Kaffesau Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 (endret) Etter noen dager har jeg endelig funnet ut hvilke pc-deler jeg skal ha til den nye stasjonære spill-pcen min. Ett mål er at pcen skal kunne kjøre Conan mer eller mindre laggfritt. Jeg er litt usikker på valg av noen av delene, så har lyst at noen skal se over dem før jeg bestiller =] De to handlevognene er nesten identiske. Forskjellen er at Handlevogn 1 er med fler deler. Handlevogn 1 Handlevogn 2 Hovedkort Jeg har ikke peiling på hovedkort, men jeg har lest rundt omkring i forumene og valgte Asus P5K. (Har ikke tenkt å ha SLi) Asus P5K Strømforsyning Når det gjelder Strømforsyning er jeg ikke sikker på om det er nok Watt på den jeg valgte. En venn av meg har OCZ StealthXStream og sa at den var et godt valg, men jeg har lest at det er bedre med mer ( ikke nødvendigvis bedre, men godt å ha uansett ) OCZ StealthXStream RAM RAM'en jeg valgte var Corsair TWIN2X DDR2 4096MB, grunnen til at jeg gjorde det er ukjent, men jeg tror at det var noen som anbefalte den til meg. oO Noe som er viktig er at det er 4gb RAM Corsair TWIN2X Harddisk Når det kommer til Harddisk har jeg valgt Seagate Barracuda 7200.11,500GB. Er usikker på om jeg skal velge denne istedenfor Samsung SpinPoint T166,500GB,SATA Seagate Barracuda Samsung SpinPoint Kabinett Som kabinett valgte jeg Antec Nine Hundred. En grunn til det er at det er mange folk som har sagt at den har syk bra kjøling. På grunn av det er jeg også usikker på om jeg skal kjøpe en ekstra kjøler. Antec Nine Hundred Prosessor Intel Core 2 Duo E8400 var den prosessoren jeg valgte. Grunnen er at jeg har lest mye om den og mange sier det er en av de beste prosessorene for gaming. Atm virker det som Dual Core er bedre en Quad siden det ikke er så mange spill som støtter Quad enda ( eller bruker den maximalt ), så derfor gikk jeg for Dual Core. Intel Core 2 Duo E8400 Skjermkort XFX GeForce 9800GTX,512MB,675M. Dette er skjermkortet jeg til slutt valgte. Hvis jeg ikke har feil er dette et av de beste skjermkortene for gaming atm, så det er hovedgrunnen til at jeg valgte den. Jeg vet det kommer en ny serie ( 200- ) snart, men siden jeg ikke har lyst å vente, og siden jeg ikke vet prisen på de nye går jeg for 9800GTX. XFX Geforce 9800GTX DVD/Optiske Enheter Valget her falt på Samsung SH-S203D. Har ikke så mange grunner egentlig. Den støtter SATA, så da er jeg fornøyd xD Samsung SH-S203D Dette er delene jeg har valgt så langt, og nå et lite sammendrag av hva jeg lurer på! * Er usikker på om Hovedkortet i det hele tatt er bra xD. Som sagt har jeg ikke peiling. * Burde jeg kjøpe en annen strømforsyning med mer Watt, eller holder den jeg har valgt her? * Er det en annen RAM jeg burde velge istedenfor den jeg har valgt? * Lurer på hvilken av harddiskene jeg skal velge. Dere kan komme med andre forslag også ^^ * Har kabinettet bra nok avkjølning til at jeg slipper å kjøpe en kjøler? * Lurer også på om alle delene passer sammen (er kompatible med hverandre) Jeg er noob når det gjelder data utstyr, så hvis noen kunne kommentere og svare på hva jeg kunne valgt bedre osv hadde det vært supert! Takker for alle svar. Endret 4. juni 2008 av Kaffesau Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Alt ser da helt greit ut spør du meg... Lenke til kommentar
Kaffesau Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Ikke noe jeg kan bytte ut mot noe bedre som koster nesten det samme? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Omsær velge ett P5Q eller ett annet Intel P45 basert kort (det er flere enn Asus som lager bra hovedkort...) Og i stedet for P5E som er et X38 kort hadde jeg valgt et X48 basert kort, f.eks Asus Rampage Formula, eller Gigabyte X48-DS5/DQ6 Lenke til kommentar
Oldboy Jenny Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Hey Kaffis, syns det ser ut som om du er på god vei, uten at jeg skal hevde å være noen guru på området. Satt nettopp sammen pc selv som du kan sammenligne med. Syns kabinettet ser helt fett ut, men kan nok fort oppfattes som glorete med mye blått lys i viftene. Jeg er mer bekymret for støvoppsamling, da kabinettet er åpent i alle bauger og kanter, uten noen form for filtrering. Uansett er det ingen tvil om at boksen kjøler bra, så med mindre du skal overklokke prosessoren kan du nok holde deg til stock-viften i første omgang. Når det gjelder harddisk sitter jeg med inntrykket at Samsung er vinneren pga lavt støynivå. Du kan kanskje finne 8000/8500 RAM med tilsvarende pris til de du ser på. Fikk inntrykk av at Netshop har gode tilbud på sine Mushkin-brikker for tiden. Om disse gir noen merkbar bedre effekt uten å overklokke er jeg usikker på. Strømforsyningen din hadde en finfin pris, jeg aner dessverre ikke noe om kvaliteten. Corsair kan virke som favoritten her på forumet. Tror hovedkortet du linker til er litt gammelt, men absolutt på høyden med nyere varianter. Såvidt jeg vet er det kun om du skulle ønske muligheten for to skjermkort at du bør tenke på noe annet. F.eks ved ATI crossfire anbefales x38/x48 chipset over P35 pga bedre ytelse i PCI-E-portene (hvis jeg har forstått det riktig...) Vet det har vært litt småsurtring rundt 9800GTX-kortene, men tror det var mest pga av at det ikke ga noen særlig bedre 3D-ytelse enn 8800 GTS/GTX, som har dominert toppsjiktet lenge. Et alternativ kan være ATI's 3870x2 som jeg har sett ned mot 2000 kr den siste tiden. Lykke til med kjøpet. Endret 4. juni 2008 av Oldboy Jenny Lenke til kommentar
Kaffesau Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Takker. Skiftet Hovedkort, RAM, Strømforsyning og Harddisk på Handlevogn 1 Endret 4. juni 2008 av Kaffesau Lenke til kommentar
Akando Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Jeg ville valgt Quadcore for og være litt med i framtiden og kjøpt meg en 750watter eller mer for da har du det en god stund:) Ville også klint til med et gromt HK! Hk: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344891 Cpu: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344759 PSU: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340678 eller: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329026 som jeg har og er meget fornøyd med:) Angående HK så har jeg sett mange si at det er fint lite vits og gå for rampage foran maximus formula men det er jo ditt valg:) Endret 4. juni 2008 av Akando Lenke til kommentar
Kaffesau Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Prøver å holde et budsjett på 8-9k ^^ Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Selv om forskjellen ikke er stor ville jeg alltid valgt et X48 basert før et X38 - selv om forskjellen er svært liten så er selve X48 chipsettet iallefall ikke dårligere - heller et lite hakk bedre, takler ofte høyere fsb pga bedre sortering av chips. Du må huske at de fleste her på forumet nesten utelukkende anbefaler det de har selv, ganske enkelt fordi det ofte er det eneste de har erfaring med. Lenke til kommentar
Kaffesau Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) I tilfelle jeg skal ha nytt tastatur, skal jeg velge Logitech G15 v.2 eller Saitek Cyborg Keyboard ? ( eller ingen av dem xD ) Endret 4. juni 2008 av Kaffesau Lenke til kommentar
Kaffesau Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Har også begynt å lure på om jeg skal kjøpe Geforce 9800GTX eller ikke. Når jeg spiller spill på pc går det mest i MMORPG ( Har xbox360 som jeg spiller mest på ), så hvis ikke alle MMORPG spillene får en dramatisk oppgradering på grafikk osv, så tror jeg ikke at jeg trenger å vente på de nye i 200- serien (Lurer også på hvor mye de kommer til å koste). Geforce 8800GTS er jo også veldig bra, men lurer på om jeg skal velge av; 9800GTX eller 8800GTS - eller vente på den nye serien Lenke til kommentar
Perdition Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Vel, følgende info er det jeg har hørt: 18. juni er lanseringsdato for to nye nVidia skjermkort; gtx260 og gtx280. Disse kommer til å ligge på forholdsvis 3000 og 4500~kr ved lansering. Lenke til kommentar
Kaffesau Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 kk, takker =] det jeg lurer på da er om jeg skal velge; Logitech G15 v.2 eller Saitek Cyborg Keyboard I tilfelle jeg skal ha nytt tastatur. ( link er over ) Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 kk, takker =]det jeg lurer på da er om jeg skal velge; Logitech G15 v.2 eller Saitek Cyborg Keyboard I tilfelle jeg skal ha nytt tastatur. ( link er over ) etter min mening og smak er Logitech G15 best Lenke til kommentar
Almenning Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Saitek serin er utruleg deileg å skrive med. Eg vil påstå det er det beste tastaturet man kan få for pengar. Og så er det mykje betre å sjå på i tilleg. Lenke til kommentar
Kaffesau Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 bring up my post! er det noen spesiell grunn til at dere har valgt G15 eller Saitek? er det noen merkbar forskjell på de forskjellige tastaturene? Lenke til kommentar
Kaffesau Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 (endret) begynt å lure på HK igjen -.- skal jeg ha P35, P45, X38 eller X48? og kan noen skjekke om alle delene passer sammen? Endret 6. juni 2008 av Kaffesau Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå