Luc1fer- Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Hei I vinter gikk motoren til vindusviskeren bak og jeg har ikke giddet å gjøre noe med det fordi jeg ikke er helt avhengig av den, samt at jeg har hørt det er stiv pris på slike deler. Nå har da tiden for en EU kontroll kommet og da har jeg et spørsmål. Jeg har hørt av noen bekjente at det ikke er påbudt med vindusvisker bak, er dette sant? At sålenge jeg tar den av før jeg sender bilen til kontroll så får jeg ikke noen merknader på den? Mulig en 1'r feil? Også lurer jeg på om det er noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en slik del billigst mulig. Bilen min er en 1992 Toyota Carina E 2.0 GLi. Takker på forhånd. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Det er ikke noe krav til vindusvisker bak. Så om den er montert, men ikke fungerer så er det ingen feil. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Tips: Det er ikke sikkert selve viskermotoren er ødelagt. Jeg slet med viskeren på ene frontlykta på Saaben, men når jeg demonterte den så jeg fort hva som var feil. Armen som går fra selve el-motoren for å dra viskerakslingen i rundt hadde falt ut av posisjon. Satte denne på plass, og satt sammen igjen på en slik måte at den ikke faller av. Nå fungerer den utmerket. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Kan stå bak det tipset da jeg har hatt samme problemet på en 92´ Vectra med lykteviskere som det funka på Eller så kan jeg legge inn et tips om å sjekke jordinga til motoren bak også Om ikke annet, så er det ikke påbudt som spøkelse sier Endret 4. juni 2008 av Pluggen Lenke til kommentar
support81 Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Det kan som nevnt være viskerarmen som har kommet ut av possisjon, men regner det som mest sansynlig at det er motoren som har satt seg, dette skjer ganske så ofte på biler med viskere på bakluker Dette er ofte ett problem fordi den skjelden blir brukt og du far all verdens dritt og saltlake sprutende opp på bakrute og viskermotor og motor irrer/ruster og setter seg Dersom du løfter opp viskerarmen fra ruten og forsøker å starte den så vil du jo se eller eventuelt høre om viskermotoren går Dersom ikke det er noen lyd eller bevegelse i den har den satt seg fast pga. rust eller irret Legg viskeren ned mot ruta igjen og løft opp eller fjern plastdekselet som sitter over skruen til viskerarmen Spray på med 5-56 eller en annen god rustløser inn i senter av skruen og der du måtte komme til, la dette virke litt og spray på ennå mere "du kan aller få sprayet på for mye rustløser" Ettter at du har sprayet noen ganger så får du en til å starte viskeren fra insiden av bilen mens en annen hjelper viskeren med at du hjelper til å dra den i riktig retning for å se om den løsner, pleier å løsne etterhvert i 90% av tilfellene Så bare holder dere på slik en stund med å starte viskermotor mens en annen hjelper viskeren frem og tilbake over ruten, samtidig sprayer du igjen masse og ofte med rustløser Du kan da være heldig å berge den motoren du allerede har, men det er lurt å bruke den ofte og ikke la den få anledning til å sette seg fast igjen Lukke til Lenke til kommentar
Luc1fer- Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2008 Takk for alle svar. Og takk spesielt til deg support81 med et godt og gjennomført innlegg som kanskje hjelper meg en del. Skal iallefall teste ut dette. Uansett er det ingen krise, jeg klarer meg uten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå