DigitaL BlasteR Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Ser på selvangivelsen min at feriepengene fra 2007 kommer inn på kontoen i juni eller oktober. Men er det mulig å vite omtrent når i juni/oktober de kommer? Er det noen her som har fått pengene sine? Og hvorfor er det slik at noen får de i oktober; kan man få greie på hvem dette gjelder? (er usikker på om jeg er en av de). Takk for svar! Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 regner med at du mener penger tilbake på skatten og ikke feriepenger siden du sier det sto på selvangivelsen. pleier å komme i slutten av juni tror det de sier er at "de fleste får det i juni" og du er nok ganske sikkert blant de fleste oktober tror jeg først og fremst er for dem med enmannsforetak osv. Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 For å sitere, står det: "Foreløpig beregnet skatt til gode (uten renter): X beløp. Viser endelig skatteoppgjør at du får penger igjen, blir disse overført til konto xxx...." Og til slutt står det: Husk at ikke alle får skatteoppgjør i juni! Noen får det først i oktober. Det stemmer nok det du sier altså. Men hva skjer med feriepengene da? Hvilken måned er det vanligst at de kommer? Og hvordan/hvor kan jeg se når disse pengene ble/blir overført? Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Tror du blander sammen feriepenger og skatt til gode. Feriepenger blir vanligvis utbetalt i juni fra arbeidsgiveren din. Tilgode skatt blir vanligvis utbetalt i juni, med unntak av noen få som får den i oktober. Om skatten din først kommer i oktober får du beskjed om det i juni. Så lenger du ikke er næringsdrivende, gift med en næringsdrivende, har klaget på skatteoppgjøret etc så skal det veldig mye til at du ikke får skatten i juni. Hvordan du ser at pengene blir overført? Nei, du må følge med på bankkontoen din da. Får jo vanligvis lønnsslipp også vel? Skatteoppgjøret kommer i posten rundt den 20.juni. Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Ok. Takk for oppklarende svar Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Hovedregelen for feriepenger er at de kommer når du har ferie. Altså siste lønning før du tar fri. Endel bedrifter har derimot andre måter å gjøre det på, men da er det som regel i større bedrifter. Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Tja, jeg jobber deltid, så vet ikke helt hvordan arbeidsplassen min forholder seg til utbetaling av feriepenger. Men kan ringe lønnskontoret og forhøre meg med dem. Lenke til kommentar
Fantasy6 Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Hvordan du ser at pengene blir overført? Nei, du må følge med på bankkontoen din da.Får jo vanligvis lønnsslipp også vel? Skatteoppgjøret kommer i posten rundt den 20.juni. Årets skatteopgjør er klart den 25. juni, Pengene vil da være på konto kort tid etterpå. Kilde: Skatteetaten De fleste arbeidsgivere betaler ut feriepengene på siste lønning før ferie. Hvis du jobber deltid, pga f.eks. studier, og skal jobbe i hele sommer, er det nok best å høre med lønningskontoret om hvilken praksis de har. Endret 4. juni 2008 av Fantasy6 Lenke til kommentar
bowelripper Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Og feriepengene utgjør 11-12 % av det man tjente året før, sant? Jeg har foreløpig bare tatt to uker ferie i år (den første uka hadde jeg nå i begynnelsen av juni og den andre har jeg i august). Betyr det at feriepengene blir delt opp i mindre biter, eller får jeg alt på en gang, eller? Lenke til kommentar
OETS Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Og feriepengene utgjør 11-12 % av det man tjente året før, sant? Jeg har foreløpig bare tatt to uker ferie i år (den første uka hadde jeg nå i begynnelsen av juni og den andre har jeg i august). Betyr det at feriepengene blir delt opp i mindre biter, eller får jeg alt på en gang, eller? Hvis du jobber deltid bestemmer du selv når arbeidsplassen skal utbetale ferielønn - den vil da utbetales samme dag som du vanligvis får utbetalt lønn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå