jon-t Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Hei Lurer på om eg har slått løst noko i katalysatoren. Det skrangler fra eksosen på tomgang. Det forsvinner når eg kjører eller har kjørt litt, for å så sette han på tomgang. Er det bare katalysatoren det kan vere noko gale med ? Er det farlig å kjøre slikt ? Kva er "worst case" ? Må det sveisest for å sette på ein ny universal katalysator frå foreksempel biltema ? Er det store ulemper med å berre sette inn eit rør i staden ? Utenom det faktum at han ikkje kommer gjennom ein eu kontroll før eg monterer en på då. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Så lenge det er en løs del inni eksosanlegget, og det ikke sperrer nevneverdig for eksosen, er det ikke farlig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Sikkert innmaten som er knust. Enten har du en VAG (på 90-tallet var dette et ikke uvanlig problem på VAGer) eller så har du slått hardt nedi med kat'en (eller begge deler) på dårlig vei, over en stein el.l. Gjør ingenting, bortsett fra støyen. Du kan sikkert sette på en uoriginal/universal-kat, men regn med litt jobb for å få den til å passe. Bra timelønn uansett, siden en ny koster opp mot 10000, og en universal under 1000. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 eller du kan prøve å finne en brukt som virker, jeg fant en til min bil (190E 2.0 90' mod) på den lokale huggeren til 1000Kr, en ny kosta 6000Kr. de jeg var hos hadde også bytte/retur mulighet hvis det du kjøpte ikke virket. Lenke til kommentar
eab Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Hvis den likevel er ødelagt kan du jo ta deg en hammer og slå noen bulker i kat'en og håpe at bitene kjiler seg fast og ikke knuser Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Hvis den likevel er ødelagt kan du jo ta deg en hammer og slå noen bulker i kat'en og håpe at bitene kjiler seg fast og ikke knuser mendu risikerer da at du selv blir skyld i å knuse de. og da kan de vandre bakover og tette / ødelegge deler av eller hele systemet. kjenner til en bil der katalysator-innmaten gikk i småbiter og ødela resten av eksosanlegget. det var en nyere mercedes og totalkostnad kom på ca 30.000,- som heldigvis gikk på Reklamasjonsretten Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Sikker på at det ikke er varmeskjoldet som er løst ellernoe? Lenke til kommentar
jon-t Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Sikker på at det ikke er varmeskjoldet som er løst ellernoe? Det kan godt hende... Var ute å hørte på det no, og det hørest ut som lyden kommer litt lenger framme frå. Dessuten kan vel kanskje det forklare kvifor lyden ikkje kommer når bilen er varm. Altså metallet i varmeskjoldet utvider seg og tighter rundt dei potensielt lause skruene ? Skal se om eg får bilen i ein grav så eg kan sjå nermere på det. Det er ein VW Golf 1.6i 96 modell foresten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå