ThaKladd Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 (endret) Begynner å bli litt bedre kjent med 50mm F/1,4 min nå. Dette bilde fra dagens tur i parken. Tror kanskje det er litt bevegelsesuskaphet på gresset som er i fokus.... - at kamera beveget seg og at det er i fokus det merkes. Men er jo ikke snakk om mye i det store og hele. Edit: Bildet fikk en annen grønnfarge på nett enn den samme fila på datan, hva er grunnen? Endret 3. juni 2008 av ThaKladd Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Edit: Bildet fikk en annen grønnfarge på nett enn den samme fila på datan, hva er grunnen? skal ikke kommentere bildet ditt, siden der har jeg ingenting å kommentere, men grunnen til at du får andre farger på en JPEG enn en bildefil i RAW-format er fordi fargekanalene er på 8 bit i JPEG og 12 bit i RAW, så derfor kan det være lurt å eksperimenter med hvilket "color space" du skal bruke når du eksporterer bildene ut. I Lightroom har du 3 forskjellige : sRGB, AdobeRGB og ProPhotoRGB. Jeg beveger meg på tynn is nå, og kan ikke gi deg noe annet råd enn å teste de forskjellige algorytmene til du synes jpegen er nærmest det du faktisk ser. Lenke til kommentar
ThaKladd Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Det forstår jeg - men ikke at samme, allerede eksporterte, JPG fil fikk en annen farge på skjermen min når jeg hadde lasta den opp på nett. Jeg sammenlignet de og den jeg lasta opp ble litt mattere og mørkere. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Jeg synes at dof blir et hakk for snever. Både kulen og bøylen burde vært klare. Nå er jeg ikke helt sikker på om kulen er helt skarp også, men den ligger jo i det skarpe feltet. Litt mer dof, altså. Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Det forstår jeg - men ikke at samme, allerede eksporterte, JPG fil fikk en annen farge på skjermen min når jeg hadde lasta den opp på nett. Jeg sammenlignet de og den jeg lasta opp ble litt mattere og mørkere. Konverter til sRGB Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Konverter til sRGB før publisering, ja.. Endret 4. juni 2008 av Gissan Lenke til kommentar
ThaKladd Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Jeg synes at dof blir et hakk for snever. Både kulen og bøylen burde vært klare. Nå er jeg ikke helt sikker på om kulen er helt skarp også, men den ligger jo i det skarpe feltet. Litt mer dof, altså. Var mening å ha både person og bøyle skulle være ute av fokus. Tanken var å fange kule i fokusfeltet, men var ikke rask nok - på den annen side, så synes jeg kula passt ganske greit i grenselandet. Sier noe om at kula er i fart i tillegg til at det blir tydeligere at kule kommer gjennom bøyla... Har ikke konvertert før, så får håpe jeg gjorde det rett: (kamera er innstilt på sRGB, men i photoshop så sier den at RAW var CMYK) Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Fargerom på kamera har ikke betydning når man tar i RAW. Du velger fargerom under konverteringen fra RAW til ønsket filformat, f.eks. TIFF eller JPEG. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Og vips - det ble mye bedre og den værste blass/daffheten forsvant Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Det gjør den når man konverterer fra aRGB til sRGB. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) http://foto.no/cgi-bin/bildegalleri/vis_bilde.cgi?id=382464, sjekk V2. Endret 4. juni 2008 av Gissan Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Hvordan konverterer man til sRGB i PS? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Edit => Convert to profile.. Har du aldri gjort det før? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Nei, faktisk ikke... Har det som eksporteringspreset i LR da. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Absolutt å anbefale å jobbe i aRGB gjennom hele etterbehandlingsprosessen, og også lagre (alle) versjonene i aRGB. Siden det har større omfang enn sRGB, gir det større rom for fargebehandling enn hvis bildet blir konvertert til sRGB allerede under RAW-konverteringa i LR. Så, bruk aRGB all the way trough - og konverter til sRGB samtidig som du reduserer bildestørrelsen for web. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Det eksporteringsettet kaller jeg for forWeb. Dette bruker jeg etter jeg har gjort all etterbehandling jeg vil ha. Eksportering til PS for videre etterbehandling er selvfølgelig aRGB. Alle bildene jeg har i min portefølje på nett er nå i aRGB. Kan det være smart å lage en action å konvertere alle disse til sRGB? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Poenget er å konvertere RAW-fila til aRGB når du eksporterer fra LR (16 bits TIFF) etter RAW-konvertering. Så gjør du alle justeringer av TIFF-fila i aRGB, konverterer til sRGB, reduserer til webstørrelse og lagrer som 8 bits JPEG. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Pleier å høyreklikke -> Edit in PS as PSD -> Forminske og lagre som JPEG. Bildet man importerer inn i PS, blir det JPEG eller TIFF da? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 ja, Lightroom ruler Men det med argb og srgb viste jeg ikke... takker for den infoen Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Pleier å høyreklikke -> Edit in PS as PSD -> Forminske og lagre som JPEG. Bildet man importerer inn i PS, blir det JPEG eller TIFF da? Det blir PSD når det åpnes i PS. Og aRGB JPEG når man lagrer. Endret 4. juni 2008 av Gissan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå