konduktans Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Hei og hå=) Jeg har fått meg en basskasse i bilen min, sammen med en 1800W forsterker. Jeg har ingen anelse om hva jeg skal koble hvor, og min kunnskap om elektrisitet og slikt er ganske grunnleggende(fysikk VG2 nivå). I basskassa er det en sånn bass eller subwoofer(diger høyttaler-thingy) og to mindre høyttalere. Jeg er ikke såpass grønn at jeg ikke skjønner at jeg må lukke kretsen, koble til strøm og sånt, men jeg veit ikke helt hvilke kabler som skal hvor. Jeg klarer å lodde hvis det er nødvendig. På siden på basskassa er det fire kontakter som likner litt på hunn-versionen disse. Så det jeg i bunn og grunn lurer på er: -Hva trenger jeg for å få god lyd bortsett hva det jeg har? -Hvilke kabler etc skal jeg ha? -Er 1800W nok til bassen pluss evt. andre høyttalere? -Trenger jeg et ekstra batteri? Hvis det har noe å si, har jeg en Peugeot 306 '96 mod. Har dere forslag til trekking av kabler? -Emil Lenke til kommentar
HValder Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Av kabler må du ha: -Strømkabel (fra batteri til forsterker) -Jordingskabel (forsterker til karosseri) -Signalkabler/phonokabler (cd-spiller til forsterker) -Høgtalerledninger (forsterker til sub og evt.mellomtone og diskant) -Evt. REM-ledning (eindel forsterkarar som krever det for å starte, spiller til forsterker) Alt dette får du kjøpt samla på Biltema/BilXtra e.l. til 5-600kr. Kvaslags forsterker og sub er det du har? Lydmessig er det viktigaste: cd-spiller, forsterker, sub og mellomtoner. Om 1800W er nok kjem an på kor mykje sub og høgtalarar krever og kor mange kanalar det er på forsterkeren. Nei du treng ikkje ekstra batteri på eit såpass lite anlegg. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Takk for svar:) Jeg ser at biltema har en kabelpakke til 219 kroner her. Har den alt jeg trenger? Det er som sagt to høyttalere inne i basskassa pluss bassen og forsterker. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Nei, det der er for smått... men si meg en ting, hvis du finner ut at du trenger en ny strømkurs i huset ditt, vil du da gjøre det selv, og ikke tilkalle en elektrikker?? Det blir på samme måte her, har du null peiling, så ikke gjør dette selv, få noen til å gjøre det for deg, evt hjelpe deg... denne personen vil da også si hvilke kabler som passer for ditt utstyr Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 Nei, det der er for smått... men si meg en ting, hvis du finner ut at du trenger en ny strømkurs i huset ditt, vil du da gjøre det selv, og ikke tilkalle en elektrikker?? Det blir på samme måte her, har du null peiling, så ikke gjør dette selv, få noen til å gjøre det for deg, evt hjelpe deg... denne personen vil da også si hvilke kabler som passer for ditt utstyr Ja, det ville jeg gjort selv, ettersom jeg har bedre peil på strøm generelt enn lyd-strøm, hvis du forstår hva jeg mener. Men jeg har fått fiksa anlegget nå. kjøpte kabelpakke på torshov til 350 og en splitter til 60, så fikk jeg lyd på høyttalerne i kassa og bassen. Fikk hjelp av han på torshov til å se om det var jorda bra nok, noe det var. Har også doble sikringer på strømkabelen. Etter litt fintuning på forsterkeren fikk jeg bra lyd! Kan enkelt bytte mellom godlyd og rånelyd(dunk dunk dunk-lyd) ved å stille bassen på cd-spilleren:) Takk for alle svar:) PS: For the record, jeg gjorde faktisk alt selv:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå