Gå til innhold

Behandler politiet de narkomane dårlig?

Anbefalte innlegg

...

Er til dels enig i en løsning som dette. Det er mange problemer som ikke forsvinner, men det er også mange problemer som faktisk forsvinner og det gjør de ikke hvis vi ikke gjør noe som helst.

Det finnes ikke en perfekt løsning, og da må vi se oss om etter kun "den beste" av mulige løsninger.

Jeg synes også man kunne stilt litt "krav" til dem gjennom dette systemet... f.eks finne en plass å bo og stelle seg selv. Ikke noen store krav med andre ord... men en litt mer ordnet livsstil, og å få dem bort fra gata, er nok av det gode.

Uansett, dette er vel en utopi i Norge, der et forbud er bra så lenge intensjonen er god, og faktisk nytteverdi kommer i andre rekke...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så du mener at denne personer som er langt nede, bør forblir nede?

Det er jo langt ifra det som skjer.

Hvordan vil de forbli nede når de plutselig har råd til et sted å bo, råd til å kjøpe mat, osv... Får de heroinen i et sprøyterom, har de plutselig muligheten til å bruke pengene sine på ting som et hjem, og mat...

Kan ikke skjønne hvor dumme enkelte er.

Lenke til kommentar
Får de heroinen i et sprøyterom, har de plutselig muligheten til å bruke pengene sine på ting som et hjem, og mat...

Jepp...

Gir vi kjeltringene/tyvene penger, har de plutselig tid til å skaffe seg en jobb.

Gir vi alkoholikere et sted med alkohol, har de plutselig tid til å anvende seg.

Kan ikke skjønne hvor dumme enkelte er.

Ikke jeg heller... Spesielt fra en som vil legalisere Kannabis..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Er det heroin avhengige det er snakk om?..

De fleste som bor på gata og er narkomane er heroinavhengige, eller er det noen som vet noe om dette.

Og herregud. Dere bør lære dere forskjellen mellom stoffene, i det minste navna på de omtrent 100-200 forskjellige ulovlige rusmidlene...

F.eks sette et skudd med narkotika. Hva da? Hasj,amfetamin,heroin,mdma,meskalin,ghb,c2b,meth,lcd?

Slik som det er i dag så er det kriminelt å være narkoman, så og si.

Jeg synes ikke at rusproblemer skal være et kriminelt problem, og ikke bli behandlet slik som i dag. Det er et helserelatert problem, og slik som situasjonen er i dag gjør ikke noe positivt. Viss man ser bort ifra det mangfoldige som tror løser problemer ved å sjule de...

Men må gå, så blir et halvferdig innlegg!... :p

Lenke til kommentar

Det vi bør gjøre er at vi overbyr narkobaronerne når det gjelder kjøp av opiater i Afghanistan. Er det 90% av all heroin har råvarene sine derfra? Resultatet blir enten at vi får kontroll på narkostrømmen. Deretter kan vi destruere den, slik at tilgangen rett og slett forsvinner. Om narkobaronene overbyr oss, overbyr vi de slik at prisen på en brukerdose er oppi flere tusen kroner. Da har ikke de narkomane råd til å være narkoman lenger.

Lenke til kommentar
Det vi bør gjøre er at vi overbyr narkobaronerne når det gjelder kjøp av opiater i Afghanistan. Er det 90% av all heroin har råvarene sine derfra? Resultatet blir enten at vi får kontroll på narkostrømmen. Deretter kan vi destruere den, slik at tilgangen rett og slett forsvinner. Om narkobaronene overbyr oss, overbyr vi de slik at prisen på en brukerdose er oppi flere tusen kroner. Da har ikke de narkomane råd til å være narkoman lenger.

Glimerende ide...

Her er en til:

Staten bør gir opium/poppy subsider til landbruket, pluss en sterk nedsatt narkopris pga. statsregulering.

Dermed ta vi innersvingen på dealerene her i hjemmebanen! :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Narkomane i norge blir da ikke dullet med.

De unngår rettslig forfølgelse. De får all verdens hjelp ifra alle instanser. De har egne saksbehandlere på sosialkontorene som har retningslinjer om å gi dem penger hver gang de trenger. De får kommunale boliger som andre mennesker sårt trenger.

Og hva er det du gjør galt hvis du røyker en joint? Du skader ingen... Hva gjør man galt?

Du skader deg selv. Du skader andre med passiv røyking og utånding. Du kan i det hele tatt gjøre mye dumt når du er dopa akkurat som når du er full. Skulle derfor selvsagt sett alkohol bannlyst også. Marijuana og hasj er minst ti ganger farligere enn sigaretter, og de har skapt hundrevis av millioner av krefttilfeller osv.

Hvordan er en narkoman en fare for andre?

Tyveri. Ran. Drap. Vold. Ulykker med kjøretøy og annet tungt maskineri. Selvmord. Overdose. Samt alle de uforutsigbare effektene slike ting ellers har på samfunnet. Den total kostnaden i skjebner og kroner tør jeg ikke engang gjette på.

[kriminalitet]Som jeg ser på som en effekt av forbudet.

Dette er mennesker som uansett ikke kan jobbe. Om staten begynte å gi dem ubegrenset med gratis heroin ville de fremdeles stjele fordi de allerede mangler evnen til vanlig sosial oppførsel, og trenger penger til andre ting.

Lenke til kommentar
De unngår rettslig forfølgelse. De får all verdens hjelp ifra alle instanser. De har egne saksbehandlere på sosialkontorene som har retningslinjer om å gi dem penger hver gang de trenger. De får kommunale boliger som andre mennesker sårt trenger.

De unngår ikke rettslig forfølgelse. Jeg har en kompis i fra barndommen, han er tydelig narkoman og har problemer, samtidig som politiet beslaglegger, bøtlegger og straffeforfølger han.

Han får heller ikke penger så ofte han trenger det. Og hjelp til å bli rusfri finnes ikke.

Du skader deg selv. Du skader andre med passiv røyking og utånding. Du kan i det hele tatt gjøre mye dumt når du er dopa akkurat som når du er full. Skulle derfor selvsagt sett alkohol bannlyst også. Marijuana og hasj er minst ti ganger farligere enn sigaretter, og de har skapt hundrevis av millioner av krefttilfeller osv.

Akkurat. du skader deg selv. Hvorfor skal andre bestemme hva jeg skal gjøre med min kropp?

Cannabisrusen og alkohol rusen er to vidt forskjellige ruser, og du blir mye dummere når du er rusa på alkohol enn cannabis.

Dette er mennesker som uansett ikke kan jobbe. Om staten begynte å gi dem ubegrenset med gratis heroin ville de fremdeles stjele fordi de allerede mangler evnen til vanlig sosial oppførsel, og trenger penger til andre ting.

Det er ingen som har sagt noe om ubegrenset heroin.

Og da ville vel også disse menneskene også fortsatt å stjele hvis de ikke var missbrukere og da?

Når man bruker heroin i et slikt behandlingsopplegg, vil også rekrutteringa synke som vist der dette er prøvd ut. dvs at gjennomsnittsalderen på missbrukerne bare går opp, og til slutt vil det bare være et fåtall igjen...

Lenke til kommentar
De unngår ikke rettslig forfølgelse. Jeg har en kompis i fra barndommen, han er tydelig narkoman og har problemer, samtidig som politiet beslaglegger, bøtlegger og straffeforfølger han.

Han får heller ikke penger så ofte han trenger det. Og hjelp til å bli rusfri finnes ikke.

Jeg har aldri sett en narkoman, bruker, kjøper eller langer, bli arrestert, bøtelagt, tilsnakket eller på noen måte vært i kontakt med politiet i sentrum. Jeg ser dem deale på høylys dag, HVER dag.

Jeg har en kompis som jobber på sosialkontor, og der har de nå fått egen saksbehandler som bare tar seg av narkomane, og som har klare retningslinjer om å tilkjenne dem ytelser langt utover det alle andre får.

Hvorfor skal andre bestemme hva jeg skal gjøre med min kropp?

Fordi alle dessverre ikke klarer å styre seg. Fordi det til syvende og sist som regel påvirker alle oss andre i tillegg, både økonomisk, sosialt, familiært, kriminelt osv.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri sett en narkoman, bruker, kjøper eller langer, bli arrestert, bøtelagt, tilsnakket eller på noen måte vært i kontakt med politiet i sentrum. Jeg ser dem deale på høylys dag, HVER dag.

Jeg har en kompis som jobber på sosialkontor, og der har de nå fått egen saksbehandler som bare tar seg av narkomane, og som har klare retningslinjer om å tilkjenne dem ytelser langt utover det alle andre får.

Det er kommer kanskje ann på hvor i landet man er. Virker som politiet i f. eks Oslo ikke 'bryr' seg så mye om folk som driver med ulovlige rusmidler, enn politiet i mindre byer rundt om.

Fordi alle dessverre ikke klarer å styre seg. Fordi det til syvende og sist som regel påvirker alle oss andre i tillegg, både økonomisk, sosialt, familiært, kriminelt osv.

Slik er det i dag å. Men vi har ingen regulering på de rusmidlene som er ulovlige. hadde man legalisert og regulert dette på den riktige måten, hadde flere av problemene vert mindre enn de er i dag. F. eks kriminaliteten som har med rusmidler å gjøre blir minimal. Produserer man rusmidlene selv, eller kjøper de gjennom lovlige kanaler støtter du ingen kriminelle gjenger/organisasjoner/terrorister, slik som man 'må' støtte om man vil bruke noen av de ulovlige rusmidlene i dag.

Lenke til kommentar

Jeg synes helt enkelt at de ikke skal behandles så forbanna fint. De gjør noe ulovlig, ikke gi de noe sprøyterom, jag de vekk fra sentrum så de ikke kan deale foran nesen til alle, fordi blandt de er sikkert noen nysgjerrige ungdommer som har havnet i feil miljø som vill prøve. De såklart rettslig forfølgelse fordi de gjør noe ulovlig, send de til noe rehabilitering, men sleng de vekk hvis de ikke prøver selv.

Men det viktigste er å satse på å ta de store mennene bak, de burde jages som sauer av politiet.

Ta pengene som går til en masse hjelp til de som har bestemt seg for å ødelegge livet sitt, og gi de til eldreomsorg, alenemødre og barnehager så de som virkelig fortjener skattepengene. Jeg vill heldre at vi prioriterer barn med ambisjoner eller eldre som har jobbet for å holde Norge oppe, istedet for noen som har totalt ødelagt for seg selv.

Selv bodde jeg for en stund siden på en forferdelig hybel, med møggel og den var ca liten som en hestebås. Jeg slet hardt å bo der, spesielt om vinteren og det var opptatt på alle fine hyblene. Så var det noen jeg kjente som bodde på hybel i området rundt meg som røyket hasj. Det fikk lærerne vite, og de snakket med vedkommede, og gikk gjennom en liten prosedyre. Gjett hva som skjedde med de? De fikk masse hjelp, og ble sendt til områdets vakreste hybel for å få hjelp til å komme seg på føttene. De tar det nesten som en selvfølge, og jeg har mistanke om at de fortsatt røyker.

Det er så bullshit! De ødela for seg selv, ga seg selv masse fravær, sleng de vekk og gi plassene på skolen til noen som fortjener det bedre, og gi hyblene til noen som jobber for å klare seg bra på skolen.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar
Jeg synes helt enkelt at de ikke skal behandles så forbanna fint. De gjør noe ulovlig, ikke gi de noe sprøyterom, jag de vekk fra sentrum så de ikke kan deale foran nesen til alle, fordi blandt de er sikkert noen nysgjerrige ungdommer som har havnet i feil miljø som vill prøve. De såklart rettslig forfølgelse fordi de gjør noe ulovlig,

Dette vil det bare bli mere kriminalitet av, da de må ty til kriminalitet for å overleve. Og de fleste rusmissbrukere dealer ikke.

send de til noe rehabilitering, men sleng de vekk hvis de ikke prøver selv.

Da blir vi ivvertfall ikke kvitt rusmissbrukerne.

Men det viktigste er å satse på å ta de store mennene bak, de burde jages som sauer av politiet.

Ta pengene som går til en masse hjelp til de som har bestemt seg for å ødelegge livet sitt, og gi de til eldreomsorg, alenemødre og barnehager så de som virkelig fortjener skattepengene. Jeg vill heldre at vi prioriterer barn med ambisjoner eller eldre som har jobbet for å holde Norge oppe, istedet for noen som har totalt ødelagt for seg selv.

Slik du vil ha det gjør det bare værre. Det vil ikke bli mindre kriminalitet, eller rusmissbruk.

Og jeg er helt enig i at man ikke skal få mye hjelp av skattebetalernes penger når man har skadet seg selv på en eller annen måte. Og da tenker ikke jeg bare på 'narkotika' men også alkohol, sigaretter, kjøring uten sikkerhetsbelte osv...

Selv bodde jeg for en stund siden på en forferdelig hybel, med møggel og den var ca liten som en hestebås. Jeg slet hardt å bo der, spesielt om vinteren og det var opptatt på alle fine hyblene. Så var det noen jeg kjente som bodde på hybel i området rundt meg som røyket hasj. Det fikk lærerne vite, og de snakket med vedkommede, og gikk gjennom en liten prosedyre. Gjett hva som skjedde med de? De fikk masse hjelp, og ble sendt til områdets vakreste hybel for å få hjelp til å komme seg på føttene. De tar det nesten som en selvfølge, og jeg har mistanke om at de fortsatt røyker.

Det er så bullshit! De ødela for seg selv, ga seg selv masse fravær, sleng de vekk og gi plassene på skolen til noen som fortjener det bedre, og gi hyblene til noen som jobber for å klare seg bra på skolen.

Du skulle kanskje vert tidligere ute med å finne deg en hybel? Livet er ikke rettferdig vet du. Og hva er så galt med å røyke hasj?

Lenke til kommentar

Hva er galt med å röyke hasj? Det er et ulovlig stoff i Norge. Og jeg var ute i god tid for å finne hybel, og jeg letet imens personen fikk den nye.

Med slike diskriminerende holdninger, kommer du ikke langt i debatten Sebbe.

Si meg hva som er diskrimnering i det jeg sier?

At jeg faktisk ikke er så snill og jeg mener at det skal väre kjäre mor hvis du driter på draget og hiver deg i et bad med heroin osv.

Iallefall flott at du har kommet med så mange kvalitets poster i denne tråden Svedge.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Den harde realiteten her er at narkotika har kommet for å bli. Man kan forby det så mye man vil, men de som sitter på plate gir F uansett. Det er grenser for hvor mye du kan straffe noen som allerede bor på gata. Hvis de ikke har penger til heroin en dag, tror du virkelig at de tenker "velvel, jeg får vel droppe skuddet mitt i dag og heller spare litt.." eller tror du de knuser et par bilruter og stjeler alt av verdi? Poenget er.. samfunnet betaler for alt folka på plata smeller i seg av stoff, direkte eller indirekte. Pengene går til kjipe kriminelle miljøer. Lovlig heroin koster nesten ingenting, kriminaliteten går ned, vi får de narkomane bort fra gata (forhåpentligvis), og de kriminelle miljøene mister en viktig inntekt.

Selvsagt hadde det vært gøy å bare forby alt som er dritt, og vips så ble det borte, men sånn er det ikke.

Lenke til kommentar
Selvsagt hadde det vært gøy å bare forby alt som er dritt, og vips så ble det borte, men sånn er det ikke.

Alt blir man aldri kvitt uansett, men forbud er med på å fjerne/forbygge mestparten av dritten.

Jaha? Du tror de som er avhengige av heroin bryr seg veldig mye om at det er ulovlig? Det er heller ikke snakk om å legalisere det, men ha lukkede lokaler der det er lovlig og de får utdelt rent stoff. Forbudet gjelder fortsatt utenfor disse rommene.

Lenke til kommentar

det eneste de narkomane gjør er å forsøple byen.. ja, kanskje de er hyggekige, ja de er også mennesker, men de gir ikke noe godt fra seg.. kriminelle handlinger, forsøpling og dårlig bymiljø. Norge er alt for snille med alt. vi er for optatt av at alle andre skal like oss fordi vi er så snille... vi er en av de byene med flrst narkisser som ligger strødd og altså dårlig for tursiter... selvom jeg elsker oslo og jeg synes det er en fantastisk by, så må jeg si at det ikke er noe hyggelig i det hele tatt å se narkonane, og tiggere over alt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...