Gå til innhold

Hz, responstid, "lcd vs plasma" på high-end tver.

Anbefalte innlegg

Har for flere år siden bestemt meg for at jeg skulle ha meg en flott flatskjerm når teknologien ble god nok til å kunne tilby 1080p tver med gode spesifikasjoner til priser som ikke var på størrelse med billån. Det virker som om tiden er inne.

Jeg er litt forbi hobbynivået i den forstand av at jeg tenker å bruke 30-50 000, alt ettersom hva tvet jeg vil ha faktisk koster. I den forbindelse har jeg sett en del på Pioneer sin Pdp-Lx508D, Sony sin Bravia linje og jeg har hørt gode ting om Samsung og Lg.

Jeg har sett på en del tver opp gjennom årene men det er sjelden jeg får sett på de virkelig dyreste for selv spesialist butikkene tar ikke inn mange av disse. Nå er jeg på jakt etter konkret informasjon om de beste skjermene der ute og faktiske tips om hvilken modell jeg kanskje bør skaffe meg.

Snakket med Pioneer sin kundesupport på telefon og fant ut at Lx508D har en maks Hz på ca. 75 og en responstid på 7 ms. Det jeg da lurer på og som er ganske viktig når jeg nå faktisk skal anskaffe meg tvet er følgende;

-Hva er egentlig hz? Vet at det har med bildeoppdateringsfrekvens, men hva er da forskjellen på dette og responstid?

-Hvor god bør statsene på disse tingene være for å være tilfredstillende. Er 75 hz noe bra når jeg har sett tver med 100? Bør ikke responstiden være på 5 eller under, i hvert fall på et high-end tv?

-Hvilken type skjerm er egentlig å anbefale til mitt bruk(står under). Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for plasma og syntest at den virker mindre klinisk enn lcd skjermbilder, men er ikke så banna bein at jeg ikk kan skifte mening hvis det viser seg lcd vil gi meg det jeg trenger fra et tv.

Jeg bør gjerne også nevne på slutten at skjermen skal brukes til tv-titting, ps3, filmer og pc. Mye av film og tv-tittingen kommer nok til å foregå ved å bruke ps3 enten som mediaserver via pc eller som bluerayspiller. Alle områdene er viktig, men tv-spill funksjonaliteten er blandt det viktigste. Pc-bruken blir begrenset til litt nettlesing og en og annen tekstbehandlingsomgang, ikke noe spill via pc. Har jo også fått meg at rask skjermoppdatering er viktig når det gjelder spill.

Så er det noen kan gi meg litt god informasjon her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg ser bare to grunner til å ikke velge pioneer sin plasma, og det er dersom du ser mye

tv i dagslys eller har tenkt å bruke den mye til data. en lcd er mer lyssterk og har bedre antirefleksegenskaper, og er ikke plaget med innbrenningsspøkelset som plasma sliter med.

med lange pc økter vil du se en del midlertidlig innbrenning med en plasma dersom du har lysstyrken høyt, og det vil du gjerne ha for å kunne lese lett på skjermen. en lcd er klart best på dette. men når det gjelder film, vanlig tv, spill i den prisklassen så tror jeg ikke mange er uenig i at pioneer har en suveren posisjon.

hva de ulike leverandørene mener med responstid er så mangt. noen mener tiden det tar fra ps3'en sier "rød" på utgangen til en piksel faktisk er rød, andre mener den korteste mulige tiden en piksel kan endre tilstand. så jeg ville ikke hengt meg opp i leverandørenes tall, men heller sett på tester av tilsvarende apparat og prøvd å forstå forskjellen på de typer media du er mest interessert i. generelt er pioneer plasmaen noe av det raskeste du får i dag, sikkert ikke langt unna gode gamle 50hz crt... du kan jo kikke på feks

http://www.hdtvtest.co.uk/

de har en rangering over hdtv's til høyre, som sikkert er noenlunde relevant for ditt bruk.

men som sagt, ved mye databruk og mye lys er lcd absolutt aktuell, feks sonys x3500 i 52".

Lenke til kommentar
Har for flere år siden bestemt meg for at jeg skulle ha meg en flott flatskjerm når teknologien ble god nok til å kunne tilby 1080p tver med gode spesifikasjoner til priser som ikke var på størrelse med billån. Det virker som om tiden er inne.

Jeg er litt forbi hobbynivået i den forstand av at jeg tenker å bruke 30-50 000, alt ettersom hva tvet jeg vil ha faktisk koster. I den forbindelse har jeg sett en del på Pioneer sin Pdp-Lx508D, Sony sin Bravia linje og jeg har hørt gode ting om Samsung og Lg.

Jeg har sett på en del tver opp gjennom årene men det er sjelden jeg får sett på de virkelig dyreste for selv spesialist butikkene tar ikke inn mange av disse. Nå er jeg på jakt etter konkret informasjon om de beste skjermene der ute og faktiske tips om hvilken modell jeg kanskje bør skaffe meg.

