Gå til innhold

Intel oppsett stasjonær pc (5k hittil)

Anbefalte innlegg

Hey, jeg har noen få spørsmål angående delvalg til en ny pc jeg vurderer å bygge. Dette vil primært bli en gaming pc.

Her er delene jeg vurderer å bestille(uten strømforsyning). All feedback settes stor pris på og om noen ser noen grove "feil" eller valg av hardware jeg burde unngå så si ifra. :)

Handlevogn

Jeg har også et par spørsmål når det gjelder grafikkort. Grunnen til at jeg velger et ATI kort er muligheten for CrossFire. Jeg så først på et kort med 1024mb men dette er dyre kort og siden muligheten for crossfire ligger der, valgte jeg i stedet å gå for et 512mb kort og heller sette inn et til hvis det blir behov. Noen tanker om dette?

Det andre spørsmålet mitt er rett og slett forskjellen på:

Kortet jeg valgte

og

Et annet ATI kort

De forskjellene jeg kan se på infoen er minnefrekvens og at sistnevnte har hd-tv inngang. Jeg la også merke til på et bilde at sistnevnte også har en heatsink som sender varmluften ut bak. Er dette de eneste forskjellene og har det mye og si?

Takk til alle som svarer, det settes stor pris på.

PS: Mulig alt her er helt feil og delene er idiotiske men jeg er ikke akkurat noen ekspert på hardware. :S

Endret av Fredrikzx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får beskjed om at handlevognen din ikke finnes.

Edit: Bah, var visst internettet mitt som ikke var helt som det skulle der.

Ser jo bra ut det der, men når du nå velger et så bra oppsett, så hadde det kanskje vært en idé å smøre seg med litt tålmodighet og vente på HD4870? Kommer om ikke så lenge (husker ikke eksakt lanseringsdato, men det er vel snakk om en mnds tid antagelig). Ryktene sier at ytelsen vil bli en god del bedre, og prisen vil heller ikke ligge så voldsomt mye høyere enn på HD3-serien.

Største forskjellen på de to grafikkortene du nevner er at Ultimate er vifteløst ja. Dette krever at du har god luftflyt i kabinettet ditt eller at du monterer en vifte på kortet, for kortet har ikke selv noen mulighet for å fjerne varmen det genererer. Med mindre du er veldig opptatt av støynivået, ville jeg valgt det andre kortet. Kjøleren på HD3870 er også kjent for å være ganske så rolig av seg.

Forskjellene på X38 og X48 er minimale - den største er vel at X48 offisielt støtter 1600MHz FSB, mens X38 bare støtter 1333MHz. Men det er en kjent sak at alle X38 kort også fint kjører 1600+MHz glatt. En del HK-produsenter tilbyr til og med offisiel støtte for 1600MHz på sine kort. Så finner du et X38-kort til lavere pris, kan du like gjerne velge det. CPUen du har valgt har også 1333MHz FSB, så...

Du har også valgt veldig bra RAM. Med mindre du har tenkt til å blod-klokke, så klarer du deg fint med noen PC2-6400 (DDR2-800) brikker. Men RAM er jo så billig nå uansett så... Husk at for å få utnyttet 4GB RAM, er du nødt til å kjøre 64-bits versjonen av Vista (eller XP).

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Hehe, bra det ikke var helt feil da :)

Men da spørs det nok om jeg ikke venter den måneden på den nye serien, blir ikke så mye spilling i sommerferien hvis dette været holder seg uansett så! :D

Takk for gode tips! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...