Gå til innhold

Rangering av verdens beste kjøkken?


Anbefalte innlegg

trur noreg har det beste kjøkkenet!

Joikakake, mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm!

Raspeballa, mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm!

pinnekjøtt, mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm!

Ribbe, mmmmmmmmmmmmmmmmmmm!

 

 

JEG har verdens beste kjøkken. Har plukket ut det som jeg liker fra forskjellige kulturer, og steker en Grandis på no time. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hamburgere kommer for eksempel fra Italia og navnet fra England.

 

Ja, det var jo en morsom påstand. Du har vel ikke en eller flere kilde® å vise til?

 

Det jeg har lest er at hamburgeren opprinnelig kommer fra Hamburg i Tyskland, derav navnet. Og at dette var noe tyske immigranter brakte med seg og spiste ombord på båtene til USA på midten av 1800-tallet. Europeerne kalte det selvfølgelig ikke hamburger, men frikadelle. Amerikanere kalte denne retten Hamburg Sandwich eller Hamburg Steak.

Lenke til kommentar

HER ER SVARET DU LETER ETTER

 

Det er noe som heter Michelin Guide'n, som tester ut restauranter verden over. Dette er kanskje det mest prestisjefulle vurderingssystemet av restauranter som finnes.

 

De opererer med tre stjerner.

 

The Michelin Guide uses a system of symbols to identify the best hotels and restaurants within each comfort and price category. For restaurants, Michelin stars are based on five criteria:

 

* The quality of the products

* The mastery of flavor and cooking

* The "personality" of the cuisine

* The value for the money

* The consistency between visits

 

Michelin stars are awarded to restaurants offering the finest cooking, regardless of cuisine style. Stars represent only what is on the plate. They do not take into consideration interior decoration, service quality or table settings.

 

stars.gif

 

Norge er intet untak. I Oslo har vi jo f.eks. Bagatelle. Hvis ikke jeg husker helt feil, hadde Bagatelle to stjerner, og forsøkte å nå den tredje. dessverre rykket de ned til en stjerne.

 

Følgende restauranter i U.S.A. har 3 stjerner i Michelin Guiden:

 

New York:

  • Jean-Georges
  • Le Bernardin
  • Per Se

San Francisco:

  • The French Laundry

Las Vegas:

  • Joel Robuchon

I New York er det 49 restauranter som er i guiden, derav 3 stykker med 3-stjerner.

I lille Norge har vi 6 restauranter i guiden, men ingen har en 2, eller 3 stjerner.

 

I Norge har vi følgende restauranter i guiden:

  • Bagatelle - 1 Stjerne
  • Statholdergaarden - 1 Stjerne
  • Le Canard - 1 Stjerne
  • Feinschmecker
  • Haga Restaurant
  • Restaurant Oscarsgate - 1 Stjerne

Men for å komme tilbake til temaet; Mange her sier Frankrike og Italia.

Restaurantene i Paris fikk 65 stjerner tilsammen fra Michelin. Dette er vel og bra, men Tokyo (Japan) fikk intet mindre enn 191 stjerner! Michelin direktør Jean-Luc Naret kårer derfor Japan til det beste landet innen gourmet mat.

 

Avslutter derfor mitt innlegg med følgende:

 

Beste restauranter de siste syv årene:

  • 2008 - El Bulli - Spania
  • 2007 - El Bulli - Spania
  • 2006 - El Bulli - Spania
  • 2005 - The Fat Duck - England
  • 2004 - The French Laundry
  • 2003 - The French Laundry
  • 2002 - El Bulli - Spania

Mvh. h4dthecowran! :)

Endret av h4dthecowran
Lenke til kommentar
Hmm?.. Amerikansk?...

Bortsett fra fastfood som du nevner er vel ikke det amerikanske bidraget til matkultur noe særlig mer enn the TV Dinner

 

USA har desidert den mest eksporterte og profittable matkulturen i verden. Det er tåpelig og arrogant tenkning at deres bidrag skal utelukkes fordi det annses som "lavere" eller "internasjonalt". Det blir som å si at pizza og pasta er internasjonalt og ikke italiensk i denne sammenheng.

 

USA og Brasil har begge ekstremt variert mat påvirket av alle innvandrergruppene i de respektive land. Men de er alikevel minst like særegne som f.eks kinesisk (som det forøvrig finnes minst seks forskjellige skoler av matlagning), gresk, libanesisk, thai m.fl andre på listen.

 

Jeg kan jo for eksempel nevne texmex, cajun, soul food, og amerikansk creole som er en helt ny (og fantastisk mye bedre) vri på fransk matlagning. Finnes sikkert flere.

 

Glem ei heller ikke hamburgeren. Og det er minst like store forskjell på american style pizza og italiensk pizza som det er på kebab og pita, eller den greske saken. At ting går igjen i lignende former betyr ikke at de ikke har særegenhet. Det irriterer meg hvor arrogante folk er når de setter fransk først på lista og kaster inn mye annet rart istedet for de som fortjener å være der.

 

Jeg har vært INNE på ganske mange forskjellige kjøkken, og jeg har aldri vært særlig imponert over noe som helst som kommer fra USA.

 

Kebabsjapper, hamburgersjapper, steak house, "italiensk" pizzeria, "asiatiske" restauranter, "middelhavsrestauranter", osv osv osv.

Alt dette er som regel skit, og serverer mer eller mindre standard mat som de fisket opp fra ei kokebok. Jeg snakker så klart bare om etablerte restauranter i Norge, siden jeg ikke har vært på så mange i utlandet. Ta for eksempel disse "italienske pizzeriaene". For det første selger de akkurat samme gørra som du får kjøpt på Peppes', Dolly Dimples og Pizzabakeren. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan noen kan kalle det "italiensk pizza" når det ikke en gang er stekt i skikkelig stenovn. Det inneholder som oftest billige råvarer, og lages på helt andre måter enn den tradisjonelle italienske. De asiatiske restaurantene er også veldig daue. Intet originalt, og jeg vil påstå at det er en av de typene restauranter som har den dårligste hygieneholdningen jeg har vært borti.

 

De franske har jeg ikke vært så mye borti, men de få jeg har spist på og hørt om litt bak kulissene, er ganske greie. Ikke noe overoriginalt, men. Dette omhandler de fleste À la carte-restaurantene.

 

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg liker aller best. Middelhavskjøkkenet (Hellensk, Italiensk, Spansk. er det jeg har jobbet i de siste tre årene (dog det var en liten blanding av fransk også), men jeg er ikke superimponert. Men dog er det nok favoritten så langt!

Endret av Zaran
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...