Gå til innhold

Tigging - Lae vil unngå at Oslo blir tiggerstad

Anbefalte innlegg

Det er en stor forskjell på heroinmissbrukere og pedofile. Kan ikke sammenlignes.

Jeg syns det er en veldig god sammenligning. De har begge kriminell atferd som de ikke har kontroll over og som går ut over andre.

En pedofil har ikke abstinenser eller en fysisk avhengighet som heroinisten har. Hvis heroinisten plutselig mister all tilgang på heroin, så kan vedkommende ta store skader av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, selvfølgelig blir heroinisten satt i en situasjon der han er kriminell. Men det er jo hans egen skyld. Kanskje ikke så lurt å begynne med heroin? Hvis idiotene absolutt skal ødelegge livene sine så kan de vell gjøre det ett sted jeg slipper å se dem hver gang jeg er i byen. Og hvordan i all verden kan vi tillate utenlandske horer og tiggere å holde på. Rett og slett motbydelig at vi har latt det bli sånn. Ikke bare båre egne skal forsøple bybildet men alle de østeuropeiske svina også som har råd til biletten hit.

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar
Hvis det ikke hadde gått ut over noen andre, hadde det vært greit. Men det går utover andre, det koster samfunnet penger, det medfører kriminalitet etc.

Hvis jeg røyker en joint, jeg kan ikke se noen negative sider med det som går utover andre. Men du kan helt sikkert ramse opp hvordan det går utover andre, hva det koster samfunnet, og hva slags kriminalitet det medfører ;)

Herregud, ikke lat som du er dum.

Det går an å kjøre i 150km/t i 70-sone uten at det går ut over andre også. Men det betyr ikke at det bør være lov av den grunn. For i veldig mange tilfeller vil det gå ut over andre.

Så hva skjer den dagen det ikke er nok med en joint? Du trenger noe mer. Så du begynner å bruke det. Etterhvert får det konsekvenser for din omverden (jobb, venner etc), nettverket ditt endres osv, og så trenger du enda hardere stoffer. Finansieringen begynner å bli et problem i tillegg til at du ikke klarer å holde jobben din.

Du vil kanskje svare "ikke meg, jeg har det under kontroll", men før du gjør det; tror du noen av de på plata sa det en gang for noen år siden? Tror du de kan ha følt det like sterkt som du gjør?

Uansett.. dette begynner vel å bli litt på siden av emnet...kan evt. plukke det opp i en annen tråd (finnes kanskje en om narkotika allerede). Men tviler på at det er noe særlig vits hvis du reellt ikke ser problemene eller mener alt er "narkotikalovens feil".

Lenke til kommentar
Haha, aldri hørt om noen som har dødd av å ikke få heroin. Mest idiotiske jeg har hørt. Send dem ut i skogen med litt mat så får dem klare seg uten dop.

Ikke jeg heller, og såvidt jeg kan se er det ingen som har skrevet det her heller. Lær deg å les.

Lenke til kommentar
Herregud, ikke lat som du er dum.

Tydelighvis er det du som er uvvitendes her.

Så hva skjer den dagen det ikke er nok med en joint? Du trenger noe mer. Så du begynner å bruke det. Etterhvert får det konsekvenser for din omverden (jobb, venner etc), nettverket ditt endres osv, og så trenger du enda hardere stoffer. Finansieringen begynner å bli et problem i tillegg til at du ikke klarer å holde jobben din.

Akkurat det lurer jeg også på. Jeg har aldri hørt om noen seriøs forskning som viser til at cannabis fører til sterkere stoffer, men versågod og vis meg en ;)

Jeg kjenner også folk som har røyka kun cannabis i snart 20 år. I følge deg skulle vel disse for lenge siden ha gått på heroin. Men du kan vel også forklare det?

Endret av V-by
Lenke til kommentar
Akkurat det lurer jeg også på. Jeg har aldri hørt om noen seriøs forskning som viser til at cannabis fører til sterkere stoffer, men versågod og vis meg en ;)

Her er en.

Jeg kjenner også folk som har røyka kun cannabis i snart 20 år.

Og jeg kjenner folk som har røyket sigaretter i 50 år uten å ha fått kreft. Så det må jo bety at det ikke finnes noen sammenheng der heller... :hrm: Herregud...

Lenke til kommentar

frustrerende når personer ignorer argumenter, men, men.

Som sagt så er det et stort problem med rusmisbrukere, tiggere og prostituerte. Det har blitt argumentert for at en legalisering av rusmidlene og prostitujon vil minske disse problemene. I dag er det ikke legalisert og det funker tydeligvis ikke.

Dere som er uenige, kan dere fortelle hvorfor denne legalisering ikke funker, hva som er feil med retorikken vi bruker, og hva deres argumenter for at ulovligjøring som vi har i dag fungerer bedre en legalisering er?

Til nå ser jeg hovedsaklig mye irrelevant vissvass uten ordentlig argumentasjon.

Lenke til kommentar
Nei, faktisk ikke, og det er dette som er så fantastisk (ironi) med den nye loven. Kunden risikerer å bli tauet inn mens de organiserte kriminelle hora får lov til å fortsette å lokke nye ofre mellom bena sine.

Å stå på gata å tilby sex fra egen kropp, er oppfordring til kjøp av sex, dvs. oppmuntring til straffbar handling, og dermed i strid med straffeloven.

Straffeloven §140:

Den, som offentlig opfordrer eller tilskynder til Iværksettelsen af en strafbar Handling eller forherliger en saadan eller tilbyder at udføre eller bistaa ved Udførelsen af en saadan, eller som medvirker til Opfordringen, Tilskyndelsen, Forherligelsen eller Tilbudet, straffes med Bøder eller med Hefte eller Fængsel indtil 8 Aar, dog i intet Tilfælde med høiere Frihedsstraf end to Tredjedele af den høieste for Handlingen selv anvendelige.
Lenke til kommentar

Her er en.

Jeg fant ikke noe forskningsmateriale på den siden, bare en artikkel uten noen form for kilder...

Skal mere til enn en artikkel hvemsomhelst kunne ha skrevet og uten noen form for kilder, som skal få meg til å tro at cannabis fører til sterkere stoffer.

Eller så kan jeg legge til at "Stoned drivers are safe drivers ".

Endret av V-by
Lenke til kommentar
Skal mere til enn en artikkel hvemsomhelst kunne ha skrevet og uten noen form for kilder, som skal få meg til å tro at cannabis fører til sterkere stoffer.

Jeg tror ikke noe kan få deg til å tro det for å være ærlig.

Eller så kan jeg legge til at "Stoned drivers are safe drivers ".

"I'd mock you, but the challenge is gone." Kilden taler vel for seg selv.

Poster i stedet denne.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke noe kan få deg til å tro det for å være ærlig.

Jeg venter fremdeles på noe forskningsmateriale som viser at man blir avhengig av sterkere stoffer når man røyker cannabis...

"I'd mock you, but the challenge is gone." Kilden taler vel for seg selv.

Poster i stedet denne.

Nå har jeg søkt litt rundt og funnet masse stoff for og imot om man er trygg i trafikken eller ikke når man har røyka, men finner ca like mye om begge deler :p

Men man skal uansett aldri kjøre i ruset tilstand, uansett hva det er.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke man direkte blir avhengig av et sterkere stoff hvis man bruker hasj. Men jeg tror dette har mye med miljø å gjøre. Hvis man regelmessig får tak i hasj, er man gjerne i et miljø der man lett kan få tak i sterkere og verre ting, og det er kanskje lett å prøve noe nytt. Men det må jo ikke være slik, det har jo du eksempler på, V-By.

EDIT: Måtte legge til noe.

Endret av Arne
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke man direkte blir avhengig av et sterkere stoff hvis man bruker hasj. Men jeg tror dette har mye med miljø å gjøre. Hvis man regelmessig får tak i hasj, er man gjerne i et miljø der man lett kan få tak i sterkere og verre ting, og det er kanskje lett å prøve noe nytt. Men det må jo ikke være slik, det har jo du eksempler på, V-By.

EDIT: Måtte legge til noe.

Riktig det du sier, det har med miljøet du er i.

Slik det er i dag, så må man kjøpe cannabissen hos dealere som også kan selge andre ting. Man kan ha kjøpt der i en tid, og plutselig er vedkommende tom for cannabissen. Men han har noe "bedre" som også er sterkt avhengighetskapendes. Du får det første gangen gratis, og det var visst ganske godt. Og du kjøper en gang, to ganger osv... og til slutt så sitter du der.

Har du også mange venner som driver med sterkere stoffer, vil det også bli "normalisert", du ser at dine venner klarer seg fint, og du starter du også. Etterhvert sitter du der...

Legaliserer man og regulerer det slik at man selger det i en butikk ala polet, kan man sørge for at folk ikke får feil informasjon om rusmidlene, man får ikke noe forurenset vare, som ofte kan være dødelig og veldig skadelig. Og man kan ha en aldergrense på salg. Slik som det er i dag, kan en 13åring lett kjøpe seg hva det skal være av ulovlige rusmidler, da det ikke er noen som sørger for at det er en aldersgrense.

Lenke til kommentar

Arne: Det eneste grunnen til at det er slik for noen er at man må i kontakt med de som tilbyr sterkere stoffer (som såklart vil pushe disse på dem også) for å få tak i hasj. Det er ingenting som tilsyr en fysisk grunn til det. Det er jo ikke akkurat som Alkohol er en gatewaydrug til Hasj :p

pax1: Hvordan forventer du å blit tatt seriøst når du ikke kan redgjøre for argumentene dine imot at legalisering ikke funker? Det eneste du klarer å argumentere sånn halvveis for er at hasj er fælt, selv om det egentlig er irrelevant. Det er jo klart at om legalisering skulle ha en effekt på narkomane i oslo (som trossalt er temaet her) så må de sterkere stoffene også legaliseres, ikke bare hasj.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det være så vanskelig å forby prostutisjon, narkotika og tigging? Det er jo ikke akkurat samfunnsnyttige aktiviteter, eller ting vi trenger. Det er heller ikke slik at de som selger disse produktene ikke kan finne seg annet arbeid. So what's it good for? Absolutely nothing...

Lenke til kommentar

anonymouse: Hvorfor skal det være så vanskelig å forby sexbutikker, alkohol eller norsk tipping? Det er jo ikke akkurat samfunnsnyttige aktiviteter, eller ting i vi trenger. Det er heller ikke slik at de som selger disse produktene ikke kan finne seg annet arbeid. So what's it good for? Absolutely nothing...

*himle med øynene*

Hva med å respektere det andre vil gjøre, istedet for å begrense dem bare fordi du ikke vil gjøre det?

Og hvorfor er det vanskelig? Tja, med narkotika så er det jo forbudt, men det funker ikke siden veldig mange folk vil gjøre dette alikavel.

Les tråden og la deg opplyse litt mer ;)

Lenke til kommentar
Og hvorfor er det vanskelig? Tja, med narkotika så er det jo forbudt, men det funker ikke siden veldig mange folk vil gjøre dette alikavel.

Nå er det jo ikke noen som helst tvil om at forbudet fungerer! Bare se på ubredelsen av alkohol som ikke er forbudt kontra utbredelsen av knark som er forbudt. For enhver lov vil det dog alltid være grupperinger som bryter den og som loven ikke "fungerer" for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...