Sigmund_Freud Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) -mobilen.no karakter 6-forbruker.no karakter 5 -dinside.no karakter 5 -lydogbilde.no karakter 4 "Tester" fra Mobilen.no og Lyd&Bilde har jeg liten tiltro til, er bare hakket bedre enn ITAvisen. Forbruker.no og Dinside.no tester kanskje grundig, men siden de ikke er dedikerte sider lar jeg Amobils dom veie tyngre. Generelt har jeg fortsatt til gode å finne noen i Norge som tester mobiler mer grundig enn Amobil. Endret 4. juni 2008 av Sigmund_Freud Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Hvorfor er ikke iPhone med i testen? Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Ser at Lyd & Bilde har testet W890i. De skriver følgende: "Lydkvalitet Det store spørsmålet blir da: Hvordan er den som musikkspiller? Programvaren er oppdatert og man får nå den nyeste versjonen av Sony Ericssons musikkspiller, Walkman Player 3.0, samt at telefonen nå kommer med innebygd FM-radio. Sammen med den forbedrede prosessoren gir dette smertefri navigering og avspilling av musikk. Lydkvaliteten er riktig god, men ikke eksepsjonell. Dersom man ikke har superhøye krav, vil den så avgjort være tilstrekkelig, men konkurrenten Nokia 5310 låter like godt til halve prisen." Nå er jaggu amobil tatt med buksene skikkelig nede. Lyd og Bilde sammenligner lyden fra w890 og 5310, og sier de er like gode. Les hva amobil skriver om w890 og 5310 angående lyd. Helt på trynet av amobil, og nå er det bevist: Amobil favoriserer Nokia, og dikter opp påstått dårlig lydkvalitet på enkelte konkurrenter. Noe sier meg også at lydenheten i w890 og w910 er identisk... Så skal amobil.no ha mye skryt for å få en "kvalifisert lytter" til å bedømme lyden. Supert! Men hvem pokker er dette? Bestemora til journalisten? Nei, amobil, dette holder rett og slett ikke mål... Tja.. Ikke helt enig.. Tok å kopierte hva Amobil sier om lyden til 5310 og w890i.. NOKIA 5310 Grei lyd Lyden i spilleren er jevnt over grei. Den er klar og fin, men det kan være vanskelig å skille instrumenter fra hverandre når det skjer mye samtidig i musikken. En musikktelefon som dette vil neppe være det beste valget for en ekte audiofil, men for oss vanlige dødlige er det stort sett bra nok. Hvis du er vant til lyden i Sony Ericssons Walkman-telefoner vil du kanskje savne litt "trøkk" i bassen. Vi syns godt telefonen kunne sparket mer fra seg i lavere frekvensene. Dette kan avhjelpes en del ved å stille i lydutjevneren. Lyden kan for øvrig stilles ubehagelig høyt opp. SE w890 Grei lyd, men... Telefonen har jevnt over helt grei lydkvalitet på de fleste typer musikk. Dessverre lider denne telefonen samme skjebne som mange andre Walkman-telefoner. Lyden er for det første altfor lav. Bruker du for eksempel et hodesett som Koss Portapro vil du irritere deg over det lave lydnivået om du for eksempel oppholder deg i et travelt bysentrum. Dessuten ødelegger lydutjevneren (equalizeren) i telefonen lyden mer enn den forbedrer den. Om du skal fremheve bassen i musikken din vil bassen effektivt sørge for at all annen lyd dempes. Dette er fryktelig irriterende, spesielt om du har et hodesett som trenger litt mer trøkk for å få frem bassen. Bassen blir rett og slett grumsete om du justerer den opp i lydutjevneren, og lydbildet høres fort veldig trangt ut. Her ser det ut som at lydkvaliteten er så og si lik i 5310 og i w890.. Og at lydopplevelsen er nokså lik.. men litt bedre på 5310.. Også så jeg på hva Lyd og Bilde sier om de to telefonene: Lyd og Bilde: Sony Ericsson W890i får en knepen anbefaling, men det er bare så vidt. Det er en svært god telefon på mange måter, men vi er skuffet over at selv om mange ting er blitt bedre siden forgjengeren, har noe blitt dårligere – og prisen er høy. Til slutt får Nokia XpressMusic 5310 også en anbefaling. Den mangler 3G og har et elendig kamera, men den gir deg en flott musikkopplevelse og er en kapabel mobiltelefon i et format som gjør at man aldri tviler på om den kan gå i lommen. Her ser det også ut som lyden er så og si like bra.. Så føler ikke Amobil driter seg ut helt her, Poe.. Jeg ser på Lydogbilde som noen veldig dyktige folk så grunnen for at Amobil ikke får helt likt resultat i de to testene er kanskje en liten favorisering eller en ikke helt kvalifisert person som tester lyden.. Men ut i fra dette, så syntes ikke jeg det er nok grunnlag for og si Amobil favoritisere Nokia.. Men.. I testen: http://www.amobil.no/artikler/har_bedre_lyd_enn_ipod/52441/3 så blir det gitt karakter 1 og kommentar at det er dårlig lydkvalitet i w890i.. Dette stemmer ikke helt med hva som blir sagt i Amobil sin andre test av W890i.. Og heller ikke hva lydogbilde sier, så jeg syntes det er veldig rart at den kom så dårlig ut i denne testen.. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Eller ihvertfall Ipod som var i overskriften. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Mener å huske at det var en SE w850i som "vant" forrige musikk mobil sammenligning. Kunne vært moro om noen kunne tatt en sammenligning med dagens seierherrer. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Er det bare jeg som leser og får med meg hvem tredjepart (som har vurdert) er ? Vår ekspert, Bjørn Breistein, har musikkutdanning fra Griegakademiet, og dirigerer både brassband og symfoniorkestre. Breistein har altså bred erfaring med musikk, og han lytter til mye musikk i mange forskjellige sjangre hver dag. Men angående batteritid, det er vel relativt logisk at enheten med den beste forsterkeren også tapper batteriet fortest. Batteribruk henger også sammen med hvilke hodetelefoner en bruker. Man vil sannsynligvis få mye lenger batteritid med noen enkle hodetelfoner kontra noen digre beist. Dette merker jeg selv på den eldre flash baserte mp3 spilleren jeg har. Med vanlige typiske earplugs har den relativt grei batteritid, men med noen større philips hodetelefoner klarer den verken å få lyden opp særlig høyt og batteriet tappes veldig fort. Kvaliteten er selvfølgelig merkbart bedre i skikkelige hodetelefoner, men det blir jo igjen et spørsmål om hva som er svakeste ledd. Med høyt komprimerte mp3 filer, støyende omgivelser (buss/tog), merker man kanskje egentlig ikke så mye forskjell. Iallefall dersom en som meg bruker det som litt bakgrunnsmusikk uten å egentlig høre så veldigt mye etter. Angående om testen favoriserer en eller annen produsent har jeg ingen mening, men personlig tror jeg at man bør tåle at noen har andre meninger enn hva en selv har om et produkt. En test kan jo aldri bli fullstendig objektiv. Iallefall ikke en test der lyd skal vurderes. Selvfølgelig kan man koble lydutaganene direkte til et måleinstrument og sammenligne alle telefonenes utgangssignal mot en referanse, f.eks en vanlig forsterker eller et pc lydkort. Men det teknisk mest perfekte signalet er ikke nødvendigvis det som høres best. Lyd er som smak, lyd vil alltid være en subjektiv vurdering. Endret 4. juni 2008 av Thorsen Lenke til kommentar
Essem Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Er det bare jeg som leser og får med meg hvem tredjepart (som har vurdert) er ? Vår ekspert, Bjørn Breistein, har musikkutdanning fra Griegakademiet, og dirigerer både brassband og symfoniorkestre. Breistein har altså bred erfaring med musikk, og han lytter til mye musikk i mange forskjellige sjangre hver dag. Prøvde å si dette jeg også... Var en her som nevnte noe om at det var en eller annens bestemor som hadde vurdert lydkvaliteten. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 "Tester" fra Mobilen.no og Lyd&Bilde har jeg liten tiltro til, er bare hakket bedre enn ITAvisen.Tror Lyd & Bilde har rimelig peiling på lyd. Det er tross alt snakk om et blad som tester lyd- og bildeprodukter, ofte i high-end-klassen. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) "Tester" fra Mobilen.no og Lyd&Bilde har jeg liten tiltro til, er bare hakket bedre enn ITAvisen.Tror Lyd & Bilde har rimelig peiling på lyd. Det er tross alt snakk om et blad som tester lyd- og bildeprodukter, ofte i high-end-klassen. Etter hva jeg har fått med meg, har bladet ikke de beste skussmålene blant entusiastene. Edit: Men må komme med et forbehold om at jeg kan ha feil. Endret 4. juni 2008 av KristofferB Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Hm. Og "hm" igjen. Sist gang jeg sjekket, har det eneste tilfellet av "bedre enn X" i tester vært "Golf mot resten av middelklassen". Hold dere unna den sammenligningen hele tiden, det er veldig mye bedre å skrive at mobilene har vel så god lyd som dedikerte musikkspillere enn at de har bedre lyd enn en... Golf. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Angående om testen favoriserer en eller annen produsent har jeg ingen mening, men personlig tror jeg at man bør tåle at noen har andre meninger enn hva en selv har om et produkt. En test kan jo aldri bli fullstendig objektiv. Iallefall ikke en test der lyd skal vurderes. Selvfølgelig kan man koble lydutaganene direkte til et måleinstrument og sammenligne alle telefonenes utgangssignal mot en referanse, f.eks en vanlig forsterker eller et pc lydkort. Men det teknisk mest perfekte signalet er ikke nødvendigvis det som høres best. Lyd er som smak, lyd vil alltid være en subjektiv vurdering. Det beste er vel om man utfører en ABX-test. Kan kanskje være litt vanskelig å sette opp, men da kan man ihvertfall finne ut om personen hører forskjell på de forskjellige spillerne. Et annet alternativ som kan brukes, er at testeren sitter for seg selv med høreklokkene, og at en annen person styrer musikken og hvilken mobil som spiller av. Da minsker risikoen for at testeren skal ha forutinntatte meninger om noen merker, og at dette påvirker bedømmingen. Dette kan skje selv om man ikke er klar over det. Det blir jo igjen en subjektiv bedømmelse om hva som er bra lyd, men hvis ikke noe av dette er gjort, ville jeg ikke satt mye lit til lydtesten. Hvordan har Amobil utført lyttetesten? Endret 4. juni 2008 av eisa01 Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Det beste er vel om man utfører en ABX-test. Kan kanskje være litt vanskelig å sette opp, men da kan man ihvertfall finne ut om personen hører forskjell på de forskjellige spillerne.Et annet alternativ som kan brukes, er at testeren sitter for seg selv med høreklokkene, og at en annen person styrer musikken og hvilken mobil som spiller av. Da minsker risikoen for at testeren skal ha forutinntatte meninger om noen merker, og at dette påvirker bedømmingen. Dette kan skje selv om man ikke er klar over det. Det blir jo igjen en subjektiv bedømmelse om hva som er bra lyd, men hvis ikke noe av dette er gjort, ville jeg ikke satt mye lit til lydtesten. Hvordan har Amobil utført lyttetesten? Joda men det forander ikke faktum om at selv ikke de lærde "audiofile" klarer å bli enige om hva som er "god/fin lyd" http://en.wikipedia.org/wiki/Audiophiles#Beliefs Lenke til kommentar
poe Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Er det bare jeg som leser og får med meg hvem tredjepart (som har vurdert) er ? Vår ekspert, Bjørn Breistein, har musikkutdanning fra Griegakademiet, og dirigerer både brassband og symfoniorkestre. Breistein har altså bred erfaring med musikk, og han lytter til mye musikk i mange forskjellige sjangre hver dag. Hmm... Dette tyder vel på at det ikke bare er jeg som helt har sluttet å lese tester fra amobil da der er så til de grader farget og partiske. Og uansett hva de måtte skrive om ekspertise, både hit og dit, så forandrer det ikke det faktum at et av Norges mest anerkjente magasin for lyd, har omtalt lyden som god. Samme lyden som amobil slakter i denne testen. Amobil klarer rett og slett ikke å vri seg bort fra denne. De er tatt med buksene laaaangt nede... Lenke til kommentar
poe Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Tja.. Ikke helt enig.. Tok å kopierte hva Amobil sier om lyden til 5310 og w890i.. NOKIA 5310 Grei lyd Lyden i spilleren er jevnt over grei. Den er klar og fin, men det kan være vanskelig å skille instrumenter fra hverandre når det skjer mye samtidig i musikken. En musikktelefon som dette vil neppe være det beste valget for en ekte audiofil, men for oss vanlige dødlige er det stort sett bra nok. Hvis du er vant til lyden i Sony Ericssons Walkman-telefoner vil du kanskje savne litt "trøkk" i bassen. Vi syns godt telefonen kunne sparket mer fra seg i lavere frekvensene. Dette kan avhjelpes en del ved å stille i lydutjevneren. Lyden kan for øvrig stilles ubehagelig høyt opp. SE w890 Grei lyd, men... Telefonen har jevnt over helt grei lydkvalitet på de fleste typer musikk. Dessverre lider denne telefonen samme skjebne som mange andre Walkman-telefoner. Lyden er for det første altfor lav. Bruker du for eksempel et hodesett som Koss Portapro vil du irritere deg over det lave lydnivået om du for eksempel oppholder deg i et travelt bysentrum. Dessuten ødelegger lydutjevneren (equalizeren) i telefonen lyden mer enn den forbedrer den. Om du skal fremheve bassen i musikken din vil bassen effektivt sørge for at all annen lyd dempes. Dette er fryktelig irriterende, spesielt om du har et hodesett som trenger litt mer trøkk for å få frem bassen. Bassen blir rett og slett grumsete om du justerer den opp i lydutjevneren, og lydbildet høres fort veldig trangt ut. Glemte du å kopierer dette? w890i: kke god nok lyd Dessverre leverer ikke W890i spesielt god lyd hvis du hører på musikk med mye futt i. Spesielt i partier med mye bass hører du helt klart at noe ikke stemmer. Lydbildet blir rett og slett veldig trangt, og det er ikke spesielt behagelig å høre på i lengden. - Laber lydkvalitet på mp3-spilleren - Pris 5310 Når det kommer til musikk er telefonen for det meste svært god. Lyden er god, men kanskje ikke like god som de aller beste mp3-spillerne. Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Nå er det vel 'Hjemmekino' eller 'Fidelity' som er norges mest anerkjente magasin for lyd. 'L&B' tester alt mulig skit, akkurat slik som hvor god lyden på en mobiltelefon er.. Lenke til kommentar
poe Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Nå er det vel 'Hjemmekino' eller 'Fidelity' som er norges mest anerkjente magasin for lyd. 'L&B' tester alt mulig skit, akkurat slik som hvor god lyden på en mobiltelefon er.. Lyd og Bilde er som en bibel å regne, sammenlignet med de to ovennevnte blekker... Lenke til kommentar
poe Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) w890i:kke god nok lyd Dessverre leverer ikke W890i spesielt god lyd hvis du hører på musikk med mye futt i. Spesielt i partier med mye bass hører du helt klart at noe ikke stemmer. Lydbildet blir rett og slett veldig trangt, og det er ikke spesielt behagelig å høre på i lengden. Dette er så til de grader komisk skrevet at jeg bare må sitere meg selv... Endret 5. juni 2008 av Zeph Greit, men ein smiley er nok. Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Nei, eller jeg var litt kjapp med copy paste.. jeg bare fant til der det sto om lydkvalitet også tok jeg med noe linjer fra vær test.. men av og lese begge sitter jeg med ett bilde av at 5310 har bedre lyd.. Så det mener amobil.. Og lyd og bilde mener det er likt.. Da er det mest sannsynelig likt, hvorfor Amobil kom frem til noe annet.. vet jeg ikke.. EDIT: Og ja.. lyd og bilde er vanvittige dyktige med lyd og med TV/prosjektorer.. Endret 4. juni 2008 av Cenariuz Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Er det bare jeg som leser og får med meg hvem tredjepart (som har vurdert) er ? Vår ekspert, Bjørn Breistein, har musikkutdanning fra Griegakademiet, og dirigerer både brassband og symfoniorkestre. Breistein har altså bred erfaring med musikk, og han lytter til mye musikk i mange forskjellige sjangre hver dag. Hmm... Dette tyder vel på at det ikke bare er jeg som helt har sluttet å lese tester fra amobil da der er så til de grader farget og partiske. Og uansett hva de måtte skrive om ekspertise, både hit og dit, så forandrer det ikke det faktum at et av Norges mest anerkjente magasin for lyd, har omtalt lyden som god. Samme lyden som amobil slakter i denne testen. Amobil klarer rett og slett ikke å vri seg bort fra denne. De er tatt med buksene laaaangt nede... Hvordan tyder dette på noe som helst? Hvor får du i fra at de er farget? Og lyd er som nevnt subjektiv, å si at de er tatt med buksene nede blir dermed helt feil. Nå er det vel 'Hjemmekino' eller 'Fidelity' som er norges mest anerkjente magasin for lyd. 'L&B' tester alt mulig skit, akkurat slik som hvor god lyden på en mobiltelefon er.. Lyd og Bilde er som en bibel å regne, sammenlignet med de to ovennevnte blekker... Kan du komme med noen begrunnelser, ikke bare en "cool"-smiley? w890i:kke god nok lyd Dessverre leverer ikke W890i spesielt god lyd hvis du hører på musikk med mye futt i. Spesielt i partier med mye bass hører du helt klart at noe ikke stemmer. Lydbildet blir rett og slett veldig trangt, og det er ikke spesielt behagelig å høre på i lengden. Dette er så til de grader komisk skrevet at jeg bare må sitere meg selv... Hvorfor? For å spamme tråden? Du har ikke kommet med noe særlig konstruktivt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 "Tester" fra Mobilen.no og Lyd&Bilde har jeg liten tiltro til, er bare hakket bedre enn ITAvisen.Tror Lyd & Bilde har rimelig peiling på lyd. Det er tross alt snakk om et blad som tester lyd- og bildeprodukter, ofte i high-end-klassen. Så feil kan man ta. Lyd og Bilde er omtrent like lite seriøse som de fleste Hi-fi-magansiner, maser om at kabler har masse å si for lyd, avskriver ABX-som saklig testmetode, og holder seg til subjektivt fjaseri ene og alene. Det er en graverende mangel på publikasjoner med ojektive analyser og faktiske målinger av lydreproduskjon her til lands. Mye av dette kan faktisk måles. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg