Gå til innhold

Den store hat-tråden om iPhone

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
gps overvåking. Hva er det for no tull, folk kommer med mer og mer latterlige påstander. Skal du komme med slike påstander så skal du ha bevis. Hva du tror og mener om noe slikt er rivende likegyldig, uten bevis blir det bare til at du latterliggjør deg selv. Og med bevis mener jeg ikke nettsiden til noen konspirasjonsteori aluminiums folie på hodet mennesker.

hihi, kva som manglar deg då?

Det er ingen konspirasjonsteori, det er en Blogg. Og i mine øyne falt den i smak. Det gjorde den tydligvis ikke hos deg.

Men skal du dra på deg tangatrusa og gå til personlig angrep på godt CSSource vis så kan du godt registrere deg på itavisen og føre diskusjoner der. Det må være lov å si sine meninger i en diskusjon uten at slike som DU går "bananas" med toalettpapiret fremdeles hengede ut av trusa.

Og ja det er fullt muligt.

Folk må lære seg og begynne å stille kritiske spørmål, først da får man svar. Man kan ikke "auto assume" at allt andre folk og store selskap foretar seg er til forbrukerenes/vårt/ditt eget beste.

Hvilke krefter tror du maner vei for det nye datalagringsdirektivet som det er så mye prat om i EU??

Endret av rasgal
Lenke til kommentar
Ideen bak App Store og fri utvikling blandt folket i "samfunnet" er en fantastisk god ide som vi bare har sett starten på, og det er jo det som er hele ideen bak iPhone, en plattform for mobil teknologi.
1. Fri utvikling

Ideen om fri utviklingen er, som 90 % av alt med iPhone, ingen nyvinning. SDKen til S60 har ligget fritt tilgjengelig i flere år før iPhone ble lansert, og der har man heller aldri aktivt sperret for installasjon av egen programvare. Må si jeg synes "fritt" om iPhone klinger veldig dårlig med tanke på at Apple er et selskap som omfanver kontroll over sine kunder.

App Store har jo kommet på plass så den motvillige åpningen av iPhone kan kontrolleres av Appple. Og for 507,18kr kan mannen i gate få sin programvare i dette Vinmonopolet av en programvarebutikk.

2. Fri utvikling er ideen bak iPhone

Nei. Forklar i så fall hvorfor Apple aktivt har lagt sperrer for utviklingen av programvare til iPhone.

hvis ryktene om et samarbid/sammenslåelse mellom [Android og Symbian] stemmer.
Det er like sannsynlig som at Nokia og Sony-Ericsson fusjonerer til Nokia-Sony-Ericsson. Hvor har du hørt det?

denne tråden var god underholdning.
Velbekomme! Mulig jeg oppdaterer første post med ytterligere bensin, men det kan jo også bli for eksplosivt. :cool:

Jeg mener, at amerikansk media hyper opp iPhone, er tross alt forståelig, at norsk presse gjør det samme, er ikke forståelig.
Rent pressemessig er vel den beste forklaringen at norsk media alltid har sett til Amerika.

Når vi snakker mobilteknologi og presse burde det derimot vært motsatt: mobilens mekka er idag Korea/Janpan, og om pressen fulgte teknologitrendenes vei burde europeiske teknologipresse valfarte til Øst-Asia mens amerikanske mediers øyne burde stå rettet mot Europa.

Lenke til kommentar
Hvis folk er så paranoide for sporing så er det vel bare å slå av GPSén da? Forstår virkelig ikke problemet! At den er på pr default betyr ikke det samme som at det ikke går ann å slå den av. :wallbash:

Er det mulighet for det da? Ikke ifølge artikkel-linken jeg postet.

Kan jo hende dette er ordnet i FW oppdateringer, men ingenting tyder på det ennå.

EDIT:

Slik jeg forstår artikkelen så eksisterte det overhodet ingen mulighet å disable GPS hardware for en ordinær bruker med en iPhone som ikke er hacket.

Da betyr jo det at den kan da sende informasjon om din posisjon uten at du vet om det.

Endret av rasgal
Lenke til kommentar
Jeg mener, at amerikansk media hyper opp iPhone, er tross alt forståelig, at norsk presse gjør det samme, er ikke forståelig.
Rent pressemessig er vel den beste forklaringen at norsk media alltid har sett til Amerika.

Når vi snakker mobilteknologi og presse burde det derimot vært motsatt: mobilens mekka er idag Korea/Janpan, og om pressen fulgte teknologitrendenes vei burde europeiske teknologipresse valfarte til Øst-Asia mens amerikanske mediers øyne burde stå rettet mot Europa.

en kjapp tanke er at vi forsatt er knapt en generasjon unna marshall hhjelpen og oljeeventyret i nordsjøen. noe som gir mange høyt på strå en mulig skyldfølese ovenfor usa...

Lenke til kommentar
Hvis folk er så paranoide for sporing så er det vel bare å slå av GPSén da? Forstår virkelig ikke problemet! At den er på pr default betyr ikke det samme som at det ikke går ann å slå den av. :wallbash:

Kan jo hende dette er ordnet i FW oppdateringer, men ingenting tyder på det ennå.

EDIT:

Slik jeg forstår artikkelen så eksisterte det overhodet ingen mulighet å disable GPS hardware for en ordinær bruker med en iPhone som ikke er hacket.

Da betyr jo det at den kan da sende informasjon om din posisjon uten at du vet om det.

Du trykker på Innstillinger/Generellt/ og slår av Stedstjenester :)

Lenke til kommentar

EDIT:

ok, men er du 100% sikker på at det var selve hardwaren du disablet? Da må du nesten bruke ssh-connect til iPhonen og se nermere i filsystemet.

Jeg har ikke en selv. Så jeg kan ikke finne ut av det uten at en jeg kjenner skaffer seg en. :)

Lenke til kommentar

Sigmund_Freud:

Det jeg tenker på når jeg sier fri utvikling er at SDKén er tilgjenglelig for dem som vil ha den, og det koster heller ikke noe å distribuere gratisprogrammer via App Store. App Store er tilgjengelig via iTunes på datamaskin, eller som egen applikasjon på telefonen. På Symbiantelefoner har vi pr dags dato ikke sett et system som er like brukervennlig for hvermansen (som faktisk er målgruppn for iPhone).

Det er klart at mn faktisk må betale for enkelte programmer....noe man strengt tatt ikke "må" med symbian programmer, og jeg vet fra erfaring at piratkopiering er et veldig utstrakt fenomen der. At Apple har tatt steg for å forhindre dette er slettes ikke noe negativt, det er faktisk et intellegent steg sammenlignet med det Symbian har fått til. At det er irriterende for dem som ikke bil betale for enkelte programmer og tjenster betyr ikke det samme som at det er en dårlig løsning. Jeg må inntømme at jeg ikke likte tanken på iTunes før jeg bestemte meg for å begynne å betale for musikken min fullt ut. Nå er jeg kjempefornøyd kunde der, og forutenom at de gjerne kunne solgt all musikk lossless så har jeg personlig ikke mye og utsette på tjenesten.

Ved hjelp av Jetcarrier adresse og gavekort fra Ebay har jeg foresten også billig filmleie i iTunes. :D

At programmer må godkjennes av apple før de legges ut er mer enn kvalitetssikring enn en ulempe for forbrukerne. Da slipper vi kanskje malware og sånt dritt som faktisk har dukket opp på symbian telefoner.

Ang Symbian+Android. Det er bare løse rykter som man kan lese om flere steder...feks http://www.intomobile.com/2008/07/26/nokia...oid-merger.html

Er vel liten tvil om at Google har råd vis de får lov da... Ryktene trenger ikke bety noe sm helst, men at noen parter benekter det trenger heller ikke bety noe som helst :p

Hell gjerne mer bensin på bålet, men hold det nu relevant da. Sånn ren hat bashing av Apple og iPhone blir for dumt. Jeg ser at enkelte som er negative til iPhone er negative til Apple av prinsipp og på generellt grunnlag. Hvor konstruktivt er det for vurdering av et produkt? Har du en diagnose på den tilstanden også? :p

Det kreves en viss markedsstratergi for å komme langt idag, og man kan ikke si annet enn at Apple har gjort...og gjør en god jobb der når man ser på salgstallene de presenterer...igjen og igjen.

Nå har Apple kommet så langt at de har en plattform for datamaskiner, mobiltelefoner og de har prøvd seg på hjemmeunderholdningsfronten med Apple TV, som faktisk har nå for seg hvis man bruker filmleie biten (igjen med amerikansk konto og gavekort fra ebay). Når de norske filmdistributørene og tv selskapene innser at de begynner å tape penger på å ikke hive seg med så får vi det sikkert i norsk iTunes også.

Apple prøver å få til en integrert løsning som fungerer for folk flest, og det er det mange, meg selv inkludert, vil ha. Jeg skulle gjerne likt å se alternativer som var like lettbrukte, så hadde jg hatt flere å velge imellom. Intill de aktørene kommer på banen så er valget enkelt for meg iallefall.

Lenke til kommentar

må en ikke betale $90 årlig for å få tilgang til appstore, uavhengig av hva pris en setter på programmet?

(milde, først skrev jeg 99, så trodde jeg at jeg hadde redigert det til 90. men jaggu meg hadde det ikke blit 990. skulle være korrekt nå svjv).

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

EDIT:

ok, men er du 100% sikker på at det var selve hardwaren du disablet? Da må du nesten bruke ssh-connect til iPhonen og se nermere i filsystemet.

Jeg har ikke en selv. Så jeg kan ikke finne ut av det uten at en jeg kjenner skaffer seg en. :)

Kanskje skeptikerene burde slå av telefonene sine (også brukere av andre telefoner) slik at de er helt sikre på at de ikke blir triangulert og sporet til enhver tid? Bør heller ikke ha oppgitt bostedsdresse, bare en postboks oppi finnmark et sted, eller helst i et annet land. Helst burde de droppe mobil totalt og bare bruke telefonkiosker. Men der er det jo også ofte kameraovervåkning (CCTV) så kanskje de heller burde låse seg inne i en mørk kjeller og bruke brevduer. Ikke vet jeg hva som er best i dette tilfellet...

:p :p :p

Lenke til kommentar
må en ikke betale $90 årlig for å få tilgang til appstore, uavhengig av hva pris en setter på programmet?

(milde, først skrev jeg 99, så trodde jeg at jeg hadde redigert det til 90. men jaggu meg hadde det ikke blit 990. skulle være korrekt nå svjv).

Ingen sånn avgift på bruk av App Store! Hvilken Apple hater er det som har fortalt deg det?

Lenke til kommentar

EDIT:

Kanskje skeptikerene burde slå av telefonene sine (også brukere av andre telefoner) slik at de er helt sikre på at de ikke blir triangulert og sporet til enhver tid? Bør heller ikke ha oppgitt bostedsdresse, bare en postboks oppi finnmark et sted, eller helst i et annet land. Helst burde de droppe mobil totalt og bare bruke telefonkiosker. Men der er det jo også ofte kameraovervåkning (CCTV) så kanskje de heller burde låse seg inne i en mørk kjeller og bruke brevduer. Ikke vet jeg hva som er best i dette tilfellet...

Du sporer av og begynner å bli useriøs. :)

Poenget med spørsmålet var jo å finne ut om den linken jeg la fram er 100% til og stole på.

Noe jeg går ut i fra men skulle gjerne undersøkt selv, og det hele skulle være releativt enkelt å finne ut av. :)

Endret av rasgal
Lenke til kommentar

Jeg kan gjerne hive meg på irritasjonen over abnorm mediedekning over bagateller som omhandler iPhone, men jeg forstår også at amobil (med flere) gjør dette da det nødvendigvis gir ekstra penger i kassen.

Når det gjelder telefonen i seg selv, er jeg ikke helt lei den enda. Men så har jeg ikke skaffet meg en selv heller ;) iPhone er noe så sjeldent som et produkt man kan bli lei av før man har eigt det selv, fordi man blir "tvunget" til å lese haugevis av artikler om den uansett :)

Lenke til kommentar

EDIT:

Du sporer av og begynner å bli useriøs. :)

Poenget med spørsmålet var jo å finne ut om den linken jeg la fram er 100% til og stole på.

Noe jeg går ut i fra men skulle gjerne undersøkt selv, og det hele skulle være releativt enkelt å finne ut av. :)

Som man kan lese av de tre smileyéne under innlegget tok jeg hardt i med vilje der....og var faktisk usikker på om ditt innlegg var seriøst eller ikke, men jeg tok hardt i fordet. :D

Mitt poeng er at når man slår av GPSén slik som jeg bedskrev er det nå tydeligvis noe som er av slik at telefonen sparer strøm iallefall. Uansett kan Nettverkene spore deg temmelig nøyaktig ved triangulering hvis dem vil, noe som ikke har noe som helst med GPSér og gjøre. Så skal du gjøre noe lysskye greier bør du uansett la hvilken som helst vanlig mobil ligge hjemme. Så relatert til iPhone forstår jeg ikke problemstillingen.

Når det kommer til div sosiale nettverksstjenester som feks Loopt skjønner jeg godt at de vil ha den på pr default slik at folk skal kunne teste det ut. Samme som at 3G er på vd default, selv om det bruker dobbelt så mye strøm som om at det ikke var på (jeg har for det meste 3G avslått og slår det heller på ved behov). Savner faktisk en instilling så gjør at 3G feks kunne slås på ved åpning av Safari, og av ved lukking av programmet. En tilvarende valgfunksjon med GPS og GPS relaterte programmer hadde vært kjekt.

Lenke til kommentar

Ingen sånn avgift på bruk av App Store! Hvilken Apple hater er det som har fortalt deg det?

http://developer.apple.com/iphone/program/

iphone developer program...

ser forøvrig at $99 var faktisk korrekt...

Lenke til kommentar
Sigmund_Freud:

Det jeg tenker på når jeg sier fri utvikling er at SDKén er tilgjenglelig for dem som vil ha den, og det koster heller ikke noe å distribuere gratisprogrammer via App Store. App Store er tilgjengelig via iTunes på datamaskin, eller som egen applikasjon på telefonen. På Symbiantelefoner har vi pr dags dato ikke sett et system som er like brukervennlig for hvermansen (som faktisk er målgruppn for iPhone).

Det er klart at mn faktisk må betale for enkelte programmer....noe man strengt tatt ikke "må" med symbian programmer, og jeg vet fra erfaring at piratkopiering er et veldig utstrakt fenomen der. At Apple har tatt steg for å forhindre dette er slettes ikke noe negativt, det er faktisk et intellegent steg sammenlignet med det Symbian har fått til. At det er irriterende for dem som ikke bil betale for enkelte programmer og tjenster betyr ikke det samme som at det er en dårlig løsning. Jeg må inntømme at jeg ikke likte tanken på iTunes før jeg bestemte meg for å begynne å betale for musikken min fullt ut. Nå er jeg kjempefornøyd kunde der, og forutenom at de gjerne kunne solgt all musikk lossless så har jeg personlig ikke mye og utsette på tjenesten.

Ved hjelp av Jetcarrier adresse og gavekort fra Ebay har jeg foresten også billig filmleie i iTunes. :D

At programmer må godkjennes av apple før de legges ut er mer enn kvalitetssikring enn en ulempe for forbrukerne. Da slipper vi kanskje malware og sånt dritt som faktisk har dukket opp på symbian telefoner.

Ang Symbian+Android. Det er bare løse rykter som man kan lese om flere steder...feks http://www.intomobile.com/2008/07/26/nokia...oid-merger.html

Er vel liten tvil om at Google har råd vis de får lov da... Ryktene trenger ikke bety noe sm helst, men at noen parter benekter det trenger heller ikke bety noe som helst :p

Hell gjerne mer bensin på bålet, men hold det nu relevant da. Sånn ren hat bashing av Apple og iPhone blir for dumt. Jeg ser at enkelte som er negative til iPhone er negative til Apple av prinsipp og på generellt grunnlag. Hvor konstruktivt er det for vurdering av et produkt? Har du en diagnose på den tilstanden også? :p

Det kreves en viss markedsstratergi for å komme langt idag, og man kan ikke si annet enn at Apple har gjort...og gjør en god jobb der når man ser på salgstallene de presenterer...igjen og igjen.

Nå har Apple kommet så langt at de har en plattform for datamaskiner, mobiltelefoner og de har prøvd seg på hjemmeunderholdningsfronten med Apple TV, som faktisk har nå for seg hvis man bruker filmleie biten (igjen med amerikansk konto og gavekort fra ebay). Når de norske filmdistributørene og tv selskapene innser at de begynner å tape penger på å ikke hive seg med så får vi det sikkert i norsk iTunes også.

Apple prøver å få til en integrert løsning som fungerer for folk flest, og det er det mange, meg selv inkludert, vil ha. Jeg skulle gjerne likt å se alternativer som var like lettbrukte, så hadde jg hatt flere å velge imellom. Intill de aktørene kommer på banen så er valget enkelt for meg iallefall.

Hovedproblemet her er jo at apple hindrer _meg_ som utvikler å utvikle de programmene jeg ønsker, i tillegg til at _jeg_ må betale for å få tilgang til SDK'en. Totalt unødvendig, noe både Nokia (S60-sdk), Microsoft (WM-SDK), og 90% av alle andre telefoner (J2ME-sdk) har skjønt.

Det handler om frihet, noe den jevne Iphone-tilhenger driter i, så lenge det er nytt, fancy og har ett eple på seg.

Lenke til kommentar
gps overvåking. Hva er det for no tull, folk kommer med mer og mer latterlige påstander. Skal du komme med slike påstander så skal du ha bevis. Hva du tror og mener om noe slikt er rivende likegyldig, uten bevis blir det bare til at du latterliggjør deg selv. Og med bevis mener jeg ikke nettsiden til noen konspirasjonsteori aluminiums folie på hodet mennesker.

Det er ingen konspirasjonsteori, det er en Blogg. Og i mine øyne falt den i smak. Det gjorde den tydligvis ikke hos deg.

wow.. En blogg. Og det er selvfølgelig ingen av de som skriver blogg som kan ønske å uttrykke sine konspirasjonsteorier. Du skal virkelig ikke tro på alt du leser på internett. Skal man være så skeptisk til å ha GPS i telefonen så burde man ikke ha telefon i det heletatt. Du trenger ikke å ha en GPS i telefonen for at det skal være mulig å finne ut nøyaktig hvor du befinner deg. Det er mulig bare ved å triangulere mobilens posisjon utfra de nærmeste basestasjonene. Dette har politiet bruk i kriminalsaker for å finne ut om personer har vært i området eller ikke.

Det er forøvrig mange andre telefoner som også har GPS innebygget, hva med disse. Skal vi være like kritisk til om du kan spore disse. Har du noen blogger om de? Er vel litt påfallende at med en gang iPhone har GPS så kan den misbrukes, mens det ikke har vært tilfelle med telefoner hos andre produsenter.

Ta av deg aluminiumsfolie hatten og kom deg ut i solen.. Skjønner ikke hvorfor det skal være så mye hat. Noen liker sjokoladeis, andre liker jordbær. Slik er det, og slik vil det alltid være. Og om amobil skriver mer om jorbæris enn om sjokolade, så får det vel være. De gir seg vel så fort agurksesongen er over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...