Gå til innhold

Trenger hjelp med "telling" i Excel

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage et exceldokument som jeg skal bruke i jobb (skolen) slik at jeg kan registrere fravær i forhold til timer og dager på hver elev og at den gjør dette automatisk.

Problemet er følgende:

Jeg må få excel til å "telle" X'er jeg setter i forhold til fravær pr time eller om det er 6 X'er på eleven så teller den det som 1 dag. Problemet er at jeg ikke vet hvilken funksjon jeg kan bruke for å få excel til å telle X som "1" samt 6 x'er som en hel dags fravær. Det må jo være en eller annen form for SUM der jeg setter kriterier?

Noen som har peil? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant det faktisk ut :)

countif fungerte faktisk utmerket..

Men nå har jeg et "annet" problem.

Om det er 6 timer reg. fravær så blir det automatisk 1 dag.

Problemet er at jeg vil da at de 6 timene skal bli til 0 i stede..hehe

Dvs at jeg vil ha en "countif" samt en annen "if" formel i samme regla..

Er det i det hele tatt mulig?

Lenke til kommentar

Det ville være lettere å hjelpe deg hvis du opplyste om hvilken Excelversjon og språkversjon det er snakk om. Så da gjetter vi norsk:

=ANTALL.HVIS(A1:A1000;"X")/6

teller x i nevnte område og gir deg antall hele fraværsdager i desimalform.

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

excel sier at det er en feil om jeg tar med /6 på slutten..om jeg fjerner den så fungerer det.

Et annet problem er nå at jeg gjerne vil at den sier at det er 0 om den teller 6 X'er samt at den da tar det som en dag..

Er det i det hele tatt mulighet for det eller må jeg "jukse" litt?

Takker for tilbakemelding :)

Edit: Får det til om jeg lager en ekstra rad med sumif..men jeg skulle gjerne hatt integrert den i samme rad som den andre.

=SUMIF(AI4;"<6";AI4) bruker jeg da. Mulighet til å få excel til å skjønne =COUNTIF(W5:AB5;"x") sammen med =SUMIF(AI4;"<6";AI4) ?

Endret av iceraven
Lenke til kommentar
excel sier at det er en feil om jeg tar med /6 på slutten..om jeg fjerner den så fungerer det.

Umulig. Feilen er annetsteds.

Et annet problem er nå at jeg gjerne vil at den sier at det er 0 om den teller 6 X'er samt at den da tar det som en dag..

Hvordan kan 0 være 1 dag, og hva er "tar det som en dag"? ? Forklare nå.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...