Gå til innhold

Den store hat-tråden om iPhone

Anbefalte innlegg

De ser aldri i det positive. Hvis dere gir f.eks iPoden en sjangse og heller tenke "bedre lydkvalitet har jeg vært borti før, men den har så mange nyttige funksjoner og bra brukervennlighet til gjengjeld" så vil dere nemlig like produktet.

For lydkvaliteten til en avspiller er jo ikke det essensielle liksom. Det er alle ekstrafunksjonene jeg ikke har behov for som er det viktige. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men likevel pisser alle de andre produsentene i buksa pga frykt for å tape markedsandel.

Hvilke produsenter er dette? Ingen av de store i alle fall. De ler rått av Apple. Det var vell ikke så veldig mange ukene siden en Nokia representant ble presantert Apples tall over solgte håndsett. Svaret var noe sånn som "heh. det klarer vi å selge i løpet av en uke".

Lenke til kommentar
De ser aldri i det positive. Hvis dere gir f.eks iPoden en sjangse og heller tenke "bedre lydkvalitet har jeg vært borti før, men den har så mange nyttige funksjoner og bra brukervennlighet til gjengjeld" så vil dere nemlig like produktet.

For lydkvaliteten til en avspiller er jo ikke det essensielle liksom. Det er alle ekstrafunksjonene jeg ikke har behov for som er det viktige. :roll:

Som du ikke har behov for ja. Du kan ikke si at lydkvaliteten er ræva, for alle mp3-spillere kan ikke ha samme lydkvalitet som Sony. Men nyttefunksjoner, design og brukervennligheten til iPod bidrar til å gjøre den til en bra mp3-spiller.

Lenke til kommentar
Som du ikke har behov for ja. Du kan ikke si at lydkvaliteten er ræva, for alle mp3-spillere kan ikke ha samme lydkvalitet som Sony. Men nyttefunksjoner, design og brukervennligheten til iPod bidrar til å gjøre den til en bra mp3-spiller.

Jeg har aldri sagt at lydkvaliteten er ræva, det er dine ord. Mener du, med hånden på hjertet, at lydkvaliteten er mindre viktig enn design og ekstrafunksjoner? Minner meg sterkt om fanboyism evt. designism. Samme type folk som kjøper superoverpriset Bang & Olufsen for å få noe som ser stilig ut og har mange kule funksjoner, og driter i at lydkvaliteten er elendig.

Si meg. Dersom lydkvaliteten ikke er så viktig, mens design, brukervennlighet og ekstrafunksjoner er det, hvorfor har du en mp3 spiller i det hele tatt? Da burde du heller gått for en liten PDA.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at lydkvaliteten er ræva, det er dine ord. Mener du, med hånden på hjertet, at lydkvaliteten er mindre viktig enn design og ekstrafunksjoner? Minner meg sterkt om fanboyism evt. designism. Samme type folk som kjøper superoverpriset Bang & Olufsen for å få noe som ser stilig ut og har mange kule funksjoner, og driter i at lydkvaliteten er elendig.

Si meg. Dersom lydkvaliteten ikke er så viktig, mens design, brukervennlighet og ekstrafunksjoner er det, hvorfor har du en mp3 spiller i det hele tatt? Da burde du heller gått for en liten PDA.

Si meg, hvis alt annet ikke er så viktig, men lydkvalitet betyr alt, hvorfor selger Apple mye mer enn Cowon da? Hvis du skal ha en telefon, hvorfor kjøper du ikke en gammel Nokia fra 90-tallet da? Du kan jo tross alt ringe og sende sms med de. Hvorfor drasser du ikke med deg en laptop hvis du absolutt skal surfe og høre på mp3 osv med mobilen din da? Du hører jo hvor dumt det låter! At design og alt annet ikke er så viktig, herregud... Kan jo like godt ha samme skall og nye funksjoner hvis de skal lansere nye produkter da? Og hva er vitsen i å lage en mp3-spiller med en perfekt krystallklar lyd, når de ikke selger? Hva er formålet med tipptopp lyd når designet skremmer bort alle kunder? Se på markedsandelene, og det sier alt...

Endret av apegutt_90
Lenke til kommentar
Men likevel pisser alle de andre produsentene i buksa pga frykt for å tape markedsandel.

Hvilke produsenter er dette? Ingen av de store i alle fall. De ler rått av Apple. Det var vell ikke så veldig mange ukene siden en Nokia representant ble presantert Apples tall over solgte håndsett. Svaret var noe sånn som "heh. det klarer vi å selge i løpet av en uke".

Bare fordi en person fra Nokia har sagt noe så bullshit, så betyr det at det stemmer? En så dum uttalelse (ikke fra deg, men fra denne kjepphøye Nokia-mannen) er noe av det latterligste du kan si. Hvem faen som sier sånt tull når de innerst inne vet at det bare er tull?

Lenke til kommentar
Samme type folk som kjøper superoverpriset Bang & Olufsen for å få noe som ser stilig ut og har mange kule funksjoner, og driter i at lydkvaliteten er elendig.

Hahaha. Lydkvaliteten på Bang Olufsen - Elendig?

Da er Rolls Royce litt for komfortable.

Og ingen ler av Apple. Mobilselskapene skjelver i buksene mens de pisker designavdelingene sine til å prøver å lage et like godt produkt. Ingen har fått det til enda, og nå er iPhone snart 1,5 år gammel.

Endret av lavoll
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor alle skal være ute etter det perfekte produkt. Hvis et selskap lager f.eks en mobil som er perfekt, både for deg, meg og mannen i gata, så da vil jo alle ha akkurat det produktet. Hvordan vil de andre modellene fra samme selskap selge da? Hvis det finnes et perfekt produkt, hva skal man med flere produkter? Å begrense et produkt slik at det ikke blir perfekt, fører til større potensiale til å lansere nye produkter slik at selskapet har en framtid.

Endret av apegutt_90
Lenke til kommentar
Si meg, hvis alt annet ikke er så viktig, men lydkvalitet betyr alt, hvorfor selger Apple mye mer enn Cowon da?

Fordi apple er rå på markedsføring.

Hvis du skal ha en telefon, hvorfor kjøper du ikke en gammel Nokia fra 90-tallet da? Du kan jo tross alt ringe og sende sms med de. Hvorfor drasser du ikke med deg en laptop hvis du absolutt skal surfe og høre på mp3 osv med mobilen din da? Du hører jo hvor dumt det låter!

Det eneste som låter dumt her er ditt motsvar.

Jeg foreslo at du skulle bytte ut mp3-spiller med pda siden lyden tydeligvis ikke spiller særlig rolle for deg sammenlignet med funksjonalitet og design. En PDA har omtrent samme størrelse som en funksjonsrik iPod, omtrent samme vekt og omtrent samme pris.

Sammenligningen din er da å bruke en laptop i stedet for en mobil. En laptop er langt dyrere og langt tyngre enn en mobil. Ikke får du plass til den i lomma heller. Sammenligningen din ligner ikke grisen engang.

Finner du en mobil fra 90 tallet som kan matche mobilen jeg har på batterikapasitet, størrelse og vekt, og som fortsatt er i salg, skal jeg bytte på dagen.

At design og alt annet ikke er så viktig, herregud... Kan jo like godt ha samme skall og nye funksjoner hvis de skal lansere nye produkter da? Og hva er vitsen i å lage en mp3-spiller med en perfekt krystallklar lyd, når de ikke selger? Hva er formålet med tipptopp lyd når designet skremmer bort alle kunder? Se på markedsandelene, og det sier alt...

Jeg har da aldri sagt at design og alt annet ikke er så viktig. Det jeg har sagt er at å feie bort dårlig lydkvalitet med løfter om kult design og kule ekstrafunksjoner er tåpelig.

Det markedsandelene sier er at Apple med sin utrolig markedsføring klarte å skvise bort alle konkurentene som var innovative da de kastet seg på mp3 bølgen slik at markedet nå er uniformt og alle produktene er ganske like.

Lenke til kommentar
Jeg foreslo at du skulle bytte ut mp3-spiller med pda siden lyden tydeligvis ikke spiller særlig rolle for deg sammenlignet med funksjonalitet og design. En PDA har omtrent samme størrelse som en funksjonsrik iPod, omtrent samme vekt og omtrent samme pris.

Nevn en PDA som er på samme størrelse som en iPod nano da? Og ja, kjernen i TVen er bildekvaliteten, kjernen i PS3 er at du kan spille 3. generasjons spill. Men en TV som har knall bildekvalitet, men dårlig brukervennlighet er vel ikke så mye å skryte av? Hadde PS3en vært like attraktiv hvis den ikke hadde muligheten til å spille av Blu-Ray? Og det gjelder alle produkter. Det ekstra du får med i tillegg til kjernefunksjonen bidrar mye.

Endret av apegutt_90
Lenke til kommentar
Bare fordi en person fra Nokia har sagt noe så bullshit, så betyr det at det stemmer? En så dum uttalelse (ikke fra deg, men fra denne kjepphøye Nokia-mannen) er noe av det latterligste du kan si. Hvem faen som sier sånt tull når de innerst inne vet at det bare er tull?

Holdningen til Nokia fra dag 1 har vært at de ønsker Apple velkommen på markedet fordi de kommer ikke til å være en reel konkuranse, men kanskje kan tilføre markedet noe nytt.

Jeg lurer fortsatt på hvorfra noen får det fra at alle mobilprodusentene skjelver i buksa på grunn av Apple.

Fjerde kvartal 2007 hadde Apple 0,7% av mobilmarkedet. Første kvartal 2008 hadde Apple 0,6% av mobilmarkedet. Samme kvartalene hadde Nokia henholdsvis 38,9% og 40,9%. Med utgangspunkt i at Apple solgte 1,7 million mobiler Q1 har jeg da gjort matten:

Første kvartal i år solge Apple 1,7 millioner telefoner i løpet av 3 måneder, Nokia på sin side solgte i gjennomsnitt 5,6 million telefoner hver uke i løpet av de samme 3 månedene.

Dersom markedsandelene holder seg så noenlunde stabilt gjennom hele dette året betyr det altså at Nokia vil ha solgt like mange telefoner på 8 og en halv dag som Apple selger i løpet av hele året.

Han var visst ikke så dum, kjepphøy og latterlig som du trodde, denne mannen fra Nokia?

Tall hentet fra kilde

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Nevn en PDA som er på samme størrelse som en iPod nano da? Og ja, kjernen i TVen er bildekvaliteten, kjernen i PS3 er at du kan spille 3. generasjons spill. Men en TV som har knall bildekvalitet, men dårlig brukervennlighet er vel ikke så mye å skryte av? Hadde PS3en vært like attraktiv hvis den ikke hadde muligheten til å spille av Blu-Ray? Og det gjelder alle produkter. Det ekstra du får med i tillegg til kjernefunksjonen bidrar mye.

Hele poenget er at kjernefunksjonene spiller en særdeles viktig rolle. Bildekvaliteten på en tv, lydkvaliteten på en avspillingsenhet, ytelsen til en pc, kjøreegenskapene til en bil, smaken på mat, kvaliteten på en utdanning, etc.

Lenke til kommentar

Holdningen til Nokia fra dag 1 har vært at de ønsker Apple velkommen på markedet fordi de kommer ikke til å være en reel konkuranse, men kanskje kan tilføre markedet noe nytt.

Jeg lurer fortsatt på hvorfra noen får det fra at alle mobilprodusentene skjelver i buksa på grunn av Apple.

Fjerde kvartal 2007 hadde Apple 0,7% av mobilmarkedet. Første kvartal 2008 hadde Apple 0,6% av mobilmarkedet. Samme kvartalene hadde Nokia henholdsvis 38,9% og 40,9%. Med utgangspunkt i at Apple solgte 1,7 million mobiler Q1 har jeg da gjort matten:

Første kvartal i år solge Apple 1,7 millioner telefoner i løpet av 3 måneder, Nokia på sin side solgte i gjennomsnitt 5,6 million telefoner hver uke i løpet av de samme 3 månedene.

Dersom markedsandelene holder seg så noenlunde stabilt gjennom hele dette året betyr det altså at Nokia vil ha solgt like mange telefoner på 8 og en halv dag som Apple selger i løpet av hele året.

Han var visst ikke så dum, kjepphøy og latterlig som du trodde, denne mannen fra Nokia?

Tall hentet fra kilde

Vent nå litt. Denne kjepphøye Nokia-mannen sa at de skulle greie å selge flere eksemplarer av sin "iPhone-killer" i løpet av ei uke enn det Apple har klart helt siden de ga ut sin telefon. Apple har to modeller ute, hvor mange har Nokia? Ta hensyn i salg av én modell, og jeg tror Nokia må se seg grundig slått.

Lenke til kommentar
Vent nå litt. Denne kjepphøye Nokia-mannen sa at de skulle greie å selge flere eksemplarer av sin "iPhone-killer" i løpet av ei uke enn det Apple har klart helt siden de ga ut sin telefon. Apple har to modeller ute, hvor mange har Nokia? Ta hensyn i salg av én modell, og jeg tror Nokia må se seg grundig slått.

Er du sikker på det? Det var da ikke det jeg leste. Men jeg får vell ta det du sier for god fisk. Eller har du en link til kilden? Jeg klarer nemlig ikke å finne igjen hvor jeg leste dette.

Forøvrig. Nokia har vell 26 modeller i salg. Det betyr at hver enkelt modell selger i gjennomsnitt 4,4 millioner i kvartalet eller sagt på en annen måte hver enkelt modell fra Nokia selger i gjennomsnitt 2,5 ganger mer enn iPhone.

Men poenget mitt var i utgangspunktet ikke hvor nøyaktig kommentaren fra Nokia var, men at kommentarer om at Nokia skjelver i buksene på grunn av iPhone ikke er annet enn ønskedrømmer fra enkelte her på forumet. Når man selger like mange telefoner på 8 og en halv dag som Apple selger på et år, har man ikke akkurat grunn for å skjelve i buksene ;)

Lenke til kommentar
Du kan ikke si at lydkvaliteten er ræva, for alle mp3-spillere kan ikke ha samme lydkvalitet som Sony.
Greit at Sony har drevet med lyd lenge, men det er ingen universal regel som sier at en Sony-spiller lager best lyd. :!:

Jeg har en Sony HD5 som mange mente låt best, eller blant de beste i sin tid, men min iPod Touch låter like bra, men håndterer ulike hodetelefoner litt ulikt. F. eks låter Etymotic ER6i noe bedre på HD5, mens Porta Pro låter bedre på Touch.

Det er mye irrasjonelt iPod hat ute og går!

CD

Endret av CoolDuckie
Lenke til kommentar
[si meg,] hvorfor selger Apple mye mer enn Cowon da? Hvis du skal ha en telefon, hvorfor kjøper du ikke en gammel Nokia fra 90-tallet da? Du kan jo tross alt ringe og sende sms med de.
Fordi folk ikke vet bedre. De vet ikke hva en MP3-spiller, men har selvfølgelig hørt om en iPod. De skal ha en "sånn sak som spiller musikk", og MP3 blir fort et fremmeord. Om vi hadde "testet" 100 mennesker på gate mellom 25 og 50 i hvordan en iPod fungerer hadde strykprosenten vært utrolig høy. Du kan ikke gjøre sluttningen at Apple er bedre enn Cowon på grunnlaget at de selger mest. iPod selger bra fordi iTunes fungerer uten noen teknisk innsikt, overhodet.

Se for deg at Apple lager en bil som kjører av seg selv dit hvor Apple vil at den skal kjøre. Du kan bare sette deg inn i din iCar og den kjører automatisk, men den tar omveier innom der Apple mener du bør dra fordi de tjener grovt mye penger på det. Idioter som ikke kan kjøre vil hylle sin iCar og være fornøyde fordi iCar kjører av seg selv mens de som kan kjøre kommer til å slå seg røde i panna.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
[si meg,] hvorfor selger Apple mye mer enn Cowon da? Hvis du skal ha en telefon, hvorfor kjøper du ikke en gammel Nokia fra 90-tallet da? Du kan jo tross alt ringe og sende sms med de.
Fordi folk ikke vet bedre. De vet ikke hva en MP3-spiller, men har selvfølgelig hørt om en iPod. De skal ha en "så sak som spiller musikk", og MP3 blir fort et fremmeord. Om vi hadde "testet" 100 mennesker på gate mellom 25 og 50 i hvordan en iPod fungerer, hadde strykprosenten vært utrolig høy. Du kan ikke gjøre sluttningen at Apple er bedre enn Cowon selv om de selger mer. iPod selger bra fordi iTunes fungerer uten noen teknisk innsikt, overhodet.

Se for deg at Apple lager en bil som kjører av seg selv der hvor Apple vil at den skal kjøre. Du kan bare sette deg i din iCar og den kjører automatisk, men den omveier innom der Apple mener du bør dra fordi de tjener grovt mye penger på det. Idioter som ikke kan kjøre vil hylle og være fornøyde fordi iCar kjører av seg selv mens de som kan kjøre kommer til å slå seg røde i panna.

Da synes jeg det er rart at 90% av folket er "idioter".

Lenke til kommentar

iPhone er omtrent like opphypet som iPod. Visste dere forresten at disse "fjortissteknikkene" som å selge pc-er i godterifarger (som Apple forresten er veldig flinke til å fnyse på) ble oppfunnet av dem? Den første iMacen kom i godterifarger, pastellrosa, lysegrønn, lyseblå etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...