voluz Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Hei! Skal lage en terasse utenfor huset. Skal benytte belegningsstein (type herregårdsstein). Har forhørt meg litt om kjøp av settesand for å berede grunnen. Har nå fått svar fra et par som selger sand etc. De sier at jeg kan benytte knust grus isteden. Noen som har erfaring med dette? Bør jeg bruke settesand (som jeg trodde...) eller fungerer knust grus? Denne typen stein skal jeg legge: Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Du bør grave så du kommer så langt ned at faren for frost er liten. Der bør du legge på en sånn matte for å stabilisere det du skal ha oppå. Så fyller du opp med grov pukk, og lar et lag på 2-3cm på toppen med sand som steinen kan ligge på. Lenke til kommentar
KeyanZa Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 vet ikke hvordan det ser ut der du skal legge steinen, men du må j ha et hardt underlag, så skaffer du sand. grunnen du bruker sand er at det er lett å avrette den. komprimer den litt, (hoppetusse eller noe) legg steinen oppå Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Sjakt ut, fyll på med pukk (16-32 og gjerne et tynt lag med 0-16 oppå), komprimer, komprimer og komprimer. Så kan du velge om du vil legge steinene i sand eller i 2-4. Finnes fordeler og ulemper ved begge deler. Selv syns jeg det er lettest å legge i 2-4, men det er mange som er uenig. Legger du i sand så komprimerer du denne også før du strør på litt ekstra som du retter av (med lirer). 2-4 er "selvkomprimerende", så da slipper du det (men den må selvfølgelig rettes av den også. Etter du har lagt steinen så fuger du med fugesand og komprimerer. Viktig å koste skikkelig av før du går over med vibroplaten så ingen av steinene har sand/2-4 på seg og blir presset lengre ned enn de andre. Legg med litt overhøyde...rett under en cm, pleier å bli bra. Husk minst 2% fall ut fra husvegger ol. Det med pukket (16-32) kommer litt an på underlaget, men går ut i fra at du treffer på noe sprengstein eller lignende når du sjakter ut, og da vil det fungere fint. For å svare direkte på det du spør om: sand eller 2-4, ingenting annet! Knust grus kan være så mangt. Trenger du en mer detaljert beskrivelse er det bare å si i fra. Mvh Arbakadarba, anleggsgartner Edit: Kun ut i fra egen interesse, KeyanZa; hvorfor er sand lettere å avrette? Og, L O G I M A N, 2-3 cm er for lite. Kommer an på underlaget, men du nevner grov pukk (32-64). 2-3 cm med sand vil forsvinne fort. Steiner fra den grove puken vil komme opp i belegget og ødelegge det. Endret 4. juni 2008 av Arbakadarba Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå