AsOsiaL Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Jeg eier for tiden en Tamron 17-50mm og nylig fått tak i en EF 85mm f/1.8. Selv om jeg er veldig fornøyd med Tamronen, så føles det nesten som om det åpnet seg en ny verden med fastoptikk. 85mm'ern er sylskarpt, utrolig lyssterkt, fenomenal fargegjengivelse/kontrast og herlig bokeh.. alt ser rett og slett bedre ut når jeg tar bilder med den. Har i det siste prøvd meg litt mer på portrett og anskaffet meg et par blitser. 85mm'ern er perfekt til dette mtp. close-ups, hodeportrett og utendørs. Men til innendørs bruk hender det av og til at den blir en smule trang.. derfor leker jeg litt med tanken på å skaffe meg en 50mm f/1.4. Det jeg lurer på er om forskjellen i bildekvalitet mellom EF 50mm og Tamron 17-50mm @ 50mm er stor nok til å rettferdiggjøre dette kjøpet (når jeg også har 85mm'ern i tillegg)? Tamronen er jo ikke akkurat dårlig. Er det noen andre her som har begge objektivene og som har en formening om dette? Bør jeg heller spare penger og kanskje investere i makro-optikk eller blitsstativ/paraplyer/softbox osv..? Liker heller ikke tanken på at noen av objektivene mine blir overflødige, men tror ikke jeg kommer til å kvitte meg med tamronen fordi den er meget allsidig, og heller ikke 85mm'ern fordi den gir en ganske behagelig working distance mellom meg og personen(e) jeg tar close-ups av. Endret 4. juni 2008 av AsOsiaL Lenke til kommentar
arela Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Kjenner ikke Canon sine linser, men synes 50mm høres alt for trangt ut til innebruk. Vil vel helst anbefale deg noe mellom 20mm og 30/35mm. Du kan forresten se hva du bruker mest innendørs på zoomen din. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Forsåvidt enig med arela. Vurder en EF 35/2.0 i stedet dersom det er til primært innebruk. Mer anvendelig brennvidde. Optisk er sikkert Tamronen like god på ekvivalente brennvidder, men fastobjektivet er ett trinn raskere. Evt kan du også vurdere Sigma 30mm f/1.4 eller Canon 35mm f/1.4 om du virkelig vil slå på stortromma. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Jeg har Canon sin 35mm f/2, og det er en snasen liten sak. Det går fint å bruke den inne; men også den blir trang hvis du skal ha med mange mennesker. Canon har en 28mm f/1.8 som du bør vurdere. Tom Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Tja. Om du skaffer en 30mm f/1.4 og en 50mm f/1.4, så har du et ganske godt utvalg med fastoptikk. 30mm f/1.4 blir bra til bilder der du skal ha med flere folk innendørs, mens 50mm f/1.4 er fin til portretter etc, bare med litt nærmere working distance. Siden du allerede har f/2.8, så ville jeg ikke ha giddet å kjøpe f/2 med mindre andre optiske kvaliteter er helt overlegne. Hilsen galemannen som venter på feriepenger Lenke til kommentar
satchmo Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Basert på egne erfaringer ville jeg tenkt meg godt om før jeg anskaffet 50 mm f/1.4. Ihvertfall til den bruken du skisserer. Denne må faktisk blendes ned en del før den presterer topp og kan slik sett ikke måle seg med 85 mm. Jeg har beholdt 85 mm, men har solgt 50 mm. Vurderer for tiden hva jeg skal gjøre. 35 mm f/2 er ok alt fra full åpning og tegner nok vel så skarpt som Tamronen du har. Det optimale hadde vært Canon 35mm f/1.4, men den er jo dyr. Sigma 30mm er et godt alternativ, men vær obs på "mandagseksemplarer". Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Jeg har Canon sin 35mm f/2, og det er en snasen liten sak. Det går fint å bruke den inne; men også den blir trang hvis du skal ha med mange mennesker. Canon har en 28mm f/1.8 som du bør vurdere. Tom Jeg er helt enig med Tom, og favoriserer 28mm. Det tilsvarer 44,8mm på FF. De aller fleste erfarne fotografer mener at 45mm (som er nesten den matematiske normal) er det optimale som normalobjektiv. Jeg elsker den brennvidden på min 20D. Lenke til kommentar
AsOsiaL Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Milde himmel..! Har fundert på dette i ukesvis nå, og så sender dere meg enstemmig enda lenger nedover i brennviddene! :!: Har faktisk aldri skjenket en tanke på å utvide den lille optikkparken min med noe som helst under 50mm, men dere kommer med mange gode poeng. Enig i at 50mm kan bli trangt innendørs dersom en skal avbilde større grupper mennesker, men for min del så foretrekker jeg maks 2 personer.. aller helst portrett av kun 1 person. Blir det større grupper innendørs så synes jeg det blir ganske teknisk krevende mtp. lyssetting, fokuspunkt og dypdeskarphet. Strever nok med å få det riktig på 1-2 personer. Som sagt så ble jeg blendet over hvor magisk 85mm f/1.8 var da jeg fikk den at jeg umiddelbart ble nysjerrig på hvor mye mer en 50mm f/1.4 kan gi meg i forhold til Tamronen min. Tror rett og slett jeg skal høre på dere og bare gå ut av tenkeboksen og la tanken om 50mm f/1.4 være i fred for en stund. Takk for alle innspill! Gav meg faktisk ro i sjela for en stakkars stund (PS! Next up: råd om stativer, paraply vs. softbox for hotshoe.. strobist!) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Det er svært få fotografer som ikke trenger noe videre enn 50mm på et cropkamera. Svært få, spesialiserte fotografer. Jeg har aldri møtt noen, sett bort fra produktfotografen vi bruker på jobb. Han tar utelukkende produktbilder, men har likevel mange videre objektiver å velge mellom. For å si det slik: Jeg har nok møtt flere hundre fotografer som jeg har snakket med, så det bør kunne kalles et representativt utvalg. Lenke til kommentar
AsOsiaL Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Grunnen til at jeg ikke har tenkt noe videre på under 50mm er vel fordi jeg føler at tamron 17-50mm'ern foreløpig dekker alt det jeg har av behov i det området. Uansett så synes jeg det er interessant at så mange av dere foreslår objektiver på 28mm og 35mm. Har alltid trodd at folk flest går rundt med kit-linser og normalobjektiver som dekker dette området og er fornøyde med det. Om det så skal kjøpes inn nytt, så velger folk i første omgang enten noe supervidvinkel, supertele eller makro alt etter behov. Kanskje i neste omgang når en finner sine favorittbrennvidder at en erstatter med bedre optikk. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Du har selvfølgelig rett. Jeg husket ikke starten på tråden, så jeg hang meg på andres resonnementer. Lenke til kommentar
taylorm Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Grunnen til at jeg ikke har tenkt noe videre på under 50mm er vel fordi jeg føler at tamron 17-50mm'ern foreløpig dekker alt det jeg har av behov i det området. Uansett så synes jeg det er interessant at så mange av dere foreslår objektiver på 28mm og 35mm. Har alltid trodd at folk flest går rundt med kit-linser og normalobjektiver som dekker dette området og er fornøyde med det. Om det så skal kjøpes inn nytt, så velger folk i første omgang enten noe supervidvinkel, supertele eller makro alt etter behov. Kanskje i neste omgang når en finner sine favorittbrennvidder at en erstatter med bedre optikk. Har brukt 50/f1,4 en del innendørs. En kjempelinse til en edruelig pris. Men jeg bruker mest Canon 24/f1,4 innendørs fordi 50-en er oftest for trang. 24mm-en gir meg langt flere bildemuligheter pga at man kan alltids gå nermere men ikke lengre ifra innendørs. Både 28/f1,8 og 35/f1,4 ble vurdert når jeg skulle handle, men etter jeg fikk teste en 24mm med en fotograf i Bergen og så de lukkertidene jeg fikk så var dvelingen brått over, denne linsen ruler. Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 24 F1.4 er nok meget meget god. Det bør den også være, koster over 11.000 kroner på JP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå