Gå til innhold

Hvorfor fikk ikke Radio1 konsesjon?

Anbefalte innlegg

Jeg er en ivrig lytter av Radio1, og derfor vekker nyheten om at Radio1 mister sine konsesjoner i Oslo og Stavanger, samt at får store inskrenkninger på de øvrige byene stor interesse hos meg.

Jeg forstår absolutt ikke hvordan det er mulig? Radio1 er jo en av landets størrste kanaler, de bidrar svært positivt til lokalmiljøet i alle de akuelle byene. Og det på en helt annen og langt mer positiv måte enn noen annen kanal. Medietilsynet må da ha en eller annen begrunnelse for dette valget? Hvordan kan en annen/ny radiokanal hevde at de kan levere et bedre produkt? Og om de hevder der, hvordan kan medietilsynet tro på dette?

-Har Giske startet opprusing mot årets festivalsommer?

Er ikke hensikten med lisensgivning og konsesjoner å sikre kvalitet? Da er jo dette en som å skyte seg selv av medietilsynet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal vel ikke se bort ifra at det har en del å gjøre med at Radio 1's eiere også eier den riksdekkende Kanal 24 og at de dermed blir en for stor aktør siden det er få konsesjoner.

Pluss muligens litt slapp oppfølging av konsesjonsvilkårene den tiden de har hatt konsesjon kanskje? Det var jo det P4 røyk på (helt fortjent forøvrig) i sin tid.

Lenke til kommentar
Medietilsynet har hatt som oppgave å sammenholde søknader om lokalradiokonsesjon med de reglene som Kultur- og kirkedepartementet har fastsatt for dette. Medietilsynet har hatt en grundig søknadsgjennomgang, der på forhånd kjente og objektive kriterier – og ikke synsing – er lagt til grunn for avgjørelsene. I korte trekk er det de som har budt på mest lokalt innhold, og som har godtgjort sin økonomiske evne til å realisere dette, som har fått konsesjoner.

Kilde

Jeg hører ikke så mye på nærradio selv, så jeg skal ikke si noe fra eller til.

Geir :)

Lenke til kommentar
Skal vel ikke se bort ifra at det har en del å gjøre med at Radio 1's eiere også eier den riksdekkende Kanal 24 og at de dermed blir en for stor aktør siden det er få konsesjoner.

Kanal 24 er jo nedlagt! De heter Radio Norge nu :) Samme for meg hører uansett bare på NRK Alltid Nyheter!

Lenke til kommentar

Kanal 24 er jo nedlagt! De heter Radio Norge nu :)

Neida, den er slettes ikke nedlagt. Har bare byttet navn. Samme eiere også.

Lenke til kommentar

Radio 1 spiller ikke "dritt" som mange av dere kommenterer. De spiller det nyeste innen popp og rock som de selv sier, kanskje ikke de hipphoppen du absolutt må ha, eller metallen du andre liker. Men det betyr ikke at de spiller dritt.

Men det jeg ikke forstår er hva medietilsynet tenker på. Jeg fatter ikke hvilke begrunnelser de kommer med, når mener at det å legge ned store etablerte kanaler skal øke kvaliteten på norsk radio...

Lenke til kommentar
Men det jeg ikke forstår er hva medietilsynet tenker på. Jeg fatter ikke hvilke begrunnelser de kommer med, når mener at det å legge ned store etablerte kanaler skal øke kvaliteten på norsk radio...

Begrunnelsen er at alle konkurrenter om konsesjonene skal stille likt, og de som har den beste søknaden skal vinne. (Målt primært på viljen til å prioritere lokalt stoff, om jeg skjønner det rett, og økonomisk evne til å oppfylle vilkårene.)

Det er et dillemma: Skal eksisterende kanaler ha en fordel i konkurransen, og dermed kunne vinne konsesjonen selv om de har et dårligere tilbud enn en av de andre søkerne?

Lenke til kommentar
Medietilsynet har hatt som oppgave å sammenholde søknader om lokalradiokonsesjon med de reglene som Kultur- og kirkedepartementet har fastsatt for dette. Medietilsynet har hatt en grundig søknadsgjennomgang, der på forhånd kjente og objektive kriterier – og ikke synsing – er lagt til grunn for avgjørelsene. I korte trekk er det de som har budt på mest lokalt innhold, og som har godtgjort sin økonomiske evne til å realisere dette, som har fått konsesjoner.

Kilde

Hvordan dette samsvarer med at Radio 1 Bergen mister frekvensen sin til "NRJ", en robotstasjon fra Oslo, ser jeg ikke helt.

Lenke til kommentar

Jeg antar at NRJ i søknaden har lovet å sende lokalstoff da. På samme måte som TV2 i sin tid lovet å sende norsk kulturstoff og barne-TV for å få konsesjonen... :hmm:

Om de faktisk gjør det vil tiden vise. Men erfaringsmessig har ikke sanksjonsmidlene mot kanaler som ikke oppfylte betingelsene vært de aller hardeste, bortsett fra at man risikerer å miste konsesjonen igjen etterhvert da.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Kan man tenke att Radio1 har tatt for lett på saken, og sendt inn en kjapp og "mangelfull" søknad?

Eller at de rett og slett har vært 'for ærlige' når det gjelder hva man klarer å gjennomføre i praksis og at konkurrentene enten bevisst (eller mot bedre vitende) har lovt mer enn de klarer å gjennomføre.

Lenke til kommentar

Årsakentil at radio 1 og et par andre kanaler ikke fikk ny konsesjon er at de har hatt for lite lokalt stoff i sendingene. Lokalradio SKAL ha en viss mengde lokalstoff.

Radio 1 har oppført seg mer eller mindre som en riksdekkende kanal spør du meg, selv om det er en artig kanal.

Lenke til kommentar
Årsakentil at radio 1 og et par andre kanaler ikke fikk ny konsesjon er at de har hatt for lite lokalt stoff i sendingene. Lokalradio SKAL ha en viss mengde lokalstoff.

Radio 1 har oppført seg mer eller mindre som en riksdekkende kanal spør du meg, selv om det er en artig kanal.

Jeg mener at Radio1 (i Oslo) har mye lokalt soff. Det er noe ingen andre kanaler jeg hører på har. De har: lokale nyhetssendinger, de drev jo i fjor noe som het "vi bryr oss om Oslo" der de ga 100 000kr til personer, organisasjoner, foreninger i byen. De arrangerer berg og dalbane konkurranser på tusenfryd, de møter opp når elkjøp åpner butikker :p, de har gode morgensendringer, i helgene kjører de partytranse for full guffe, altså, jeg synes det bare er tull og tøys å påstå at Radio1 ikke gjør nok for nærmiljø.

Er det noen andre kanaler som er noe i nærheten av dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...