Gå til innhold

Anbefalte innlegg

God aften!

Jeg har søkt en del rundt i forumet her etter løsning på lignende problemer uten stort hell, men min problemstilling er som følger;

Jeg har en et excelark med ca 65 000 deler sortert etter delenr med informasjon over delenummer, beskrivelse, kommentar og pris. Mitt ønske er å få til en best mulig måte å kunne søke i disse på delenummer og beskrivelse på en enkel webside. Søkets resultater kan gjerne vises i en liste med delenummer, beskrivelse og pris men det vil ikke være nødvendig å linke resultatet av søket opp mot ytterligere informasjon om produktet.

Jeg har kun litt erfaring med programmering fra tidligere men er veldig interessert i å få til en god løsning. De første problemet jeg trenger hjelp med er valg av system. Fordi dette er snakk om ganske mye data i en eventuell database er det viktig at jeg velger en type programmering som fikser dette greit, jeg veit ikke om SQL i kombinasjon med php løser saken eller om det kan være bedre med noe annet. Systemet må takle minst 200 000 forskjellige deler.

Om det eventuelt finnes ferdige script som løser problemet mitt hadde det vært flott.

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lagre excel dokumentet som html kanskje? Så kan ein jo søke på alt med å bruke ctrl-f

Om du skal ha det litt meir proft så må du rekne med å setja av minst 100 timer for å lære deg om hvordan konvertere excel inn til ein database, lage html, lage database spørringer og skripte litt dynamikk.

Her er litt for å hjelpe deg i gang, korleis importere excel dokument inn til SQLite

http://iwiwdsmi.blogspot.com/2007/11/migra...ing-python.html

Lenke til kommentar
Lagre excel dokumentet som html kanskje? Så kan ein jo søke på alt med å bruke ctrl-f

Om du skal ha det litt meir proft så må du rekne med å setja av minst 100 timer for å lære deg om hvordan konvertere excel inn til ein database, lage html, lage database spørringer og skripte litt dynamikk.

Her er litt for å hjelpe deg i gang, korleis importere excel dokument inn til SQLite

http://iwiwdsmi.blogspot.com/2007/11/migra...ing-python.html

Hei hei og takk for svar!

Har brukt en del acces tidligere, så jeg har noe kunnskap om database (Brukersystemer på VGS). Har også programert en del html/php og noe opp mot mysql tidligere. Sett at jeg fikser excelarket inn i en database, vil for eksempel PHP og mySQL være et rett system å velge for å søke raskt nok i databasen på web, eller finnes det bedre programmeringsalternativer?

Lenke til kommentar

Problem er løst: Exceldokument lagret som cvs -> importert i access som tekstfil -> lagret som database -> ved hjelp av Data ASaP! tok jeg acees-databasen og publiserte som asp. Template og alt datt rett ut av programmet.

Bra resultat med bra funksjonalitet som var raskt å bruke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...