Mokolotivet Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Jeg vurderer å kjøpe et av følgende objektiver: - Nikon 24-70mm f/2.8G ED AF-S Nikkor - Nikon 28-70mm f/2.8 ED-IF AF-S Zoom-Nikkor Er det noen som kan fortelle meg hva forskjellen mellom disse er? Med unntak av brennvidden Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) 24-70 er laget for digitalkamera. det er forøvrig ikke blenderring på det heller ettersom det er et G objektiv, som gjør det vanskelig å bruke på manuelle kamera om det skulle være akutellt. Samtidig er det laget for Digitale kamera. Har ikke sett tester men eldre objektiver oppfører seg jo ofte litt merkelig/sub prima på Digitale kamera. Vår alles Bjørn Rørslett har testet begge, men bare 24-70 på D3 enda da: http://www.naturfotograf.com/index2.html edit: oi, bare antok at du skulle bruke dem på D3 Endret 4. juni 2008 av MrLee Lenke til kommentar
magneska Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Jeg vurderer å kjøpe et av følgende objektiver:- Nikon 24-70mm f/2.8G ED AF-S Nikkor - Nikon 28-70mm f/2.8 ED-IF AF-S Zoom-Nikkor Er det noen som kan fortelle meg hva forskjellen mellom disse er? Med unntak av brennvidden Har hatt sistnevnte, og har nå førstnevnte. Har kun erfaring med D200 og D300. Hvilke kamera er det du har? Lenke til kommentar
empty80 Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Han har D200, men tenker seg over tid å skaffe seg fullformat når det kommer til massene Kan godt gi tilbakemelding på bruken på D300 også da jeg har dette og har tenkt på samme "problem". Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Sitter og vurderer denne jeg også. Japan Photo har jo "tilbud" nå til 13000... Tror neppe jeg tar sjansen på å bestille dette fra utlandet, det er ikke så mye å tjene på dette objektivet. Dessuten er det nesten konstant utsolgt i USA. Lenke til kommentar
andreg Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Har aldri brukt 28-70mm, men etter hva jeg forstår er det også et glimrende objektiv. Jeg er ihvertfall utrolig fornøyd med min 24-70mm og bruker det objektivet til sikkert 80% av bildene jeg tar. Ser MrLee linket til Bjørn Rørsletts side og jeg slenger meg på den anbefalingen. Han har testet begge objektivene og sammenligner en del med 28-70mm i sin test av 24-70mm. André Lenke til kommentar
Anderssb Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Jeg har Nikon 24-70 f/2.8. Forskjellen mellom dette og 28-70 er, som tidligere nevnt, blenderringen, brennvidden og det at 24-70 er mye slankere og mer håndterlig. Det er en grunn til at 28-70 har fått kallenavnet "The Beast". Begge objektiver er meget bra optisk i det jeg har sett av tester. 24-70 er kanskje et ørlite hakk bedre i reviews, mitt eksemplar er iallefall meget bra. Siden du skal bruke det på crop-hus i starten ville jeg valgt 24-70 pga. brennvidden. 28 mm blir for lite vidvinkel for meg på crop, mens 24 mm kan gå greit. På fullformat er 24-70 et perfekt "standard"-objektiv. Lenke til kommentar
Mokolotivet Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 hehe, empty80 har rett...jeg har D200 pr. dags dato Takker for gode tips, og tanker rundt disse objektivene. Selv om D200 har crop, så regner jeg med å kjøpe et fullformat med tiden, og ønsker derfor å investere i objektiv som kan brukes på fullformat seinere Spørs om det ikke blir litt matematikk når feriepenger og skatten kommer Lenke til kommentar
arela Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) Spørs om det ikke blir litt matematikk når feriepenger og skatten kommer HUSK - du kan manipulere svaret på mange måter! Ønsker du tips? edit - "smilet" uteble. Endret 5. juni 2008 av arela Lenke til kommentar
Mokolotivet Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Spørs om det ikke blir litt matematikk når feriepenger og skatten kommer HUSK - du kan manipulere svaret på mange måter! Ønsker du tips? Hvilke tips har du da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå