trrunde Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Har 3 databaser, en for person, en for postnr, og en for telefonnr, struktur er noe slik: table person: |id|navn|postnr| postal_no: |postnr|poststed telefon: |id|tlf|type| Jeg vil skrive ut en tabell som inneholder følgende: Navn | Postnummer | Poststed | Telefonnummer Endret 4. juni 2008 av trrunde Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 fikk det delvis til med denne: SELECT * FROM person INNER JOIN postal_no postnummer ON person.postnummer = postnummer.postnr men da blir postnummer skrevet ut både fra tabellen personer og fra tabellen postal_no hvis jeg prøver å bytte ut * med navn,epost får jeg ingenting fra postal_no tabellen Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Noe sånt? (Ikke testet) SELECT person.navn, person.postnr, postal_no.poststed, telefon.tlf FROM person LEFT JOIN postal_no ON ( person.postnr = postal_no.postnr ) LEFT JOIN telefon ON ( person.id = telefon.id ) Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Skal teste den i morgen etter jobb men gidder du å forklare forskjellen på alle disse join tingene? Ser du bruker LEFT JOIN, jeg fikk det delvis til med INNER JOIN så er det vel RIGHT JOIN og UNION JOIN i tillegg? Hva er forskjellen på alle disse? Når bruker du hvilken type join? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Synes selv det er ganske godt forklart på wikipedia, hvertfall der jeg lærte det. Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Noe sånt? (Ikke testet) SELECT person.navn, person.postnr, postal_no.poststed, telefon.tlf FROM person LEFT JOIN postal_no ON ( person.postnr = postal_no.postnr ) LEFT JOIN telefon ON ( person.id = telefon.id ) Denne funka knall takk skal du ha, skal sette meg ned å lese på de forskjellige join typene nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå