V-by Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Selvsagt hadde det vært gøy å bare forby alt som er dritt, og vips så ble det borte, men sånn er det ikke. Alt blir man aldri kvitt uansett, men forbud er med på å fjerne/forbygge mestparten av dritten. Se på Oslo som ble kåret til årets heroinhovedstad. Syntes ivvertfall godt der at forbudet ikke fungerer. Og det har vist seg flere steder at en libelarisering i narkotikapolitikken bare har hatt nesten positive resultater, i forhold til forbudspolitikken. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Jaha? Du tror de som er avhengige av heroin bryr seg veldig mye om at det er ulovlig? Det er heller ikke snakk om å legalisere det, men ha lukkede lokaler der det er lovlig og de får utdelt rent stoff. Forbudet gjelder fortsatt utenfor disse rommene. Som jeg skriver: alt blir man aldri kvitt men det skal være med på å fjerne/forebygge mestparten. Selvsagt hadde det vært gøy å bare forby alt som er dritt, og vips så ble det borte, men sånn er det ikke. Alt blir man aldri kvitt uansett, men forbud er med på å fjerne/forbygge mestparten av dritten. Se på Oslo som ble kåret til årets heroinhovedstad. Syntes ivvertfall godt der at forbudet ikke fungerer. Det er klart. Man er i mye større grad avhengig av oppfølging fra politiets side enn det vi ser her i Oslo. At politiet hele tiden blir nedproritert i budsjettene er helt klart slummen som har oppstått midt i Oslos paradegate et flott bilde på. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Jaha? Du tror de som er avhengige av heroin bryr seg veldig mye om at det er ulovlig? Det er heller ikke snakk om å legalisere det, men ha lukkede lokaler der det er lovlig og de får utdelt rent stoff. Forbudet gjelder fortsatt utenfor disse rommene. Som jeg skriver: alt blir man aldri kvitt men det skal være med på å fjerne/forebygge mestparten. Jeg også vet jo hva intensjonen bak et forbud er. Spørsmålet er jo om det (alene) virker. Nå er det verdt å merke seg at jeg faktisk er FOR et forbud, men at de som allerede har havnet "på kjøret" får heroin i kontrollerte former og omgivelser. De som allerede er der driter heftig i hva som er galt og riktig når de ikke får sin daglige dose. Nå har vi prøvd (kun) forbud i 50+ år... er vi fornøyd med resultatene? Se på andre land som har sett på andre løsninger.. er de fornøyde? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Jeg også vet jo hva intensjonen bak et forbud er. Spørsmålet er jo om det (alene) virker. Nå er det verdt å merke seg at jeg faktisk er FOR et forbud, men at de som allerede har havnet "på kjøret" får heroin i kontrollerte former og omgivelser. De som allerede er der driter heftig i hva som er galt og riktig når de ikke får sin daglige dose. Nå har vi prøvd (kun) forbud i 50+ år... er vi fornøyd med resultatene? Se på andre land som har sett på andre løsninger.. er de fornøyde? Nei jeg skjønner meget godt at det alltid vil være mange som totalt driter i ethvert forbud. Likefullt er dette et mindretall og vi kan ikke forkaste lover & regler fordi et mindretall ikke øsnker å følge dem. Isåfall kan vi bare kvitte oss med absolutt alle lover. Et forbud tjener sitt formål, men er avhengig av oppfølging. For å gi et lite innblikk i hvordan ting blir uten forbud: Alkohol & tobakk. Store deler av verden er fullstendig ute å kjøre her og det er svært vanskelig å få regulert slike ting nettopp fordi de har vært lovlige siden "tidenes morgen". Alkohol & tobakk koster hvert år samfunnet langt mer enn det feks. heroin koster. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Jeg også vet jo hva intensjonen bak et forbud er. Spørsmålet er jo om det (alene) virker. Nå er det verdt å merke seg at jeg faktisk er FOR et forbud, men at de som allerede har havnet "på kjøret" får heroin i kontrollerte former og omgivelser. De som allerede er der driter heftig i hva som er galt og riktig når de ikke får sin daglige dose. Nå har vi prøvd (kun) forbud i 50+ år... er vi fornøyd med resultatene? Se på andre land som har sett på andre løsninger.. er de fornøyde? Nei jeg skjønner meget godt at det alltid vil være mange som totalt driter i ethvert forbud. Likefullt er dette et mindretall og vi kan ikke forkaste lover & regler fordi et mindretall ikke øsnker å følge dem. Isåfall kan vi bare kvitte oss med absolutt alle lover. Et forbud tjener sitt formål, men er avhengig av oppfølging. For å gi et lite innblikk i hvordan ting blir uten forbud: Alkohol & tobakk. Store deler av verden er fullstendig ute å kjøre her og det er svært vanskelig å få regulert slike ting nettopp fordi de har vært lovlige siden "tidenes morgen". Alkohol & tobakk koster hvert år samfunnet langt mer enn det feks. heroin koster. Hva med pølser og hamburgere da? Bare for å ta et eksempel som sannsynligvis koster mer enn heroin... skal vi forby det og? Uansett, du får det til å virke som om jeg er for legalisering av alt, noe som ikke er sant. Jeg sier jo at et forbud skal opprettholdes, men dekriminaliseres i kontrollerte omgivelser. Kan du forklare hvordan dette skal gjøre ting verre? Er den store faren at ungdommen skal fristes av muligheten til gratis heroin så snart de blir tunge rusmisbrukere? De har jo allerede prøvd denne strategien i Sveits, og det fungerer... Skal vi gjøre det som HØRES mest riktig ut (totalforbud mot alt skadelig), eller det som faktisk har vist seg å fungere? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Hva med pølser og hamburgere da? Bare for å ta et eksempel som sannsynligvis koster mer enn heroin... skal vi forby det og? Uansett, du får det til å virke som om jeg er for legalisering av alt, noe som ikke er sant. Jeg sier jo at et forbud skal opprettholdes, men dekriminaliseres i kontrollerte omgivelser.Kan du forklare hvordan dette skal gjøre ting verre? Er den store faren at ungdommen skal fristes av muligheten til gratis heroin så snart de blir tunge rusmisbrukere? De har jo allerede prøvd denne strategien i Sveits, og det fungerer... Skal vi gjøre det som HØRES mest riktig ut (totalforbud mot alt skadelig), eller det som faktisk har vist seg å fungere? Nei, pølser og hamburgere er fullstendig ufarlig. Det er mat.(Men om man misbruker det blir det farlig som det meste annet, selv vann blir giftig i store mengder) Heroin er alltid farlig, er alltid misbruk og er heller ikke noe næringsstoff slik som pølser&hamburgere. Det er ikke snakk om noe forbud mot ting som generelt kan være skadelige. Det er snakk om forbud mot ting som er skadelig og ødeleggende for både kropp og samfunn og som ikke innehar noen som helst helhetlig nytteverdi. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Nei, pølser og hamburgere er fullstendig ufarlig. Det er mat.(Men om man misbruker det blir det farlig som det meste annet, selv vann blir giftig i store mengder) Heroin er alltid farlig, er alltid misbruk og er heller ikke noe næringsstoff slik som pølser&hamburgere. Det er ikke snakk om noe forbud mot ting som generelt kan være skadelige. Det er snakk om forbud mot ting som er skadelig og ødeleggende for både kropp og samfunn og som ikke innehar noen som helst helhetlig nytteverdi. For å unngå at du kun svarer på noe helt annet enn hovedpoenget igjen, skal jeg holde meg kort. Jeg er FOR å opprettholde forbudet. De som går på heroin i dag MÅ være kriminelle og leve på gata. Jeg vil ha sprøyterom med lovlig heroin for å 1) fjerne det kriminelle aspektet som i dag er en nødvendighet 2) fjerne overdosedødsfall 3) frigjøre politiets ressurser 4) gi de narkomane et noenlunde verdig liv 5) redusere generelle samfunnsproblemer (tigging, nasking etc) 6) kutte pengestrømmen fra narkomane til kriminelle Lenke til kommentar
V-by Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Nei, pølser og hamburgere er fullstendig ufarlig. Det er mat.(Men om man misbruker det blir det farlig som det meste annet, selv vann blir giftig i store mengder) Da er jo ikke pølser og hamburgere ufarlige. Det er akkurat slik det er med de fleste rusmidler også, det er stor forskjell på bruk og missbruk. Missbruker du burgere, blir du feit. Hvorfor skal det da være lovlig, mens andre ting ikke skal være det? Fedme er også et økendes problem. Heroin er alltid farlig, er alltid misbruk og er heller ikke noe næringsstoff slik som pølser&hamburgere. Det er ikke snakk om noe forbud mot ting som generelt kan være skadelige. Det er snakk om forbud mot ting som er skadelig og ødeleggende for både kropp og samfunn og som ikke innehar noen som helst helhetlig nytteverdi. Heroin er ikke alltid farlig. De aller fleste overdoser av heroin i norge er pga at heroinen er blandet ut med noe dritt. Det er også mange vellykkede folk som går på heroin, men de har råd til å leve en ordentlig livvsstil ved siden av, som ikke tærer på kroppen på samme måte som de du ser er narkomane. For å unngå at du kun svarer på noe helt annet enn hovedpoenget igjen, skal jeg holde meg kort. Jeg er FOR å opprettholde forbudet. De som går på heroin i dag MÅ være kriminelle og leve på gata. Nei. De som går på heroin må ikke være kriminelle. Det finnes folk som er rike og har råd til å finansiere heroinbruken sin, dvs de har råd til å kjøpe ordentlig vare, samtidig som de har en jobb og lever som deg og meg. Men flertallet er nok blant de missbrukerne man ser. Jeg vil ha sprøyterom med lovlig heroin for å1) fjerne det kriminelle aspektet som i dag er en nødvendighet 2) fjerne overdosedødsfall 3) frigjøre politiets ressurser 4) gi de narkomane et noenlunde verdig liv 5) redusere generelle samfunnsproblemer (tigging, nasking etc) 6) kutte pengestrømmen fra narkomane til kriminelle Og der var jeg helt enig Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Da er jo ikke pølser og hamburgere ufarlige. Det er akkurat slik det er med de fleste rusmidler også, det er stor forskjell på bruk og missbruk. Missbruker du burgere, blir du feit. Hvorfor skal det da være lovlig, mens andre ting ikke skal være det? Fedme er også et økendes problem.Heroin er alltid farlig, er alltid misbruk og er heller ikke noe næringsstoff slik som pølser&hamburgere. Det er ikke snakk om noe forbud mot ting som generelt kan være skadelige. Det er snakk om forbud mot ting som er skadelig og ødeleggende for både kropp og samfunn og som ikke innehar noen som helst helhetlig nytteverdi. Heroin er ikke alltid farlig. De aller fleste overdoser av heroin i norge er pga at heroinen er blandet ut med noe dritt. Det er også mange vellykkede folk som går på heroin, men de har råd til å leve en ordentlig livvsstil ved siden av, som ikke tærer på kroppen på samme måte som de du ser er narkomane. Du glemmer fullstendig den lille detaljen jeg skrev om at mat er næringsstoffer (og har følgelig stor nyttverdi), heroin har derimot ingen helhetelig nytteverdi. Å kverulere på at "mat og absolutt alt annet" også er farlig blir bare tøys i diskusjonen. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Da er jo ikke pølser og hamburgere ufarlige. Det er akkurat slik det er med de fleste rusmidler også, det er stor forskjell på bruk og missbruk. Missbruker du burgere, blir du feit. Hvorfor skal det da være lovlig, mens andre ting ikke skal være det? Fedme er også et økendes problem.Heroin er alltid farlig, er alltid misbruk og er heller ikke noe næringsstoff slik som pølser&hamburgere. Det er ikke snakk om noe forbud mot ting som generelt kan være skadelige. Det er snakk om forbud mot ting som er skadelig og ødeleggende for både kropp og samfunn og som ikke innehar noen som helst helhetlig nytteverdi. Heroin er ikke alltid farlig. De aller fleste overdoser av heroin i norge er pga at heroinen er blandet ut med noe dritt. Det er også mange vellykkede folk som går på heroin, men de har råd til å leve en ordentlig livvsstil ved siden av, som ikke tærer på kroppen på samme måte som de du ser er narkomane. Du glemmer fullstendig den lille detaljen jeg skrev om at mat er næringsstoffer (og har følgelig stor nyttverdi), heroin har derimot ingen helhetelig nytteverdi. Å kverulere på at "mat og absolutt alt annet" også er farlig blir bare tøys i diskusjonen. Og igjen konsentrerer du deg kun om det ene avsnittet som handler om pølser og brus, og dropper fullstendig å kommentere det som er relevant for diskusjonen... Lenke til kommentar
V-by Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Du glemmer fullstendig den lille detaljen jeg skrev om at mat er næringsstoffer (og har følgelig stor nyttverdi), heroin har derimot ingen helhetelig nytteverdi. Å kverulere på at "mat og absolutt alt annet" også er farlig blir bare tøys i diskusjonen. Og når du spiser burgere som du aldri har gjort noe annet, og du spiser deg dritfeit, har ikke burgerne noen nytteverdi. Og hva har egentlig 'nytteverdi' i denne diskusjonen å gjøre? Endret 17. juni 2008 av V-by Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Du glemmer fullstendig den lille detaljen jeg skrev om at mat er næringsstoffer (og har følgelig stor nyttverdi), heroin har derimot ingen helhetelig nytteverdi. Å kverulere på at "mat og absolutt alt annet" også er farlig blir bare tøys i diskusjonen. Og når du spiser burgere som du aldri har gjort noe annet, og du spiser deg dritfeit, har ikke burgerne noen nytteverdi. Og hva har egentlig 'nytteverdi' i denne diskusjonen å gjøre? Skal man beregne nytteverdi utifra de som misbruker noe? Som sagt, selv vann blir giftig dersom man misbruker det. Grunnen til at "nyttverdi" ble dratt inn var fordi noen trodde det var noen sammenheng i å forby "andre ting" kontra narkotiske stoff. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Skal man beregne nytteverdi utifra de som misbruker noe? Som sagt, selv vann blir giftig dersom man misbruker det.Grunnen til at "nyttverdi" ble dratt inn var fordi noen trodde det var noen sammenheng i å forby "andre ting" kontra narkotiske stoff. Selv om ting ikke har noen reel nytteverdi betyr ikke det at det er farlig og burde forbys. For mange er nok nytteverdien til div rusmidler like stort eller større en enn TV. Ingen grunn til å forby tv. kan også bytte ut 'TV' med hva som helst som man kan more seg med. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Selv om ting ikke har noen reel nytteverdi betyr ikke det at det er farlig og burde forbys. For mange er nok nytteverdien til div rusmidler like stort eller større en enn TV. Ingen grunn til å forby tv. kan også bytte ut 'TV' med hva som helst som man kan more seg med. Nei, at det ikke har noen nyttverdi er alene ikke noen grunn til å forby noe. Men nå er det jo ikke tvil om heller at Heroin ikke er farlig. Og i tillegg til å ikke ha noen nyttverdi har det faktisk motsatt effekt: Det er kun ødeleggende for både samfunn og individ. Ved å lempe på forbud og regulering vil man ende opp i samme helvete som legaliserte alkohol(tobakk) er i ferd med/har utviklet seg til. Faktisk er alkohol rangert såpass høyt oppe som på 5. plass blant verdens 10 farligste stoffer: http://www.msnbc.msn.com/id/17760130/ 1. Heroin - popular street names include smack, skag, and junk. 2. Cocaine - often referred to as snow, flake, coke, and blow. 3. Barbiturates - popular slang names include yellow jackets, reds, blues, Amy's, and rainbows. 4. Street Methadone 5. Alcohol 6. Ketamine - a powerful hallucinogen, often referred to as Special K. 7. Benzodiazepines - a family of sedative drugs. 8. Amphetamines - known as greenies among baseball players. 9. Tobacco 10. Buprenorphine - also called bupe or subbies. Listen er utarbeidet under følgende kriterier: * Physical harm to the user * Addictive potential of the drug * The drug's overall impact on society Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Tipper Alkohol först å fremst gjör mye på det punktet: The drug's overall impact on society. Også tipper jeg alkhol havner höyt fordi det er lovlig, da er det flere som skaffer seg det. Endret 17. juni 2008 av Sebbe Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Tipper Alkohol först å fremst gjör mye på det punktet: The drug's overall impact on society.Også tipper jeg alkohol havner höyt fordi det er lovlig, da er det flere som skaffer seg det. Nettopp. Så å gjøre stoffer på lista som er mye mer avhengighetsskapende(og potensielt farligere for brukeren selv),lettere/mer tilgjengelig, er jo en sann oppskrift på sosial katastrofe. Tenk deg heroins avhengighetsskapende virkning koblet sammen med alkoholens pris og tilgjengelighet! Endret 17. juni 2008 av Vice Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Problemet med alkohol er at mange mister alle sine sperregrenser, det er bare å ta en tur innom legevakta en helg for å se resultatet i ventekøen. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Problemet med alkohol er at mange mister alle sine sperregrenser, det er bare å ta en tur innom legevakta en helg for å se resultatet i ventekøen. Ja, alkohol er fullstendig ute av kontroll, etter årevis med tilgjengelighet og legalisering. La oss for enhver pris ikke gjøre samme feilen som vi har gjort med alkohol, med andre farligere(eller mindre farlige for den saks skyld) stoffer. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/06/19/538643.html TELTHUS: I dette teltet bor Rune for å få litt prvatliv. Han ønsker seg egen bolig, men er i følge han selv, vurdert som ute av stand til å bo i bolig. Har sprøyterom Men bruken av tilbudet i Storgata er begrenset - det er i snitt 40 injiseringer om dagen. Det er bare er lov til å sette ren heroin. - Mens de fleste tunge rusmisbrukerne blander ut heroinen med andre stoffer, for eksempel rohypnol, sier Tveit. Dermed har de ingen adgang til sprøyterommet. Tveit mener sprøyterommet også ville blitt brukt mer om det var åpent om kvelden. Det finnes tilbud, men ikke til de som trenger det mest. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå