Gå til innhold

Ja, hvilket OS utnytter hw best???


AMDguru1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

men jeg ville egentlig sagt at en eller annen linux-distro utnytter hw best da linux blandt annet er bedre på multitasking og lignende.........

 

Ikke "en eller annen", men så å si alle ;) For ikke å snakke om virtuell minnehåndtering..... men det var jo ikke det som ble spurt om da... har vel en mistanke om at W2K slår XP hands down når det gjelder ren effektivitet. Men "utnytte" h/w kan jo bety så mye....

Lenke til kommentar

Om en ser på utnyttelse av ressurser vil jeg påstå at W2K pro er hakket hvassere enn XP home/pro. Tenker da spesielt på minnehåndtering. Men det er ganske likt mellom de to. XP kan settes opp bedre om en fjerner unødvendige services (noe det kryr av i XP). Det samme gjelder w2k men der er det ikke like mye aktiverte "dilldall services" i utgangspunktet. Men Linux ligger nok hakket foran MS når det kommer til utnyttelse av HW. Har selv kjørt W2K pro og XP pro og home samt Linux Red Hat 8 på flere maskiner. W2K og XP pro ser ut til å utnytte dual cpu bedre enn RH8 som standard. Men RH8 er et mye mer "adaptable" system om en setter seg inn i de forskjellige pakkene (noe jeg ikke har hatt ressurser til å fått gjort).

Lenke til kommentar
W2K og XP pro ser ut til å utnytte dual cpu bedre enn RH8 som standard. Men RH8 er et mye mer "adaptable" system om en setter seg inn i de forskjellige pakkene (noe jeg ikke har hatt ressurser til å fått gjort).

 

Har du benyttet SMP-kjerne? Mandrake 9.1rc2 føles en god del hvassere enn W2K på min SMP-burk...

Lenke til kommentar
W2K og XP pro ser ut til å utnytte dual cpu bedre enn RH8 som standard. Men RH8 er et mye mer "adaptable" system om en setter seg inn i de forskjellige pakkene (noe jeg ikke har hatt ressurser til å fått gjort).

 

Har du benyttet SMP-kjerne? Mandrake 9.1rc2 føles en god del hvassere enn W2K på min SMP-burk...

 

Nope, men som sagt så har jeg ikke fått satt meg skikkelig inn i Linux enda. Jeg kommer til å legge det inn på min dual maskin så snart jeg har tid til det (derfor sier jeg at jeg ikke har hatt ressurser til det).

Lenke til kommentar
windows 2003 kommer kun som server. siden det er desktopmaskin han skal ha (det er iallefall detinntrykket jeg har faatt) boer ikke windows 2003 innstaleres.

Greit nok det der...

 

Uansett så utnytter XP hardwaren din bedre enn hva 2k klarer, men XP bruker opp resussjene på tull du ikke har bruk for siden det er desktopmaskin du skal ha (det er iallefall det inntrykket jeg har fått). Gå for win2kpro

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...