Gå til innhold

Ustabil/dårlig RAID0 ytelse, Marvell SATA kontroller

Anbefalte innlegg

Sitter med et Asus M3A32-MVP Deluxe hovedkort med integrert Marvell 61xx SATA kontroller. På denne har jeg 2 stykk Seagate Barracuda 7200.10 250GB disker i RAID0. Har hentet ned siste drivere fra hovedkort/Marvell, men sliter likevel med ujevn/dårlig disk ytelse.

Har brukt HDTune til å kjøre en ytelses test, og kommer frem til følgende data:

- Min 3,4MB/s

- Max 120,9MB/s

- Avg 88,3MB/s

Som dere ser så faller den nokså langt ned på det laveste. Noen som har noen tips til å forbedre ytelsen her?

Hovedkortet har også integrert en ATI SB600 SATA kontroller, kan det være et kjapt triks å bruke denne i stedet. Orker ikke helt tanken på å bygge om/re-installere hele maskinen kun for å teste denne teorien. Men hvis noen har testet dette med hell, så tar jeg gjerne i mot tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dette er systemdisken din så kan det vel være OS eller andre programmer som bruker disken samtidig, som da vil kunne føre til skarpe daler i HDTune sin graf. Maks og gjennomsnittlig hastighet er jo OK for ditt oppsett, så det ser jo egentlig ikke ut som om noe er galt. Opplever du diskene som treige under faktisk bruk?

Lenke til kommentar

Ja, det virker som om utpakking av større filer tar mye lengre tid enn på andre RAID0 oppsett jeg har på jobbmaskin f.eks.

Jeg har erfaring med bruk/oppsett av RAID, men jeg må innrømme at jeg ikke vet om det er RAID kontrolleren, eller diskene som brukes som er mest utslagsgivende? Det kan jo være at ved å bytte til raskere disker så vil jeg oppleve systemet som raskere?

Kanskje ved å sette inn en Raptor disk som C:, og bruke RAID0 oppsettet som lagring så vil jeg få bedre ytelse?

Lenke til kommentar

Punkt 1. Bruk vanlig software-raid, innebygde kontrollere er det mye tull og ball med, mange har mistet data pga det. Hjelper ikke det, så kan en dårlig isk i arrayet føre til sterk variansjon i hastighet, se om det mainfisterer seg i vanlig kopiering også, om det ser ut som kopieringen "stopper opp" i en liten periode og så fortsetter i full fart, med ujevne mellomrom.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...