Gå til innhold

Den store hat-tråden om iPhone

Anbefalte innlegg

Dersom OpenMoko blir mainstream (noe den garantert ikke gjør) kommer den til å knuse mobilprodusentene, for det finnes bare to grunner til å skifte ut en telefon som kjører OpenMoko: Enten at telefonen har fysisk gått i stykker, eller at man ønsker bedre hardware.

Grunnen til at OpenMoko aldri kan bli annet enn et nisjeprodukt, er at i dagens mobilmarked sitter pengesterke operatører med løkka og begge endene. Produsenter (selv Nokia) har ikke råd til annet enn å la seg detaljstyre av operatører.

Jeg lever fortsatt i troen om at telefonprodusenter faktisk vil lage best mulige telefoner til flest mulige brukere. Men uten operatørers velsignelse, kommer aldri et produkt ut til mange brukere. De fleste telefoner på markedet går gjennom en lang og nøysommelig runde med operatørtester før de kan slippes. Hvor operatører gir tilbakemeldinger. Blir ikke ting de reagerer på utrettet, så nekter de å selge telefonen.

De aller aller fleste telefoner som selges globalt i dag er i tillegg brandet sønder og sammen av operatører. Hva man til nå har sett i Norge med irriterende Entry-snarveier etc., er ingenting sammenlignet med virkeligheten i andre markeder.

Jeg bor selv i USA for tiden og er rimelig oppgitt av hvordan ting fungerer her. Noe som irriterer meg grenseløst er at man f.eks. ikke kan få tegnet et abonnement med datatrafikk til en OK pris. F.eks. var jeg innom AT&T og spurte hva de kunne tilby meg som ikke var intressert i en telefon (da jeg hadde med meg en ubrandet N82 i flyttelasset). Tilbudet jeg fikk, var det samme abonnementet som selges med iPhone. Eneste forskjellen var at jeg får ubegrenset med SMS, mens med en iPhone og abonnement får en begrensing på 200 gratis SMS i måneden. Hva velger kunder når alternativene er å kjøpe en dyr ubrandet telefon eller å få en iPhone 3G til $199 når abonnementsprisen en den samme? Og når jeg mente at jeg syntes abonnementene deres var for dyre, ble jeg anbefalt et kontantkort hvor prisen på datatrafikk er $10 pr MB.

AT&T fristet lite, så jeg gikk videre til T-Mobile. Sa jeg ville ha et så billig abonnement som mulig med minst mulig ringeminutter som mulig, datatrafikk inkludert og ingen telefon. Det første jeg får høre er at deres dataabonnement kun virker med WM og Blackberry (sannsynligvis bullshit, men likevel..). Videre anbefaler hun meg å kjøpe en telefon hos de fordi jeg da er under kontrakt. Er man ikke det, må man betale inn et depositum samt betale alle kostnader forskuddsvis.

For bruk i jobbsammenheng ble jeg bedt om å kjøpe en Samsung Instinct og aktivere den slik at den virket med et eksisterende abonnement. For de som ikke kjenner til Samsung Instinct, så snakker vi her om en CDMA-telefon som ikke har SIM-kort. Jeg betaler full pris for telefonen og setter meg ned for å aktivere telefonen. Noe som tok en halv dag med telefoner til kundeservice samt hyppig bruk av deres online chat. Først da finner de ut at akkurat den telefonen, kan kun aktiveres med et bestemt abonnement som inkluderer masse piss vi ikke hadde bruk for. Jeg hadde altså abonnement hos Sprint og en telefon jeg hadde betalt full pris for, men for å bruke den måtte jeg oppgradere abonnementet til et som kostet over $70 pr måned. Herlige greier. Og som om det ikke er nok, så finner jeg ut at de har lagt inn en rekke sperrer i telefonen slik at f.eks. tredjeparts programvare må lastes ned fra Sprints egne nettsider for å få full funksjonalitet. Akkurat som om at jeg fant jeg var på utkikk etter der.

Det amerikanske mobilmarkedet er kanskje ekstremt håpløst. Dessverre er det herfra Apple har hentet mye inspirasjon til iPhone, App Store osv. Jeg har vært innom 6-7 større mobilbutikker her borte og har fortsatt til gode å se en Serie 60-, UIQ- eller ubrandet WM-telefon. De er tilgjengelige ved kjøp over nettet, men de er ikke attraktive for amerikanere. Amerikanere er ikke vant til å måtte betale noe særlig for en telefon, og hvis de gjør det, så betaler de dobbelt da de i praksis må nedbetale en telefon gjennom telefonregningen også. Uansett om de kjøper en telefon fra operatøren eller ikke.

Nå skal det sies at man finner telefoner her også som jeg kjenner fra Norge. HTC Touch selges f.eks. fra ulike operatører under ulike navn. Men etter at operatørene er ferdige med den, er den en mye dårligere telefon enn en Touch solgt i Norge. Bluetoothprofiler er fjernet, sertifikater er fjernet eller tuklet med, den har ikke lenger støtte for Java etc. Man kan selvsagt få den til å bli en OK telefon igjen, men folk flest installerer ikke hjemmesnekrede ROM-images de finner linker til på diverse internettforum.

Jeg ser det ble veldig USA-fokus på dette innlegget, men det er for å forsøke å forklare operatørenes makt. Og de samme operatørene er tungt inne i Android, Symbian Foundation osv. Ingen er i dag i stand til å slippe en telefon globalt og oppnå gode salgstall uten å la seg diktere av operatørene. Nokia og SE har slik jeg fortstår det lenge vært restriktive, noe som har medført at de kun er representert med low-end telefoner i enkelte markeder. Markeder som de helt sikkert veldig gjerne vil inn i. Må de føye seg for operatørene, så gjør de nok det. Det er vel forsåvidt ikke noe nytt egentlig. Det er ikke tilfeldig at Nokia-telefoner ikke har VOIP-støtte over telefonnettverket og at Apple også har sagt at det ikke vil komme for iPhone. Føler meg sikker på at både Apple og Nokia hadde støttet det om det ikke var press pga press fra operatørene.

Mobiloperatører er evil pr definisjon. Unntak finnes ikke, men det skal sies at de norske faktisk ikke er så ille som det virker som. De er for små til å påvirke i samme grad som mange andre.

Enhver telefonprodusent er små aktører sammenlignet med gigantene blant operatørene. Telefonica[1] med datterselskap har f.eks. 249 000 ansatte og over 170 millioner mobilabonnenter. De er tungt inne i utviklingen av Android-prosjektet og har nok ganske andre motiver for gjennomføringen av prosjektet enn de fleste open source-fantaster.

http://www.telefonica.es/acercadetelefonica/eng/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Riktig det. Jeg er litt usikker, men samtidig finner jeg ingen negative sider med den for mitt bruksområde.

Jeg bruker ikke MMS, bruker ikke kamera i stor grad, størrelsen/vekt er ikke et problem, det er heller ikke prisen.

Er det noen grunn for at jeg fortsatt ikke skal velge den?

Greit at prisen ikke er et problem, men skal man da velge det dyreste produktet selv om det finnes billigere alternavtiver med flere funksjoner? Da kjøper man den vel kun fordi det er en stilig blank skinnende iphone?

Lenke til kommentar
*snip*

USA er jo definitivt hva man må kalle det absolutt grimmeste eksempelet på et forbrukerfiendtlig telemarket. Bare et (slik jeg ser det mye verre) eksempel enn de du kom med. En av operatørene der borte hadde et spesial abb. for soldater. Det ingen fikk med seg var at det med liten skrift stod at man ikke fikk lov å roame for mye nasjonalt (jeg tror ikke det var spesifisert noe nærmere enn for mye), samt at man ikke fikk roame for lenge internasjonalt.

Soldater er gjerne ikke de som bor på et sted av gangen så veldig lenge, samtidig som basene gjerne er bare dekket av en operatør. Samtidig må de gjerne oppholde seg i utlandet et års tid når de er "deployed". Resultat: Alle som hadde abb. fikk sine abb. sperret pga. "missbruk". :w00t: "We suport our troops, not"

Og du har et meget viktig poeng. Men selv om operatørene ikke hadde hatt denne makten ville aldri OpenMoko blitt noe annet en et nisjeprodukt av nøyaktig samme årsak som Linux generelt aldri har blit noe annet en et nisjeprodukt på privatmarkedet.

Hva angår norske operatører og makt. Greit nok har ikke de særlig makt, men om man titter litt på de to store så har de egentlig det. Telenor er jo faktisk ekstremt store på internasjonalt plan. Greit nok at den norske avdelingen ikke har så stor innflytelse, men summa sumarum så har Telenor svært stor markedsmakt. Dersom man ser på antall mobilkunder er Telenor verdens 8. største mobilkonsern. Ingen lettvekter altså.

Netcom derimot har egentlig ikke det, de eier ikke så mye, derimot har Netcoms eiere en ganske stor innflytelse.

Når det gjelder Telefonica er det absolutt ikke det beste eksemplet. De ligger på 3. plass og er faktisk ikke så veldig mye større enn Telenor. Telefonica har 180 mill. abbonementer mens telenor har 150 mill. abbonementer. Vodafone har litt mer med sine 260 millioner, men alle disse blir lettvektere sammenlignet med China mobile med sine 500 mill.

Så joda, det er mye makt ute og går. Dog er det delvis feil at de norske ikke har noen særlig makt. Telenor har sinnsykt mye makt. Eneste grunnen til at de er "snille" her i Norge er a) de norske lovene og reglene og b) er særlig regulert når det gjelder det norske markedet på grunn av at de tidligere var en statlig "utility".

Lenke til kommentar

jeg mistet den nå jeg fant ut at fyren bak android er samme som startet danger i sin tid.

danger er firmaet som lager hiptop/sidekick for t-mobile. en telefon/terminal som lener seg veldig tungt mot servere hos danger eller t-mobile for sine tjenester.

og android har mange likhetstrekk med hiptop.

pokker og, htc dream, som er under utvikling for t-mobile, minner en del om hiptop telefonene.

jeg håper bare google klarer å holde ting åpne, for jeg er ikke akkurat positiv etter en viss brøler rundt sdk-en nylig...

Lenke til kommentar
*snip*

Hva Telenor gjelder, så er de store i antall brukere, men når de er omtrent fraværende i de store markedene som driver utviklingen videre, tror jeg ikke de har veldig stor makt når det kommer til å legge press på produsentene. Der hvor Telefonica-gruppen, Vodafone, T-Mobile osv kan kreve endringer på telefoner, tror jeg nok Telenor må ta det gjennom sin tilstedeværelse i f.eks. Open Mobile Alliance. Det samme gjelder nok TeliaSonera og China Mobile.

Dette er selvsagt ikke noe jeg vet, men noe jeg tror. Skulle en online-tjeneste hos Telefonica eller Vodafone ikke virke, kan de går til produsenten å si at hvis dere ikke fikser dette, så nekter vi å selge telefonen. Mens Telenor eller TeliaSonera ville nok fått beskjed om å fikse tjenesten sin.

Lenke til kommentar
jeg mistet den nå jeg fant ut at fyren bak android er samme som startet danger i sin tid.
Danger ble dannet av blant andre Apple, er mest kjente for T-Mobile Sidekick og eies idag av Microsoft (kilde: wikipedia). Altså har et selskap med en historie preget av store, stygge ulver formet en av hovedpersonene bak Android. er jeg virkelig bekymret.
Lenke til kommentar
Danger ble dannet av blant andre Apple, er mest kjente for T-Mobile Sidekick og eies idag av Microsoft (kilde: wikipedia). Altså har et selskap med en historie preget av store, stygge ulver formet en av hovedpersonene bak Android. er jeg virkelig bekymret.

mager trøst men hyggelig at jeg ikke er den eneste som ser problemet...

fikk en smule bange anelser når jeg først gjorde koblingen, og det ble ikke bedre av at dem fleste avfeide meg som paranoid...

