Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

nForce790i + 4 gig ram = bluescreen

Anbefalte innlegg

nForce790i + 4 gig ram = bluescreen

nForce790i + 2 gig ram = oppstart

Noen tips her?

Om nVidia sliter så mye med 4 gig problemer sender jeg hovedkortet i retur og kjøper aldri nForce igjen.

Har 2x 2 gb brikker da jeg hørte at dette var bedre en 4x 1 gb brikker.

Rammen er DDR3 12800 (1600MHz) PE 7-7-7 @ 1,9v OCZ x2

Hovedkortet er EVGA

Update:

Satte SPP opp til 1,35

Satte MCP opp til 1,55

Fikk iallefall bootet og kjørt 3dmark06 uten bluescreen men det ganske random da jeg må boote 3-4 ganger før det går og tar jeg ut cdrommet og avbryter en install av et spill så er det bluescreen med en gang.

Edit, lastet ned patchen for vista men det bare resulterte i at det står 2 gig selv om 4 gig er i og da fungerer det selvfølgelig.

Edit igjen, satte cpu til 1066 (original) og rammen fra 1600 til 1066 og da "fungerer"

vista med 4 gig men da er det ikke snakk om noen klokking , heller det motsatte.

Vil jeg virkelig ha et system man ikke kan klokke 1% for å ikke få bluescreen.

Hvordan er angreretten på et hovedkort man har brukt?

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du har kjøpt et produkt via internet og du har bestilt det som privatperson, har du 14 dagers angrerett. Et krav er at produktet kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand som da du mottok det.

Men har du kjørt Memtest86+ på hver enkelt brikke?

Endret av Caze
Lenke til kommentar

Memtest på hver brikke i 12 timer hver ca, 0 error

Får bootet med 4 gig nå og ikke fått bluescreen enda prøvs spill og 3dmark06 med da er volten på nb og sb økt og rammen satt ned til 1066

1333 eller 1600 eller noe mellom = instant BC under oppstart.

Samme gjelder omjeg øker cpu klokk mer en 2,9 ( original 2,6)

Så 2,9 cpu i 1066 med 4 gig ram i 1066 "fungerer" men hva skal jeg med et system til 20k om jeg bare kan klokke 300Mhz og nedklokke minnet.

Lenke til kommentar

Du er dessverre ikke den første som har problemer med Nvidia sine Intel chipset, det være seg 680 / 780 / 790, og det er etterhvert så mange tråder som tar opp tilsvarende problemstillinger at undertegnede ikke kan fatte og begripe at noen kjøper disse produktene.

Det eneste rådet jeg kan gi deg er å sende "greiene" i retur og få deg et Intel basert MOBO. Det løser problemene dine med mindre du da har et ønske om Sli, da er det ingen vei utenom lidelsene... Ønsker deg i så fall lykke til videre!

Rob

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Memtest på hver brikke i 12 timer hver ca, 0 error

Får bootet med 4 gig nå og ikke fått bluescreen enda prøvs spill og 3dmark06 med da er volten på nb og sb økt og rammen satt ned til 1066

1333 eller 1600 eller noe mellom = instant BC under oppstart.

Samme gjelder omjeg øker cpu klokk mer en 2,9 ( original 2,6)

Så 2,9 cpu i 1066 med 4 gig ram i 1066 "fungerer" men hva skal jeg med et system til 20k om jeg bare kan klokke 300Mhz og nedklokke minnet.

Tja, si det.

Med litt research på forhånd ville du vært obs på at sannsynligheten for at disse problemene vill oppstå var til stede.

Ja, det er sikkert frustrerende å ha kjøpt rådyre RAM-brikker som ikke kan kjøre stock.

Det er fordi chipset/bios ikke takler å kjøre brikkene på stock speed.

Kjent faktum at mange hk/bios (ikke bare nForce Intel) ikke liker å kjøre med "dividere", men funker best med 1:1.

Selv om de (i teori) kan kjøre "unlinked".

Se posivit på det.

Når du muligens får systemet stabilt så har du kanskje reinstallert 10 ggr og blitt veldig god i Bios også (i tillegg til å reinstallere og se på MS reklame på hvor bra OS'et er..under installerings-"rundene"). :)

Lenke til kommentar
Med litt research på forhånd ville du vært obs på at sannsynligheten for at disse problemene vill oppstå var til stede.

Jepp gjorde en del søking og fant mange med 4-8gig med 790i hvor problemene hadde løst seg etter å ha lastet ned patcher osv.

Kjøpte det pga jeg skulle ha 3sli med 8800GTX men så kom fristelsen med 9800x2 kortet siden skjermen ikke støtter 2556?x1900 oppløsning uansett.

Jepp skal bytte til intel brikkesett, Gigabyte x48 eller noe.

Må bare sjekke om jeg kan pakke ned hovedkortet igjen i samme eske uten at det ser brukt ut.

Denne kanskje.

Endret av War
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jepp gjorde en del søking og fant mange med 4-8gig med 790i hvor problemene hadde løst seg etter å ha lastet ned patcher osv.

Kjøpte det pga jeg skulle ha 3sli med 8800GTX men så kom fristelsen med 9800x2 kortet siden skjermen ikke støtter 2556?x1900 oppløsning uansett.

Jepp skal bytte til intel brikkesett, Gigabyte x48 eller noe.

Må bare sjekke om jeg kan pakke ned hovedkortet igjen i samme eske uten at det ser brukt ut.

Denne kanskje.

OK.

Du gjorde som mange andre, inkludert meg selv... tok sjansen på at ett nForce Intel hk ville fungere uten "krøll". :)

Det Gigabyte hk'et du linker til bør være "safe".

Lenke til kommentar

Gigabyte X48T-DQ6 er godt som gull, bare husk at kort i denne klassen liker at du stiller inn mest mulig manuelt i bios , pass særlig på static tread value (performance level hos en del andre merker), denne har en tendens til å bli stilt litt for raskt på auto, sett verdien et par tre hakk over det biosen vil på auto mens du klokker cpu (hvis du skal da..), så kan du tweake minnet - static tread skal stå så lavt som maskinen er stabil med.

Husk også å oppdatere bios.

Du må også fjerne Crazy Cool ribba under kortet hvis du har kjøling som ikke bruker standard Intel fester, det står tydelig forklart i manualen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherb...mp;FileID=13441

Klarer ikke laste ned updaten jeg, det er ikke en vanlig fil man legger på diskett men en exe fil som har lyst til å instalere seg på c:

Tenkte å laste den ned før jeg satte i det nye kortet.

Nå ble jeg litt usikker. :hmm:

Du hadde tenkt å ha ett nForce Intel hk, og har problemer med å laste ned en selvutpakkende .exe som inneholder en Bios (pluss flashutility)?

Normalt er jeg enig med PerUlv, men ikke her:

Du *må* ikke oppdatere bios med mindre den bios som er installert på (nytt) hk ikke støtter den CPU du skal bruke.

Jeg vil faktisk anbefale de som spør slike spørsmål om å ikke gjøre det. :)

Det er litt synd at ikke flere enn Asus (og MSI) har "auto-funksjonalitet" for å flashe direkte fra "web'en". Selv om det er "farlig" er det ikke mye bedre enn å "knote" manuelt med *diskett* (grøss) eller bootbar CD/USB-stick.

Nyere hk med (endelig) mer funksjonell bios lar deg oppdatere Bios direkte fra.. ja Bios, dvs. en "tynn" Linux-kjerne som bentytter integrert LAN og "connecter" seg til Produsent. :thumbup:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Satt i gigabyte hovedkortet nå, slang i 4bg ram på 1600 og satte cpu til 3,6 , startet på 1 forsøk og ingen problemer siden.

:dremel: nVidia burde holde seg til skjermkort.

Det har jeg sagt lenge - og det er færre og færre som protesterer...

BTW - Jeg kjører faktisk SLI med et Intel chipset - det fungerer perfekt - bare synd det er en laptop ... he he

Lenke til kommentar

Heh, du plagdes med 790i brikkesettet du også ja. Jeg også. Jeg har Asus Striker II Extreme Ultra SLi HK. Men det merkelige er at når jeg kjørte 2x 9800GTX kort så låste PC-en under spilling og ikke 3DMark tester. Kortet var overhodet ikke stabilt. Så nå kjører jeg med et MSI Radeon HD 3870x2 skjermkort og ingen problemer. Kjører med stock speed på ram også (1800mhz). Har nå også bestilt samme type HK (Gigabyte) x48T-DQ6 og et til skjermkort 3870x2. Så regner med det nye hk er stabilt som dere sier. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...