Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva skal under belegningsstein?

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal lage en terasse utenfor huset. Skal benytte belegningsstein (type herregårdsstein).

Har forhørt meg litt om kjøp av settesand for å berede grunnen. Har nå fått svar fra et par som selger sand etc. De sier at jeg kan benytte knust grus isteden.

Noen som har erfaring med dette? Bør jeg bruke settesand (som jeg trodde...) eller fungerer knust grus?

Denne typen stein skal jeg legge:

Web%20Bilde%20332.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjakt ut, fyll på med pukk (16-32 og gjerne et tynt lag med 0-16 oppå), komprimer, komprimer og komprimer. Så kan du velge om du vil legge steinene i sand eller i 2-4. Finnes fordeler og ulemper ved begge deler. Selv syns jeg det er lettest å legge i 2-4, men det er mange som er uenig.

Legger du i sand så komprimerer du denne også før du strør på litt ekstra som du retter av (med lirer). 2-4 er "selvkomprimerende", så da slipper du det (men den må selvfølgelig rettes av den også.

Etter du har lagt steinen så fuger du med fugesand og komprimerer. Viktig å koste skikkelig av før du går over med vibroplaten så ingen av steinene har sand/2-4 på seg og blir presset lengre ned enn de andre. Legg med litt overhøyde...rett under en cm, pleier å bli bra.

Husk minst 2% fall ut fra husvegger ol.

Det med pukket (16-32) kommer litt an på underlaget, men går ut i fra at du treffer på noe sprengstein eller lignende når du sjakter ut, og da vil det fungere fint.

For å svare direkte på det du spør om: sand eller 2-4, ingenting annet! Knust grus kan være så mangt.

Trenger du en mer detaljert beskrivelse er det bare å si i fra.

Mvh

Arbakadarba, anleggsgartner

Edit: Kun ut i fra egen interesse, KeyanZa; hvorfor er sand lettere å avrette?

Og, L O G I M A N, 2-3 cm er for lite. Kommer an på underlaget, men du nevner grov pukk (32-64). 2-3 cm med sand vil forsvinne fort. Steiner fra den grove puken vil komme opp i belegget og ødelegge det.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...