Lenke til kommentar

Så lenge de som står bak systemet bevisst lar være å definere tjenestene de tilbyr, eller hva man tar betalt for.. så er vel ikke det noen god grunn til å ikke være skeptisk.

Om Telenor: det kommer noen folk nedenom skolen innimellom. For min del har jeg inntrykk av at alt som blir gjort innen utvikling av telekommunikasjon der Telenor betaler for det anses som veldedighet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Med Telefónica, Telecom Italia, T-Mobile, Sprint, DoCoMo, KDDI og China Mobile som samarbeidspartnere i Android-utviklingen mistet jeg mye av min entusiasme.. ph34r.gif

Ja! Alt som er støttet av større firmaer enn Johans Mobilservice DA er HAT!

Lykke til i den virkelige verden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

vel, her er ett par stykker...

- Ingen bluetooth - Trenger ikke

- Ingen MMS - Trenger ikke

- Kan ikke ta opp video - Trenger ikke

- Kan ikke lagre, videresende eller slette (enkelte) SMS-melinger - Trenger ikke

- Ikke utskiftbart batteri - plager ikke meg

- Ingen multitasking - Trenger ikke

- Ingen stemmegjenkjenning - Trenger ikke

- Dårlig kamera uten LED/blits - Trenger ikke

- Ingen Java-støtte - dette er det eneste jeg savner

- Ingen flash-støtte - dette er det eneste jeg savner

- Kan ikke brukes som modem til PC - Trenger ikke

- Krever at du bruker iTunes - iTunes funker bra til det den gjør

- Kan ikke klippe og lime tekst - Trenger ikke

- Telefonen overvåkes av Apple - nja.. bry meg egentlig ikke

det kommer helt ann på hva du skal bruke den til, som du ser er ikke iPhone 3g et dårlig valg for meg.

og en iPhone/Touch kan brukes til mye rart ved hjelp av apps/spill

brukergrensesnittet er veldig pent og brukervenlig enn andre telefoner

og mobilen har ett stilig design.

men hvis du har behov for alt mulig jall en mobil kan gjøre idag er iPjone ett dårlig valg,

men ikke for alle.

synes det er bra med forskjellige ting på markedet så man kan VELGE hvilken mobil man vill ha.

Lenke til kommentar

Hvorfor gidder du egentlig svare når du bare sier "Trenger ikke" på alle punktene? Kunne like gjerne sakt: Touchscreen, trenger ikke. MP3, trenger ikke. Internett, trenger ikke.

Alle vet at det ikke finnes en mobil som passer for alle, så det er jo flott at iPhone passer så bra for deg. Nokia, SE, HTC, LG og Samsung passer for mange andre, men det er jo heller ikke dette som er poenget med denne tråden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

hva da? men hvis man ikke trenger touch, mp3 osv, så kjøper man ikke iphone.

hvorfor hater dere iphone da? skjønner ikke logiken.

poenget er jo at iPhone er jo ikke en dårlig telefon bare fordi den ikke har de du vill ha.

eller hater du den fordi du vill ha den men den har ikke det du vill ha så du blir sinna.

hat starter med misunnelse

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Hva med å lese litt i tråden? Tråden handler (i korte trekk) om at vi hater at iPhone har fått så altfor mye ufortjent oppmerksomhet av det som kan krype og gå av media, noe som har gått ut over andre produkter som også fortjener oppmerksomhet. Media bruker buzzword iPhone for alt det det er verdt, og mer til. De bruker gjerne til og med ordet iPhone i artikler som ikke har noe som helst med iPhone å gjøre, bare generelt om mobiltelefoni.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...