erikstein Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Jeg skal lage et exceldokument som jeg skal bruke i jobb (skolen) slik at jeg kan registrere fravær i forhold til timer og dager på hver elev og at den gjør dette automatisk. Problemet er følgende: Jeg må få excel til å "telle" X'er jeg setter i forhold til fravær pr time eller om det er 6 X'er på eleven så teller den det som 1 dag. Problemet er at jeg ikke vet hvilken funksjon jeg kan bruke for å få excel til å telle X som "1" samt 6 x'er som en hel dags fravær. Det må jo være en eller annen form for SUM der jeg setter kriterier? Noen som har peil? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 For å holde det enkelt: Hva om du bruker 1-tall istedenfor X'er? Eller er det viktig at det er X'er? Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Jeg fant det faktisk ut countif fungerte faktisk utmerket.. Men nå har jeg et "annet" problem. Om det er 6 timer reg. fravær så blir det automatisk 1 dag. Problemet er at jeg vil da at de 6 timene skal bli til 0 i stede..hehe Dvs at jeg vil ha en "countif" samt en annen "if" formel i samme regla.. Er det i det hele tatt mulig? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Det ville være lettere å hjelpe deg hvis du opplyste om hvilken Excelversjon og språkversjon det er snakk om. Så da gjetter vi norsk: =ANTALL.HVIS(A1:A1000;"X")/6 teller x i nevnte område og gir deg antall hele fraværsdager i desimalform. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Jeg bruker Engelsk 2003 utgaven Beklager at jeg glemte akkurat den infoen. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Takker. =COUNTIF(A1:A1000;"X")/6 Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) excel sier at det er en feil om jeg tar med /6 på slutten..om jeg fjerner den så fungerer det. Et annet problem er nå at jeg gjerne vil at den sier at det er 0 om den teller 6 X'er samt at den da tar det som en dag.. Er det i det hele tatt mulighet for det eller må jeg "jukse" litt? Takker for tilbakemelding Edit: Får det til om jeg lager en ekstra rad med sumif..men jeg skulle gjerne hatt integrert den i samme rad som den andre. =SUMIF(AI4;"<6";AI4) bruker jeg da. Mulighet til å få excel til å skjønne =COUNTIF(W5:AB5;"x") sammen med =SUMIF(AI4;"<6";AI4) ? Endret 4. juni 2008 av iceraven Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 excel sier at det er en feil om jeg tar med /6 på slutten..om jeg fjerner den så fungerer det. Umulig. Feilen er annetsteds. Et annet problem er nå at jeg gjerne vil at den sier at det er 0 om den teller 6 X'er samt at den da tar det som en dag.. Hvordan kan 0 være 1 dag, og hva er "tar det som en dag"? ? Forklare nå. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå