inn i hviken modell du bør gå for.

De nye D-link ruterne antar jeg har QOS siden min gamle D-link DGL 4300 har det.

Sikkert noen på forumet som har et merke å anbefale.

Jeg får telefon gjennom fiber nå og har ikke brukt for QOS lenger selv om ruteren min beregnet til bedrifter har avansert QOS muligheter.

Lenke til kommentar

Hvis du vet hva modellen heter så finner du sikkert ut om den har QOS med et Google søk.

Hvis den ikke har QOS kan du sette leverandør ruteren i bridge hvis den har innebygd modem og bruke en egen utvalgt ruter til QOS.

Når du setter en ruter i bridge så fungerer den kun som et modem.

Vet du om den har innebygd modem eller bruker du modem i egen boks?

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Denne ruteren ser ut til å ha vedlig mange funksjoner men ved et raskt overblikk i bruksanvisningen fant jeg ikke de 3 bokstavene QOS.

Men den ser ut til å ha modem ogurde kunne settes i bridge.

Hvilken leverandør har du av Internet

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Ok hvis du kan leve med telefonen en stund til så.

Alternativt kan du installere et program som heter Netlimiter for å begrense trafikk i en meny.Dvs du tildeler et program en bestemt mengde Mbps\KBps\kbps som det har lov til å bruke på begge maskinene.

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ikke installert Netlimiter selv.

Men du får opp noen kolonner med forskjellig type trafikk husker jeg ikke feil?

Det skal være mulig å legge inn % eller Mbps/KBps/kbps for trafikk som går inn og ut av maskinen på hver kolonne mener jeg.

Sikkert noen her som har det installert som kan gi en bedre forklaring?

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...