Snakket med Pioneer sin kundesupport på telefon og fant ut at Lx508D har en maks Hz på ca. 75 og en responstid på 7 ms. Det jeg da lurer på og som er ganske viktig når jeg nå faktisk skal anskaffe meg tvet er følgende;

-Hva er egentlig hz? Vet at det har med bildeoppdateringsfrekvens, men hva er da forskjellen på dette og responstid?

-Hvor god bør statsene på disse tingene være for å være tilfredstillende. Er 75 hz noe bra når jeg har sett tver med 100? Bør ikke responstiden være på 5 eller under, i hvert fall på et high-end tv?

-Hvilken type skjerm er egentlig å anbefale til mitt bruk(står under). Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for plasma og syntest at den virker mindre klinisk enn lcd skjermbilder, men er ikke så banna bein at jeg ikk kan skifte mening hvis det viser seg lcd vil gi meg det jeg trenger fra et tv.

Jeg bør gjerne også nevne på slutten at skjermen skal brukes til tv-titting, ps3, filmer og pc. Mye av film og tv-tittingen kommer nok til å foregå ved å bruke ps3 enten som mediaserver via pc eller som bluerayspiller. Alle områdene er viktig, men tv-spill funksjonaliteten er blandt det viktigste. Pc-bruken blir begrenset til litt nettlesing og en og annen tekstbehandlingsomgang, ikke noe spill via pc. Har jo også fått meg at rask skjermoppdatering er viktig når det gjelder spill.

Så er det noen kan gi meg litt god informasjon her?

De fleste tv-er har 50hz inn...

På 90 tallet var det noen som oppdaget at 75HZ data monitorer flimret mindre og de ville overføre dette til crt tv-en. Der hjalp det ikke å øke hz-en på selve tv-en fordi de fleste tv kanaler sendte ut sine signaler i 50hz.

Derfor fant man opp 100hz tv-en som ikke har noe med inngangsfrekvensen å gjøre, men hvert bilde bli vist to ganger og på den måten ble man kvitt flimmeret. Denne teknikken skapte masse problemer i form av hakking, blasse bilder og mengder med slep. Plagene ble ikke helt utryddet, men de siste crt tv-ene som ble laget med 100hz er meget bra. Loewe var helt klart de beste og selv i dag sliter de fleste flatskjermer med å vise like bra bilder som en Loewe crt.

100hz har nå blitt overfør til lcd, men kun i navn for lcd ikke flimmrer. 100hz på lcd er interpolering og en digital økning av frames i sekundet. Dette fordi lcd-ens noe trege responstid resulterer i mye hakking. Problemet med denne teknikken er at bildet blir kraftig forandret og selv Gladiator vil se ut som en episode av hotel Cæsar! Bevegelsene derimot blir nesten sømløse. Merk også at film faktisk hakker en del på kino også...

Nye plasma paneler benytter seg også av 100hz, men her har det samme funksjon som på crt. Det fjerner flimmringen som plasma skjermene har slitt med til nå.

Når det gjelder responstid så leder plasmaen klart over lcd! Plasmaen har bedre sortnivå og en mer detaljert gråtoneskala. Med andre ord så er den klart best egnet til både film og vanlig tv titting.

Pioneer kommer snart med sin nye generasjon 9 plasma og hvis du har penger så er det helt klart den du burde skaffe deg. Pioneer ligger et hestehode foran de andre produsentene når det kommer til flat tv teknologi.

Lenke til kommentar
Pioneer kommer snart med sin nye generasjon 9 plasma og hvis du har penger så er det helt klart den du burde skaffe deg. Pioneer ligger et hestehode foran de andre produsentene når det kommer til flat tv teknologi.

Vil jo helst gå for det beste som er tilgjengelig i øyeblikket, men når du sier snart vet du da hvor lang tid det er snakk om før 9. generasjons plasmaene til Pioneer er tilgjengelig for kjøp i norge? Vet du og noe om de, d.v.s. hvilke funksjoner eller egenskaper som blir forbedret fra 8. generasjon?

Lenke til kommentar

Vil jo helst gå for det beste som er tilgjengelig i øyeblikket, men når du sier snart vet du da hvor lang tid det er snakk om før 9. generasjons plasmaene til Pioneer er tilgjengelig for kjøp i norge? Vet du og noe om de, d.v.s. hvilke funksjoner eller egenskaper som blir forbedret fra 8. generasjon?

Sortnivået er dypere og gjengivelsen av hvitt er bedre...

Kort sagt så er det en oppgradering av gen-8 og slik jeg forstår det så skal disse tv-ene være i butikken ganske snart.

Lenke til kommentar

&0" til pioneer skal vistnokk snart få en ganske drastisk prisreduksjon. fra 70k til ca 50k (Ref pioneer norge).

Pioneer er foresten det eneste merket som har klart å håndtere problemet med innbrenning. Deres TV'r har et innebygd hvitvaskingsprogram som skal fjerne innbrenning. På dagens pioneer TV'r er det svært sjeldent innbrenning skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...