Gå til innhold

Religion - Hovedgrunnen til krig? (reveller har tatt over tråden)

Anbefalte innlegg

Jeg, personlig er Ateist. Det har jeg valgt å bli fordi jeg ikke tror på skapelseshistorien og synes det er feil å leve livet mitt etter en bok som ikke kan bevises å være sann. En av de tingene som gjør meg irritert er at f.eks Kristendommen har ført til så mange tap av liv gjennom tiden. Kristendommen da hovedsaklig i innføringen. Andre religioner som har vært med på å skape uro i verden er Islam. F.eks de menneskene som mistolker religionen feil og utnytter den til terror. Men nå skal jeg sette opp noen grunner til at religion fører til krig:

- Skaper store kulturskiller.

- Kan mistolkes

Deretter så kan vi drøfte punktene og komme med nye forslag til hvorfor religion kanskje er den største grunnen til krig. Og gjerne motbevis det!

Endret av Ajeje
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg, personlig er Ateist. Det har jeg valgt å bli fordi jeg ikke tror på skapelseshistorien og synes det er feil å leve livet mitt etter en bok som ikke kan bevises å være sann. En av de tingene som gjør meg irritert er at f.eks Kristendommen har ført til så mange tap av liv gjennom tiden. Kristendommen da hovedsaklig i innføringen. Andre religioner som har vært med på å skape uro i verden er Islam. F.eks de menneskene som mistolker religionen feil og utnytter den til terror. Men nå skal jeg sette opp noen grunner til at religion fører til krig:

- Skaper store kulturskiller.

- Kan mistolkes

Deretter så kan vi drøfte punktene og komme med nye forslag til hvorfor religion kanskje er den største grunnen til krig. Og gjerne motbevis det!

Løgn, uvitenhet, hat og flokk-egoisme skaper krig.

Tilfeldigvis er alle religioner (utenom muligens én) løgner basert på uvitenhet som sprer hat og gjør mennesker til flokker som tror de er bedre enn andre flokker.

Religion kan bidra til at kriger bryter ut og har ført til mange kriger -- men nasjonalisme, rasisme og politiske systemer er hovedårsaken til kriger, og er som religion ofte basert på uvitenhet/løgner, av og til hat eller avsky og alltid flokk-egoisme.

Flokk-egoisme:

Man vil gjerne at fotballaget man heier på skal få mer penger, man vil gjerne at veiene i sin by skal bli bedre, man tror gjerne at byen man bor i er bedre enn andre byer, man tror at familien sin er bedre enn andre familier og at sitt politiske parti er best og at landet vårt er det beste osv.

Uvitenhet / løgn og flokkmentalitet.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Religion er opphav til mye krig og uroligheter, mange mener at krigene egentlig er politiske men at religionen blir brukt som unskyldning, men det er ikke sikkert krigene hadde vært av samme omfang hvis ikke religionen hadde vært der til å opphisse folket. Eksempler i dag er jo sunni-shia konfliktene i midt-østen, terrorisme og urolighetene i Irland. Ser vi historisk på det er tonner av konflikter som har brukt religion som en unskyldning selv om krigene i seg selv handler om makt. Korstogene f.eks. var jo veldig fryktelige :(

Lenke til kommentar

ateist? jaja, ateismen baserer seg jo som kjent på total fornektelse av at Gud finnes, som da i utgangspunktet latterliggjør seg selv ved at ateismen i det hele tatt eksisterer... hadde ikke Gud funnes, da hadde ei heller ateismen funnes;) Så tenk over igjen om du virkelig er ateist eller en som bare ikke tror gud finnes...

Og religion er ikke hovedårsak til at krig finnes, men det er menneskelig grådighet å hat og misunnelse som er hovedårsaken til krig, være seg det er en skruppeløs kæll som finner ut at han vil utvide tyskland litt, og samtidig utrydde jødene, eller at en høvding i afrika vil ha mer territorie og bruke vold å drap for å utvide sitt område, av ren grådighet.

En av kristendommens ti bud er at du skal ikke drepe. nettopp. vend det andre kinn til, du skal få din lønn i himmel'n. :) men dessverre er det de ekstreme få, ytterpunktene i hver religion som får oppmerksomhet da de feks kræsjer fly inn i tårn, eller gjør andre sinnsyke ting. Det er veldig beklagelig, og jeg skjønner at det dessverre er de skrullingene og syke mennsker, prester av alle ting i verden, gjør overgrep. De er jo syke, men da sette det i samme overskrift som kristen i VG å da forbinder folk kristendommen med negavtivitet.

Sett dere litt inn i hva religionene står for før dere bare øser ut dritt om de pga det dere leser i media.

Lenke til kommentar
ateist? jaja, ateismen baserer seg jo som kjent på total fornektelse av at Gud finnes, som da i utgangspunktet latterliggjør seg selv ved at ateismen i det hele tatt eksisterer... hadde ikke Gud funnes, da hadde ei heller ateismen funnes;) Så tenk over igjen om du virkelig er ateist eller en som bare ikke tror gud finnes...

Og religion er ikke hovedårsak til at krig finnes, men det er menneskelig grådighet å hat og misunnelse som er hovedårsaken til krig, være seg det er en skruppeløs kæll som finner ut at han vil utvide tyskland litt, og samtidig utrydde jødene, eller at en høvding i afrika vil ha mer territorie og bruke vold å drap for å utvide sitt område, av ren grådighet.

En av kristendommens ti bud er at du skal ikke drepe. nettopp. vend det andre kinn til, du skal få din lønn i himmel'n. :) men dessverre er det de ekstreme få, ytterpunktene i hver religion som får oppmerksomhet da de feks kræsjer fly inn i tårn, eller gjør andre sinnsyke ting. Det er veldig beklagelig, og jeg skjønner at det dessverre er de skrullingene og syke mennsker, prester av alle ting i verden, gjør overgrep. De er jo syke, men da sette det i samme overskrift som kristen i VG å da forbinder folk kristendommen med negavtivitet.

Sett dere litt inn i hva religionene står for før dere bare øser ut dritt om de pga det dere leser i media.

Det er akkurat dette jeg prøver å fortelle folk. Så bra at det også er andre som mener det samme som meg.

Jeg vil bare legge til at mange maktsyke mennesker bruker religionene til å oppnå sine mål. Da får dem det de vil ha.

Pga dette blir mange religioner tolket idag som onde, voldelige av folk som faktisk ikke vet hva en religioen er for noe. Det er utrolig viktig å sette seg inn i de forskjellige religioene før man pøser ut med sine meninger.

Lenke til kommentar

Mennesker er flokkdyr, de leter etter andre å gruppere seg med, enten det er på grunn av religion, politikk, eller for å drikke seg hinsides hver lørdag kveld. Vi må rett og slett ha det.

Det spiller ingen rolle hva grupperingen egentlig står for, den vil alltid få medlemmer, samme hvor stor eller liten den der.

Lenke til kommentar
ateist? jaja, ateismen baserer seg jo som kjent på total fornektelse av at Gud finnes, som da i utgangspunktet latterliggjør seg selv ved at ateismen i det hele tatt eksisterer...

Dette er ikke riktig. Ateisme innebærer ikke "total fornektelse av Gud" - ateisme er rett og slett en fravær av gudstro. Dette er ikke det samme som å kategorisk fornekte at det finnes en guddom.

hadde ikke Gud funnes, da hadde ei heller ateismen funnes;)

Så hvis ikke enhjørninger hadde funnes, hadde det ikke gått an å ikke tro på de heller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...