kevinedomm Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Enig.. blir flere og flere tiggere, selv i den lille lokalbyen her... Lenke til kommentar
V-by Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Du vet veldig godt hvor logikken er. En del stoffer blir regulert i Norge og andre land. Tobakk, alkohol, narkotika, legemidler etc.. .aldersgrenser, åpnings- og salgstidsregler, resepter, forbud osv. Grunnen til at de er regulert er at de har negative virkninger, at bruk av dem vil koste samfunnet penger, vil gå ut over andre - enten det er direkte eller indirekte, akutt eller kronisk. Tobakks-røyking vil ta livet av en del mennesker hvert år, vil resultere i offentlige utgifter til bebhandling. Alkohol har tilsvarende skadevirkninger, noen kjører i fylla og skader andre, noen blir alkoholikere - det går ut over deres helse og deres familie og omverden. Tilsvarende med narkotika, det er ingen tvil om at narkotikabruk har negative innvirkninger på samfunnet rundt, på familer og barn, på folk som blir offer for relatert kriminalitet eller bare indirekte gjennom relaterte offentlige utgifter. Det er ingen her som sier at ulovlige rusmidler ikke har noen negative sider. Men den negative siden blir langt ifra mindre med den forbudspolitikken vi kjører i dag. Men det er flere hundre stoffer på narkotikalista, noen er farligere enn de som er lovlige, og andre er mindre farlige. Så alle oss som bor her, representert via styresmaktene, må legge seg på en eller annen linje. Man ønsker i hvert fall å regulere bruk av en del stoffer. Tobakksrøyking som er skadelig, skal ha aldersgrense, skal ha mye skatt så man kan dekke inn en del offentlige utgifter og dempe forbruk (pris og forbruk er relatert), innføre lover for å sikre folk røykfritt miljø osv.. Alkohol har aldersgrense, serveringsbestemmelser....Hvilke regler som gjelder må bli en slags balanse mellom personlig frihet og begrensning av skadevirkninger.. men et godt prinsipp (syns jeg) er at din personlige frihet slutter der den begynner å gå ut over andres... Uansett... en del stoffer blir sett på som såpass vanedannende og skadelige at man ikke ønsker bruk av det i det hele tatt, så de forbys. Man kan si at forbudet ikke fungerer - det er jo narkomane uansett... men det kan man si om en hvilken som helst lov... det er pedofile også selv om det er forbudt, det er de som kjører i fylla... det i seg selv er ikke et argument for at loven er meningsløs. Det betyr ikke at kampen mot fyllekjørere er meningsløs fordi man aldri kan vinne den 100%. Man kan også argumentere med at f.eks tobakk har større skadevirkninger (økonomisk og helsemessig) enn enkelte stoffer klassifisert som narkotika, og muligens hadde tobakk vært forbudt hvis det hadde kommet på markedet i dag, men det i seg selv er heller ikke noe argument for oppmykning av narkotikalovgivning..kun et argument for et evt. forbud mot tobakk. Det er ingen her som sier at man bir kvitt 100% av problemene ved en libelarisering av narkotikapolitikken, men man vil bli kvitt store deler av det negative. Og som du sier, tobakk hadde nok ikke blitt lovlig hadde det blitt oppfunnet nå, men cannabis har blitt brukt i norge siden vikingtiden. Som jeg innledningsvis skrev i denne debatten så kan jeg være med på noe av argumentasjonen rundt avkriminalisering/legalisering.. men til slutt mener jeg likevel konklusjonen er feil. Og tanken "bare legaliser så blir alt bra - se på Nederland" er i mine øyne fantastisk naiv og unyansert. Selv om Nederland har en mer liberal holdning rundt Cannabis slås det fremdeles hardt ned på sterkere stoffer.. de bruker faktisk mer penger og ressurser i kamp mot dette enn Norge. I tillegg er det strømninger i Nederland som går mot en skjerpet holdning mot Cannabis også pga problemer dette medfører. I Nederland er det fremdeles et svart marked for rusmidler, siden staten der ikke har lagt opp til noe annet opplegg, som kan konkurrere bort det svarte markedet. Det har også kommet frem flere ganger at man ikke bare skal legalisere, men legalisere og regulere markedet. Det burde da du ha fått med deg nå. Legger til slutt ved to tabeller som jeg syns var interessant.. forbruk av Cannabis og Amfetamin..... man kan spekulere rundt evt. sammenhenger her, men mønstret er i det minste påfallende: Amfetamin, Cannabis. De dataene de bruker i disse er fra 1995-1999, så de er vel ikke helt oppdatert, men gir et bilde. Og om du eller V-by tar meg seriøst eller ikke er meg knekkende likgyldig....men det er betimelig å si at spørsmålet er mer relevant overfor en som sier "narkotikabruk går ikke ut over andre".... Det får bli siste ord i denne omgang. Det er stor forskjell på bruk og missbruk. Det finnes også over 200 rusmidler på narkotikalista, Du kan ikke da si at "narkotika er farlig" "Du blir avhengig av narkotika". Lenke til kommentar
V-by Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Til dels riktig ja. Det går nok aldri å fjerne noen av rusmidlene vi har i dag, det må man bare akseptere. Så lenge folk vil ruse seg så kommer det til å være et marked for det, enten lovlig eller ulovlig. Men det viser seg at holdnings og opplysningskampanjer mot f.eks røyk har vært svært effektiv. Det samme kan ikke sies om kampanjer mot ulovlige rusmidler og jeg tror det er en sammenheng der. Kampanjene mot ulovlig rusmidler som jeg har opplevd det, har vert bygd opp på løgn. Husker en gang da vi fikk besøk av politiet på skolen, for at han skulle fortelle om 'narkotika'. Vi ble fortalt det at all narkotika er farlig (samtidig som vi vokser opp med å lære at alkohol er helt greit..), og røyket man noen få jointer med hasj, ja da var man avhengig av heroin og det som værre var. Og når man etterhvert finner ut at alt dette var en løgn, hvordan kan man da vite om alt det andre du lærte om rusmidler er sant? Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Hvorfor skal det være så vanskelig å forby sexbutikker, alkohol eller norsk tipping? (klippe) Hva med å respektere det andre vil gjøre, istedet for å begrense dem bare fordi du ikke vil gjøre det? Sexbutikker er samfunnsnyttige, og gjør dessuten ingen skade. Alkohol er jeg til en viss grad enig i selv om den muligens har en viss nytterverdi for de fleste brukere. Alkohol og gambling er begge ting som bør styres langt tøffere enn det de gjør i dag. Jeg ser heller ikke bort ifra at vi kan behandle cannabis på samme linje med tobakk og alkohol, men da må det altså strenge reguleringer til. Hvorfor ikke respektere hva andre vil gjøre? Tja... hva om jeg ville danne meg egen sekt hvor jeg eksklusivt brukte et hundretalls 16-17 år gamle jenter som sexslaver og babymaskiner, og bygde meg egen base med steroid og narko- dopede vakter utstyrt med automatvåpen, og anti- luft og panser- skyts, vakthunder, klasebomber og minefelt. Det hele hadde vært fullstendig lovlig under systemet du foreslår. Hvis alt skal basere seg på "sunn fornuft" og tanken om at "de fleste" ikke vil missbruke noe, så må vi, som du selv påpeker, være konsekvente med hvor vi legger lista. Ett sted må grensen gå, og de aller fleste virker heldigvis enige om at den grensen for LENGST er krysset i hovedstaden. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Hvorfor ikke respektere hva andre vil gjøre? Tja... hva om jeg ville danne meg egen sekt hvor jeg eksklusivt brukte et hundretalls 16-17 år gamle jenter som sexslaver og babymaskiner, og bygde meg egen base med steroid og narko- dopede vakter utstyrt med automatvåpen, og anti- luft og panser- skyts, vakthunder, klasebomber og minefelt. Det hele hadde vært fullstendig lovlig under systemet du foreslår. Hvis alt skal basere seg på "sunn fornuft" og tanken om at "de fleste" ikke vil missbruke noe, så må vi, som du selv påpeker, være konsekvente med hvor vi legger lista. Ett sted må grensen gå, og de aller fleste virker heldigvis enige om at den grensen for LENGST er krysset i hovedstaden. Krdemommeloven er et greit sted å starte. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Høyre og Fremskrittspartiet vil rense gatene for tiggere om de vinner valget neste år. Men justisminister Knut Storberget (Ap) nekter å pusse politiet på tiggerne. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Er ikke Oslo allerede en tiggerstad? Saa ihvertfall noen tiggere bare i de timene jeg ventet paa flyet naar jeg var i sentrum. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Jo derfor vi som er i Oslo prøver å få dem fjernet men jallapartier som AP og Venstre gjør alt dem kan for å beholde dem der de er. Dette gjelder både romerne og rusmisbrukerne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå