Gå til innhold

Vidvinkel til Nikon F5

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har klart å miste min Sigma 28mm 1.8D EX DG i vaskebøtta (!), og trenger derfor forslag til ny vidvinkel. Skal bruke den på Nikon F5, så den må passe til analogt hus. Hadde tenkt å bruke cirka 5000 på hærligheten. Kan i allefall ikke være noe særlig lengre brennvidde enn på Sigmaen.

Jeg har sett litt på Nikon 20mm AF-D og Nikon 24mm AF, men er usikker på om de passer på analogt hus. Eller har noen andre forslag?

M.H

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min F5 har AF 20mm'ern spikret på det meste av tiden.

Bruker den også som vidvinkel på D300 - vidt nok for meg.

24mm har fått litt dårligere kritikk.

Så jeg sier 20 eller 28!

Om du skyller den 28mm i rent vann og langtidstørker den - vil den ikke overleve tror du?

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens!

Har ikke fått den tørr ennå. Ikke inni i allefall. Ble liggende i noen minutter i ei 3/4 dels full bøtte med varmt vann med grønnsåpe i. Gikk å snakket i telefonen mens jeg svinset forbi bordet objektivet sto på og sopte den ned i bøtta med noen papirer. La ikke merke til det før jeg var ferdig å snakke i telefon og kom tilbake. :p

Har så vidt prøvd å montere det på kameraet uten batteri i for å se hvordan det ser ut så langt, men det er stort sett bare tåke. Mye kondens og vann i det lille vinduet som man ser fokusavstanden i er det og. Merkelig lyd når man vrir på fokusringen.

Kommer nok til å prøve å skylle og tørke den, men hadde tenkt på å bytte ut Sigmaen uansett. Og nå fikk jeg plutselig en god unnskyldning for å bytte den ut til og med. :p Hvor lenge bør den få tørke før jeg prøver den?

M.H

Lenke til kommentar

En liten kommentar til PMnormal, det er de færreste av Nikons filmhus som støtter nyere "G"-optikk, altså objektiver uten blenderring. Usikker på om F5 gjør det, men jeg tror det. På F100 fungerer de så vidt meg bekjent ikke.

Lenke til kommentar
En liten kommentar til PMnormal, det er de færreste av Nikons filmhus som støtter nyere "G"-optikk, altså objektiver uten blenderring. Usikker på om F5 gjør det, men jeg tror det. På F100 fungerer de så vidt meg bekjent ikke.

Jeg kan verifisere at G-optikk fungerer fint på F5. På FE2 derimot...

Endret av Anderssb
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke vente ut en rimelig brukt 17-35/2.8? Etter å ha sett på diverse tester av fastoptikk, tror jeg sannelig det kan være det greieste valget. Når det gjelder objektivtørking, så vil jeg nok anbefale at du kontakter et verksted. Jeg er bare ekspert på minnepinner og MP3-spillere som har gått med i klesvasken, jeg :)

Lenke til kommentar

Fordelen med en 17-35mm er at du iallefall hører når den faller i bøtta.

Mange jeg kjenner har reddet mobiltelefoner ved at de har tatt ut batteri, demontert mest mulig - skylt godt og lagt til tørking.

Ei linse er vel ikke så godt å plukke sund, så det er mulig du ikke får skylt den bra nok.

Du bør være sikker på at såpa er skylt bort, ellers vil du få "oljelag" på glassene.

Kanskje du kan selge den som effektlinse :-)

G-optikk bør vel passe fra F4 og nyere.

Lenke til kommentar

Hmm, så dere mener at 17-35 er en bra erstatning? Hvordan er de med tanke på bildekvalitet i forhold til fastoptikk som 20mm f2.8? Ser det ligger et par på bruktmarkedet til foto.no. De er jo egentlig litt over budsjett, men om de kvalitetsmessig er like god som god fastoptikk, må de tas med i vurderingen.

Ser det ligger noen 17-55 2.8 der og til en litt billigere penge. Hvordan er de i forhold der 17.35 og 20mm?

Lenke til kommentar
17-55 er vel et DX-objektiv og derfor ikke spesielt egnet på film (grunnet dårlig eller manglende tegning utenfor DX-ruta)..

Selvfølgelig. La ikke merke til det før nå. Takk for påminnelsen. :)

Lenke til kommentar

Jeg glemte ut at Nikon har slike saker på programmet. I og med at de har samme fatning så var det ikke naturlig for meg å tenke på det. Nikon har sannelig et rikholdig utvalg standarder.

Lenke til kommentar
Hmm, så dere mener at 17-35 er en bra erstatning? Hvordan er de med tanke på bildekvalitet i forhold til fastoptikk som 20mm f2.8?

17-35 skal være veldig bra, eneste ulempen jeg har sett, er at flere plages med at fokusmotoren blir sliten og må byttes etter noen år.

Har sett råd om å la være å kjøpe dersom det ikke følger med garanti.

Det er grunnen til at jeg ikke har 17-35 (vurderer et nytt et)

Men....i så måte er det nok tryggest å kjøpe gamle AI objektiver.

Lenke til kommentar

Herregud folkens, dette er jo ikke engang i NÆRHETEN av å være korrekt- om man er på vaklende grunn når man svarer så er det verd å gjøre research.

Følgende Nikon kamerahus kan bruke G-type optikk: F55, F60, F70, F75, F401s, F80, F100, F6, F5, F4, D40, D40x, D50, D60, D70, D80, D100, D200, D300, D1, D2 og D3.

Lenke til kommentar

Jeg syntes også at det var litt rart, men siden F70 er det eneste moderne Nikon jeg har hatt, så følte jeg for å være litt ydmyk. Det forundret meg, dog.

F70 er forresten et undervurdert kamera. Ok, det bruker en del batterikraft, og det har et litt undermåls brukergrensesnitt. Det er også stygt som juling. Likevel har det sine fordeler. Det var nemlig det siste konsumenthuset til Nikon som var kompatibelt med all optikk Nikon har laget, sett bort fra F-optikk. Ai-s (og Ai?) har full funksjonalitet, i tillegg til all AF-optikk. Det er derfor et glimrende budsjettalternativ for en som har optikk av forskjellig årgang og system.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Herregud folkens, dette er jo ikke engang i NÆRHETEN av å være korrekt- om man er på vaklende grunn når man svarer så er det verd å gjøre research.

Følgende Nikon kamerahus kan bruke G-type optikk: F55, F60, F70, F75, F401s, F80, F100, F6, F5, F4, D40, D40x, D50, D60, D70, D80, D100, D200, D300, D1, D2 og D3.

Slapp av, ja det stemmer at jeg tok feil ang. F100, G-objektiver fungerer med de nyeste autofokushusene. Jeg er faktisk i NÆRHETEN, da veldig mange av de som bruker filmhus nå har manuelle hus som F3. For mange er det en stor ulempe at de fjernet blenderringen.

Lenke til kommentar

For å pirke enda litt, så fantes det en F3 med autofokus, F3AF.

Du kunne faktisk sette en autofokusmotor på F2 også (DS-1, DS-2 eller DS-12).

Men som sagt - sære tilfeller :-)

En kan vel si når det gjelder Nikon, "ingen regel uten unntak."

Lenke til kommentar

Hei og takk for alle svar!

Jeg tror at jeg kommer til å gå for Nikon 20mm. 17-35mm ble litt i dyreste laget nå. I tillegg liker jeg egentlig fastoptikk bedre på det analoge huset. :)

M.H

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...