Gå til innhold

Tigging - Lae vil unngå at Oslo blir tiggerstad

Anbefalte innlegg

[så ikke denne postet fra før...]

Artikkel.

Lae vil unngå at Oslo blir Tiggerstaden

Byrådsleder Erling Lae retter kraftig skyts mot justisminsiteren, men vedgår at Oslo må se på hvordan tigger-problemet løses i kommunen.

Dette kan også være et interessant emne for diskusjon. Er selv veldig enig i at situasjonen i Oslo har blitt værre, og at jeg tror det ville være lurt på lengre sikt å slå mye hardere ned på.

Endret av pax1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bare tiggere må bli gjort noe mer, alle horene og narkomanene også.

Sist jeg var i Oslo på jobb intervju tok vi noen pils senere på kvelden. Eneste folka som var ute i karl johan da var oss og horer hver 30 meter. Dette er en skam!

Jeg er så forbanna på dem at jeg ikke gidder å kalle dem for prostituert engang!

Lenke til kommentar

unnå at Oslo blir? Oslo er jo allerede Europas slum-, tigge-, narko- og prostitusjonshovedstad.

Og det er ikke politisk vilje til å endre dette fra noen av partiene i posisjon.

Da jeg kom tilbake fra en tur til Beijing fikk jeg helt sjokk i begynnelsen da kontrasten til det forslummede Oslo var så stor. Etter noen uker blir man så "husblind" igjen og legger ikke lengere merke til tagging, ujevn flekkete asfalt, maling som flekker av eller alt søppelet som flyter rundt. Oslo er en slum.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt forjævlig å se hvordan det har forfallt i byen. Oslo S og ommrådet rundt renner over av narkiser og oppover mot Karl Johan sitter stygge østeuropeiske tiggere og gjør det de kan for å se jævligst mulig ut. I tilleg kommer alle de norske tiggerne som slenger rundt på gatehjørnene og halvsover og stinker. Om natten må jeg nermest klamre meg til kjæresten min for å unngå innpåslitne horer. Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å få ordnet med lovverk til å skuffe disse vekk.

Lenke til kommentar
Har ikke alle store byer dette problemet?

Jeg har vært i rimelig mange store byer i mitt liv og aldri har jeg sett noe i nærheten av slik det er i Oslo nå.

Tigging/prostitusjon/dopdealing foregår jo i større eller mindre grad over hele verden. Men veldig sjelden i store byers hovedgater og helt åpenlyst.

I tillegg er det vel de færreste land som ville godtatt at folk drar dit som 'turister' for å sette seg på gata og tigge.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Vel det kan jo være noe med lov-verket i Norge som gjør dette. vi er nok for liberale på en rekke punkter. Kanskje på tide å stramme inn? Problemet er bare at dette er ganske komplekst, så det er vanskelig å gjøre noe med det. Men de fikk jo de narkomane bort fra plata, selvom det kanskje ikke gjorde store forskjellen!

Lenke til kommentar
Har ikke alle store byer dette problemet?

Jeg reiser en del rundt i verden, og jeg

-Ser fler bumser i Oslo enn USA

-Ser fler horer i Oslo enn i Asia

-Ser og opplever fler tyver, tyverier og tiggere i Oslo enn Sør-Amerika

Vi må slutte å tro at vi er verdensmestre på alt. Når det kommer til bybildet er vi i Norge ALT for liberale på hva vi tillater.

Vi trenger

-Å gjeninnføre forbud mot tigging

-Kaste ut utenlandske tiggere (dette har de null problemer med å gjøre i EU, da skjønner jeg ikke hva problemet kan være i EØS)

-Kriminalisere prostitusjon, ikke bare kjøpet av tjenesten

-Kaste ut utenlandske prostiuerte (dette er også standard praksis i EU)

-Innføre straff for oppbevaring og bruk av selv små mengder harde narkotiske stoffer, slikt at vi kan tvangsbehandle narkomane.

-Sende øst-europeiske narkobander osv. tilbake til Ex-Jugoslavia osv.

-Enten slutte å gi utenlandske borgere statsborgerskap, eller finne på en lur måte der de kan beholde begge, slik at vi kan ta det fra dem når de begår alvorlig kriminelle forhold.

-Gi F i FN (som resten av verden gjør) og deres superliberale forsnillende glansbildeideal for hele verden

Lenke til kommentar
Vel det kan jo være noe med lov-verket i Norge som gjør dette. vi er nok for liberale på en rekke punkter. Kanskje på tide å stramme inn? Problemet er bare at dette er ganske komplekst, så det er vanskelig å gjøre noe med det. Men de fikk jo de narkomane bort fra plata, selvom det kanskje ikke gjorde store forskjellen!

Jager man de narkomane bort fra ett sted, så forflytter de seg bare til et annet...

Lenke til kommentar

Litt OT. men jeg syns man burde forby "tiggerene" (dvs. gateselgerene og de fra redd barna, røde kors, osv.) i gågata i trondheim jeg.

Disse er mye mer innpåslitene enn tiggerene.

Når jeg går til og fra skolen hver dag er det hver dag minst 5-6 av disse som prøver og stoppe meg. (begynner å lure på hvor mye penger redd barna faktisk bruker på barna når de har råd til å ha 4-6 selgere i gågata på trondheim hele dagen (hvor mye går ikke til lønn for dem liksom)).

Lenke til kommentar

Tiggerforbudet ble opphevet i 2006, derfor er det flere tiggere nå. Det er merkelig at man ikke klarer å løse slike problemer i denne lille provinsbyen her.

Lenke til kommentar
Litt OT. men jeg syns man burde forby "tiggerene" (dvs. gateselgerene og de fra redd barna, røde kors, osv.) i gågata i trondheim jeg. Disse er mye mer innpåslitene enn tiggerene.

Opplest og underskrevet... folk som skal prakke ting på deg er noe dritt. Verre er som du sier disse som prøver å få deg til å føle deg skyldig. De fotfølger deg jo nesten og du føler de er på nippet til å kalle deg umoralsk eller en drittsekk om du ikke gir dem penger.

Denne "sosialt legitimerte" tiggingen er nesten like ille og ødelegger også bybildet og atmosfæren.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det som blir sagt her.Jeg forstår ikke helt hvorfor den loven som gjorde det lov å tigge, ble opphevet. Jeg var nettopp i Kristiansand og der var det overasskende mange Øst-Europeere som tigget. Viss tilstanden er like gale i Oslo så bør helt klart noe gjøres.

Lenke til kommentar

De gangene jeg besøker Oslo (jobb, familie, venner) så er det en sann fryd å sette seg på flyet hjem igjen. Makan til søppelby skal du lete lenge etter! Kommer ut fra flytoget ved Oslo S så står det gjerne en gjeng med heroin misbrukere å ønsker deg hjertelig velkommen til Norges hovedstad. Tiggere og horer bringer jo også en viss sjarm.

Lenke til kommentar

Jeg tror imotsetning til mange andre store byer i Europa så tror jeg ikke at Oslo har et unormalt høyt antall fattige eller tiggere. Jeg tror den heller er mer synlig i Oslo enn andre byer i Europa. Så viss ingen kan komme med kilder på at Oslo har et høyere antall fattige,horer eller rusmisbrukere så velger jeg å tro at den eneste grunnen til at Oslo ser ut som den gjør idag er pågrunn av synligheten.

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar

Oslos største problem i motsetning til andre byer er at vanligvis må man aktivt oppsøke slike slumområder for å havne oppi dem. I Oslo har man ikke noe valg. Man havner automatisk i slummen/narkosalget fordi den befinner seg i Oslo paradegate og utvider seg stadig til større områder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...