Gå til innhold

Sjekke om seeren har fonten

Anbefalte innlegg

Noen som har et tips om hvor jeg kan finne en pakke hvor det er koder som jeg kan bruke til å sjekke om brukeren har fonten innstallert på sin PC?

Skal bruke "Handwriting - Dakota", en font som bare er MAC-font. Så kunne jeg funnet en Microsoft font som jeg kan ha i tillegg viss brukeren ikke har MAC.

Takk for tips/koder.

BTW; har prøvt sIFR. Det var av sIFR jeg fikk idèen til å ha et slikt system.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor trenger du sjekke om font?

CSS har allerede et innbyget system for å bruke andre fonter hvis noen mangler.

Her et et eksempel fra en side jeg holder på med.

font-family:Verdana, Kalimati, Geneva, sans-serif;

Først så kommer Verdana. (Dette finnes på alle Windows PC-er og ganske mange/de fleste macs).

Så kommer Kalimati, som er en Linux font som er veldig lik Verdana. Browseren vil ta i bruk denne hvis den ikke finner Kalimati.

Noen Macer har ikke Verdana, og derfor har jeg også lagt til Geneva.

Noen browsere(husk at det ikke bare er PC-er som har internett) har kanskje ikke verken Verdana, Kalimati eller Geneva. Her kommer "sans-serif" inn. Sans serif er en standard-CSS font som forteller browseren til å bruke en font uten seriffer.

Generelt sett så burde du ikke bruke sære fonter på tekst på internett da det vil være få som har den. Det ligger specs i web-standardene at en skal kunne bruke custom-fonts som en hoster på egen webserver. Dette har dessverre ingen browsere full støtte for for øyeblikket. Her er en artikkel om det: http://www.alistapart.com/articles/cssatten

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...