Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vet ikke om det her rett plass, men..

Jeg sitter med MSSQL, og har spørsmål.

Jeg skal lage sql spørring mot databasen, med kriterier som Hvis dette skjer, så skal det vises dette. Hvis et annet skjer så skal det vises noe annet..osv.. Jeg ville ha løst det med mange if() setninger, hadde det vært med annet programmeringspråk.

Men hvordan skal man skrive spørringer med if spørsmål i MSSQL.

SELCECT * FROM .... Where ... if dette do this, break, else if dette do this, break..osv..

EDIT: det er 8 forskjellige "case" til en rad.

?

takk

Endret av The Prodigy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med SQL så henter du data med å tenke sett basert.

Feks.

SELECT PERSON_ID, FIRST_NAME
FROM EMPLOYEE WHERE LAST_NAME LIKE 'Gjerde';

Då vil du få ut person id og førstenamn for ALLE som har Gjerde som etternamn.

Det er og mogleg å bruke WHEN klausul som likner på case switch

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om spørsmåøet var forståelig, men prøver igjen.

Jeg har en masse select og kriterier i en sql spørring + jeg har noen "case" liknende forespørsel i samme spørring.

Hvis case 1 er riktig, skal det vises en type resultatet, og Når case 1 har feilet skal case 2 skjekkes osv osv jeg har 8 case. Hvordan skal jeg skrive sql spørringen for dette..?

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om spørsmåøet var forståelig, men prøver igjen.

Jeg har en masse select og kriterier i en sql spørring + jeg har noen "case" liknende forespørsel i samme spørring.

Hvis case 1 er riktig, skal det vises en type resultatet, og Når case 1 har feilet skal case 2 skjekkes osv osv jeg har 8 case. Hvordan skal jeg skrive sql spørringen for dette..?

Hvis du prøver å si eksakt hva du prøver å gjøre, hva disse forskjellige "casene" er og hva slags data det gjelder, så er det mye mer sannsynlig at du får et godt svar. Ofte lar slike "tilfeller" som dette seg løse uten stored procedures, men ikke alltid. Ofte er det hensiktsmessig å bruke en enkelt spørring i steden for stored procedures, men ikke alltid. Hvor mye data (antall rader) vil også ha en innvirkning på hva som er mest hensiktsmessig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...