Gå til innhold

Blits til nikon D40

Anbefalte innlegg

Har oppdaget etterhvert at pop up blits ikke er noe særlig.

Ved bruk av Sigma 18-50 f/2.8 objektiv så opplever vi en liten del skygge av objektiv på bildet.

Hvilken ekstern blits kan brukes til d40?

Hva anbefales?

Endret av sofus71
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil i utgangspunktet velge originalt, hvis jeg har råd til det. Du får mer styrke for pengene med Sigma, men den styrken som SB600 leverer er nok for de fleste av oss. I dag hadde jeg neppe kjøpt 550 EX (forgjengeren til 580 EX), men 430 EX. 550 EX kostet 4000 da jeg kjøpte den, og det er litt drøyt for meg i dag.

Lenke til kommentar

tja, det kommer litt an på bruksområdet. Jeg har også d40, og kjøpte meg en sb-400. Den er billig, liten og enkel. For meg var det viktig at kamera + blits ikke ble for stort og truende i sosiale situasjoner, sånn sett funker sb-400 bra. Så lenge du har d40 vil du uansett slite med å bruke sb-600/800 trådløst uten tilleggsutstyr, det spilte også inn i min avgjørelse.

Sb-400 kan ikke bounce i taket ved portrett-format, men jeg er kreativ og bruker vegger o.l., synes ofte resultatet blir bra. Tror jeg kommer til å holde meg til sb-400 så lenge jeg kun har d40, evt supplere med en ttl-kabel.

Lenke til kommentar

Hvis pris er et tema ville jeg helt klart gått for SB-400, som nevnes over, den koster rundt 1000, altså rundt halvparten av SB-600.

Fordelen er at den er liten, lett og ekstremt enkel å betjene, kun 1 knapp - on-off - og fungerer veldig bra som ekstra lys.

Ulempen som nevnes at den ikke kan bounces i taket i portrett-format har jeg løst ved å kjøpe kabel. Dette er uansett å anbefale, da det etter min mening blir best blitzlys ved å bounce i veggen BAK meg der det er mulig, bouncer man i taket får man ofte for mye lys i hår/øvre del av ansiktet, mens man får skygger under nese, samtidig som øynene ofte blir litt mørke hvis personen ikke ser litt opp.

Skal du bruke blitzen til avansert studiobruk, trådløs styring el.l. holder den ikke, da må du opp i SB-600/800. Begge disse har også endel mer lysstyrke enn den lille.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg et SB-600. Fikk et meget godt tilbud som jeg ikke kunne si nei til..

Synes fordelen til og styre/vinkle blitsen var såpass stor at jeg kunne leve med fyskisk størrelse på blits.

En vakker dag så kjøper jeg meg et annet kamera hus så da vil denne blitsen være perfekt til oppgradert kamera..

Jeg hadde ikke drømt om at bruksanvisninga til blits kunne være på 100 sider..

Endret av sofus71
Lenke til kommentar
Har oppdaget etterhvert at pop up blits ikke er noe særlig.

Ved bruk av Sigma 18-50 f/2.8 objektiv så opplever vi en liten del skygge av objektiv på bildet.

Hvilken ekstern blits kan brukes til d40?

Hva anbefales?

Anbefaler SB-800.

Ser nå at du har kjøpt SB-600 og det er ikke et dumt valg det heller! :-)

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Ulempen som nevnes at den ikke kan bounces i taket i portrett-format har jeg løst ved å kjøpe kabel. Dette er uansett å anbefale, da det etter min mening blir best blitzlys ved å bounce i veggen BAK meg der det er mulig, bouncer man i taket får man ofte for mye lys i hår/øvre del av ansiktet, mens man får skygger under nese, samtidig som øynene ofte blir litt mørke hvis personen ikke ser litt opp.

En annen ting som er morsomt å prøve er å bounce fra gulvet. Et tips som jeg fant i

"The Moment it Clicks" og som fungerer mange ganger.

Lenke til kommentar
Eneste problemet med SB-600/SB-800 er størrelsen, det er svære tunge saker å sette på et lite D40. Det er lett for at de blir liggende i skuffen så hvis SB-400 gjør jobben bra nok så går for den.

Nå er de jo da heller ikke noe lettere på en D80/D300/D3 da ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...