decophly Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Noen som har et tips om hvor jeg kan finne en pakke hvor det er koder som jeg kan bruke til å sjekke om brukeren har fonten innstallert på sin PC? Skal bruke "Handwriting - Dakota", en font som bare er MAC-font. Så kunne jeg funnet en Microsoft font som jeg kan ha i tillegg viss brukeren ikke har MAC. Takk for tips/koder. BTW; har prøvt sIFR. Det var av sIFR jeg fikk idèen til å ha et slikt system. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Du bør bruke standard fonter (font-family:) For å sjekke mapper i windows fra web trenger du en ActiveX-applikasjon Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Hvorfor trenger du sjekke om font? CSS har allerede et innbyget system for å bruke andre fonter hvis noen mangler. Her et et eksempel fra en side jeg holder på med. font-family:Verdana, Kalimati, Geneva, sans-serif; Først så kommer Verdana. (Dette finnes på alle Windows PC-er og ganske mange/de fleste macs). Så kommer Kalimati, som er en Linux font som er veldig lik Verdana. Browseren vil ta i bruk denne hvis den ikke finner Kalimati. Noen Macer har ikke Verdana, og derfor har jeg også lagt til Geneva. Noen browsere(husk at det ikke bare er PC-er som har internett) har kanskje ikke verken Verdana, Kalimati eller Geneva. Her kommer "sans-serif" inn. Sans serif er en standard-CSS font som forteller browseren til å bruke en font uten seriffer. Generelt sett så burde du ikke bruke sære fonter på tekst på internett da det vil være få som har den. Det ligger specs i web-standardene at en skal kunne bruke custom-fonts som en hoster på egen webserver. Dette har dessverre ingen browsere full støtte for for øyeblikket. Her er en artikkel om det: http://www.alistapart.com/articles/cssatten Endret 4. juni 2008 av TLZ Lenke til kommentar
decophly Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Takk for masse god info! Fatter ikke at jeg har komt på det selv! mvh Deco Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå