Arne Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Hei! Jeg har fått oppgaveteksten "Kina før og nå" i samfunnskunnskap, og vil vinkle den oppgaven mot økonomi og næringsliv. Mine punkt er: BlandingsøkonomiMer og mer markedsstyrt 7% av verdenshandelen Myndigheter fokuserer BNP, lite på HDI Kina: NIC Lav avkastning på jordbrukt 800mill bonder Rask industrialisering kysten (*) Børs -32% så langt i år Tidl. kommunistisk Ett-kina-politikk Kull, olje og jernmalm - naturresursser 63,3mrd overskudd handel i fjor 30% av eksport høyteknologi 0,77 HDI 0=dårligst, 1=best Har lenge mottatt støtte gjennom FNs-matvareprogram Noen flere synspunkt, forslag til hva jeg kan ta med eller korreksjoner? En ting jeg lurer på, er hvorfor Kina i 1970 plutselig begynte å importere tilsvarende ca. 5% av BNP, fra 0% i 1969. Noen som har en god forklaring på det? Det jeg har funnet så langt, er at de fikk ett bedre forhold til vesten og spesielt USA, siden president Nixon var på besøk til den kinesiske mur. Det jeg har lagt til til nå: Kinas Kommunistiske parti, Hu JintaoUtbredt sensur KKp slår ned (massakren på den himmelske plass) Chinese-embassy.no -> regelrett propaganda (tibet) Tibet er en del av kina, mener KIna. Endret 4. juni 2008 av Arne Lenke til kommentar
Kenny_NOR Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Du bør få med Kina under Deng Xiaoping hvis det står noe om det i samfunnskunnskaps boka di. Mannen som virkelig åpnet Kinas økonomi for verden og snudde den gradvis imot en mer kapitalistisk form. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Ja, hehe, pussig at du nevner på det, skrev nettopp om ham i notatblokka mi. Stor fyr det, i allefall med tanke på økonomien i landet. Noen flere? Lenke til kommentar
Kenny_NOR Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Du kunne jo skummet igjennom denne siden og kanskje kom på noen ideer selv som passer med ditt pensum: http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_th...public_of_China Endret 4. juni 2008 av Kenny_NOR Lenke til kommentar
Arne Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Takk takk. Her er mine notat: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Kina – Økonomi og næringsliv Sosialistisk markedsøkonomi 7% verdshandel Myndigheter ser kun BNP. NIC 30% eksport høgteknologi Kol, olje og jernmalm Lav avkastning på jordbruket BNP pr. innbyggjar auker sterkt Det store spranget – halde følgje med Sovjet Kulturrevolusjonen Bonden = idealet Rike forfulgt Gude-dyrking Mao – død 1976 Deng – fornuftig forretningsmann Reform markedsøkonomi 1978 – ope Kina Politikk Politikk Den lange marsjen– republikken kina(taiwan), folkerepublikken kina Eitt-kina-politikk Regjering: Kinas kommunsitiske parti Meiner Tibet høyrer til seg sjølve Mars - sammenstøt chinese-embassy.no – propaganda Ett-parti-stat Hu Jintao KKP slår ned på motstand Har og tenkt å ta med denne grafen: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b...952-2005gdp.gif Hva synst dere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå