Gå til innhold

Behandler politiet de narkomane dårlig?

Anbefalte innlegg

Så narkomane vil være narkomane? De har det OK med seg selv?

"Å!! De gjorde meg rusfri! Nå skal jeg ta igjen!"

Hva mener du med narkoman? Noen som er avhengige av et ulovlig rusmiddel? Det er utrolig mange som er avhengige av div rusmidler og klarer seg helt fint i jobb osv...

De er forsovidt etter loven narkomane, men de har langt ifra bruk for tvangsavrusning.

Hele denne tråden minner meg om:

-Hasjnarkoman spiste is

Hasjmisbrukere tar seg friheter i Oslo sentrum

De narkomane er ikke lenger bare hasjmisbrukere.

Nå konsumerer de iskrem offentlig. Foto: Scanpix

Tidlig tirsdags formiddag ble en hasjmisbruker observert utenfor Centrum kiosk i oslo med en iskrem type softis i hånden. Mannen var åpenbart ruset på hasj, og en bekymret kvinne i 60-årene kontaktet politiet. Det jobbes hardt med å identifisere hasjeren.

Spiste is med hasj-strø

Mannen, som visstnok var i midten av 20-årene, skal ha kjøpt en iskrem hos Centrum Kiosk rundt klokken 13:10, for så å ha stilt seg på gaten utenfor kiosken for å innta isen. Øyenvitner observerte mannen som euforisk og delirisk, med røde øyne og en "pervers nytelse over å spise iskremen". Den fornærmede kvinnen i 60-årene som meldte saken til politiet skal ha følt seg truet da den narkomane smilte til henne. "Han ville nok slikke meg, slik han slikket på isen. Det var nok det han mente", forklarte hun til politiet.

Strøet på hasjisens softis skal av vitner vært identifisert som brun, og det spekuleres i om det kan ha vært hasj-strø på den. Hasjnarkomane går ofte drastisk til verks når det gjelder å innta stoffet på nye måter, da de bygger opp en toleranse for røyking etter hvert. Ofte ender narkomisbruket opp med at de setter hasjen med sprøyte, noe som lett fører til overdose og død.

Tragisk hendelse

Politimester Albert Inom-Utomhus synes det er tragisk at slikt skjer, da uskyldige tilskuere kan ha opplevd hendelsen som traumatisk.

-Barn kan ha fått inntrykk av at iskrem og hasjmisbruk hører sammen, og dette er svært uheldig da de kan ende opp som narkomane selv. Vi har tidligere sett beviser på at ting som assosieres med hasj ofte fører til bruk av hasj, da spesielt barn har vanskeligheter med å skille mellom rett og galt. Selv iskrem kan føre til hasjmisbruk, noe som er bevist da nesten 100% av alle hasjnarkomane har spist softis før de begynte med hasj.

Les også: Kattunger gir hasjavhengighet

Det arbeides for tiden på spreng med å identifisere den narkomane. Det patruljeres døgnet rundt i Oslo sentrum, og politiet har fått laget en fantomtegning for å hjelpe seg med identifikasjonen. Om du har tips, vær vennlig å kontakte Kripos på telefonnummer 23 20 80 00.

Det er heller ikke ulovlig for en som er rusmissbruker å vise seg offentlig, det er heller ikke ulovlig at rusmissbrukere møter hverandre i en park, og sitter der og ikke gjør en flue fortredt...

Endret av V-by
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig med monzilla. Hvorfor skal jeg bli jaget bort om jeg tar meg en øl på en benk, mens en som sitter å gjør noe ulovlig ikke skal bli jaget bort?

Poenget mitt er ikke at vi burde jage bort alle og enhver, men at drikking på offentlig plass burde være tillatt så lenge man ikke var til sjenanse for folk flest. I dag blir kun dem som ser "normal" ut tatt av politiet, mens uteliggere og narkomane til nå har sluppet unna.

Lenke til kommentar
Jeg er enig med monzilla. Hvorfor skal jeg bli jaget bort om jeg tar meg en øl på en benk, mens en som sitter å gjør noe ulovlig ikke skal bli jaget bort?

Begge to blir jaget bort, forskjellen er at hvis politiet ser en person synlig ruset på noe annet enn alkohol, så starter de å være drittsekker.

Poenget mitt er ikke at vi burde jage bort alle og enhver, men at drikking på offentlig plass burde være tillatt så lenge man ikke var til sjenanse for folk flest. I dag blir kun dem som ser "normal" ut tatt av politiet, mens uteliggere og narkomane til nå har sluppet unna.

Jeg kjenner til flere narkomane som har blitt tatt av politiet ørten ganger fordi de har vert ruset, de har da blitt fratatt brukerdosen de har på seg, de har også fått bøter som de ikke har noen sjangs til å greie å betale.

Politiet drar folk som har det vanskelig enda lenger ned i søla.

Politiet arbeider på en helt feil måte, samtidig som politikken er totalt på trynet feilslått!

Lenke til kommentar

De som er nysgjerrige på rusmidler vet alt hvor de skal gå, og jeg kan love deg at det ikke er til en som sitter med sprøyta i armen.

Alle vet jo at man gjerne starter rusmisbruket sitt på plata sammen med alle heroinistene.

Det som er poenget her er jo at det er jævlig dårlig utnyttelse av resurser når man setter politiet til å forfølge narkomane. Det setter de narkomane i en enda vanskeligere situasjon og det stigmatiserer miljøet enda mer når man ser uniformert politi stå å jage en flokk bort mennesker.

Endret av Mith
Lenke til kommentar
Alle vet jo at man gjerne starter rusmisbruket sitt på plata sammen med alle heroinistene.

De som er nysgjerrige på rusmidler vet alt hvor de skal gå, og jeg kan love deg at det ikke er til en som sitter med sprøyta i armen.

Greier man å gi ut riktig info til folk, og ikke juge til elever på skolen om at man blir avhengige av heroin hvis du røyker en joint. Så vil folk skjønne at det er slik det er.

Gir man heroin til de heroinavhengige slik at de klarer seg normalt i samfunnet, vil også rekrutteringen gå nedover, som vist i bla Nederland og sveits

Lenke til kommentar

Politiet burde heller bruke sine ressurser på å strupe tilbydere av narkotika. Hvis man vil problemet til bunns så er det nettopp dette man må gjøre, på samme tiden som at man må opprette flere behandlingsplasser for de narkomane.

Slik politiet opptrer i dag virker det bare som om de er på instruks fra politikerne om å forbedre Oslo's ansikt utad. Sentrum skal jo bli så pent plutselig, med både Opera og Munch-museum. Argumenter som at "Der det finnes narkomane, finnes kriminalitet" duger ikke for å rettferdiggjøre jagingen.

Skulle likt å høre synspunkter/uttalelser fra politifolka som går rundt og foretar jagingen, ikke bare fra politisjefer som gir ordre. Jeg vil gjerne høre dem rettferdiggjøre denne uverdige behandlingen.

Lenke til kommentar
Politiet burde heller bruke sine ressurser på å strupe tilbydere av narkotika. Hvis man vil problemet til bunns så er det nettopp dette man må gjøre, på samme tiden som at man må opprette flere behandlingsplasser for de narkomane.

Nå har jo stetn strupet ned tilbudet til de narkomane, og mener at de skal greie å få gjennom flere missbrukere på kortere tid... Helt feil måte...

Politiet vil heller aldri greie å strupe tilbudet helt, Jeg er også sikker på at det er 100% umulig å fjerne alle bakmenn, salg og kjøp vil alltid forekomme, uansett hvor ulovlig det er.

Slik politiet opptrer i dag virker det bare som om de er på instruks fra politikerne om å forbedre Oslo's ansikt utad. Sentrum skal jo bli så pent plutselig, med både Opera og Munch-museum. Argumenter som at "Der det finnes narkomane, finnes kriminalitet" duger ikke for å rettferdiggjøre jagingen.

Det er heller ikke bare i Oslo politiet 'jager' missbrukere og brukere.

Kriminaliteten er vel også i hovedsak at de ruser seg på ulovlige rusmidler. Og jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal være ulovlig, da du ikke gjør en flue fortredt.

Lenke til kommentar

De som snakker så varmt om tvangsinnleggelse og lignende er dere klar over hvilke konsekvenser det fører med seg på alle plan? Ikke bare blir staten enda mer totalitær, avrusning fra opiater er et helvette, abstinenser, det er vel strengt tatt en værre straff enn fengsling da det både blir frarøvelse av frihet samtidighet som man tvinger pasienten til å gå igjennom et helvete av en "detox", men for all del, om enn litt sykt kunne det ha funket.

Synes vi skal se til Danmark, de ser ut til å se en lettere løsning på problemet.

Danmark vil gi heroin på resept

Lenke til kommentar

Som de fleste andre kriminelle her i landet så dulles og dalles det med de narkomane i god sosialistisk tradisjon i håpet om at de skal åpne øynene å se hvordan de har kastet bort sitt liv, gå inn i avrusning, og komme ut som SV-stemmere eller noe slikt.

Hadde det vært opp til meg hadde majoriteten av disse menneskene som ER kriminelle og ER til sjenanse og ofte sterkt ubehag for andre blitt kjeppjagd.

Alle helst skulle jeg sett at vi sendte alle de utenlandske kriminelle for å sone i sine hjemland, slik at vi kunne bruke av den plassen til å huse våre egne kriminelle.

Lenke til kommentar

Narkomane i norge blir da ikke dullet med.

Narkotikapolitikken i Norge er totalt misslykket, og den fungerer overhodet ikke.

de som trenger hjelp, får veldig sjeldent hjelp, og de fleste av de som får hjelp, får dårlig hjelp, slik at de enten ikke får fullført, eller får tilbakefall.

Oslo ble for noen uker siden kåret til verdens Heroinhovedstad! Sier kanskje litt...

Og hva er det du gjør galt hvis du røyker en joint? Du skader ingen... Hva gjør man galt?

Lenke til kommentar
Narkomane i norge blir da ikke dullet med.

Narkotikapolitikken i Norge er totalt misslykket, og den fungerer overhodet ikke.

de som trenger hjelp, får veldig sjeldent hjelp, og de fleste av de som får hjelp, får dårlig hjelp, slik at de enten ikke får fullført, eller får tilbakefall.

Oslo ble for noen uker siden kåret til verdens Heroinhovedstad! Sier kanskje litt...

Og hva er det du gjør galt hvis du røyker en joint? Du skader ingen... Hva gjør man galt?

Haha, vel "artikkelen" din var jo også postet på NorCan :p

Men on topic, den generelle troen i samfunnet er jo at du blir (!) avhengig og alt går til helvette!

Den genrelle befolkningens tro om cannabis

Edit: Feilplasserte hermetegn.

Endret av Strindmo
Lenke til kommentar

En ting jeg har lurt litt på: Hvorfor kan man ikke tvangsinnlegge de verste tilfellene og virkelig investere mye i å få dem vekk fra gata og inn i samfunnet igjen. Er jo forjævlig at, i utgangspunktet, friske mennesker skal kunne ødelegge livet sitt sånn og kun få symbolsk hjelp.

Lenke til kommentar
En ting jeg har lurt litt på: Hvorfor kan man ikke tvangsinnlegge de verste tilfellene..

Lurer på det jeg også...Er det slik at det ikke er hjemmel i loven for å tvangsinnlegge narkomane? Det dør jo narkomane av overdoser hvert år, og innen psykiatrien er det jo anledning til å tvangsinnlegge mennesker som vurderes som farlig for seg selv (eller andre)..

Hum... :hmm:

Lenke til kommentar
En ting jeg har lurt litt på: Hvorfor kan man ikke tvangsinnlegge de verste tilfellene..

Lurer på det jeg også...Er det slik at det ikke er hjemmel i loven for å tvangsinnlegge narkomane? Det dør jo narkomane av overdoser hvert år, og innen psykiatrien er det jo anledning til å tvangsinnlegge mennesker som vurderes som farlig for seg selv (eller andre)..

Hum... :hmm:

Der sa du det... Overdose... Vi må sørge for større rate for overdoser på narkomaner og slå hardere ned på horene og tiggerene. Disse er bare en pest og en plage på samfunnet. :)

Litt overkill, men over til topic... Nei, det syns jeg ikke. Ser ingen grunn til at narkomaner skal behandles med silkehandsker.

Lenke til kommentar
En ting jeg har lurt litt på: Hvorfor kan man ikke tvangsinnlegge de verste tilfellene og virkelig investere mye i å få dem vekk fra gata og inn i samfunnet igjen. Er jo forjævlig at, i utgangspunktet, friske mennesker skal kunne ødelegge livet sitt sånn og kun få symbolsk hjelp.

Det finnes også vellykkede folk som går på heroin, og andre sterke stoffer. De greier seg helt fint, men det er livvstilen som gjør hovedforskjellen på de narkomane vi ser, og de vi ikke ser.

Og de aller verste tilfellene av narkomane vil nok de aller fleste på rehabilitering. Men ved det minste feilsteg når du er inne, så blir du kastet ut.

Er du på avrusning for heroin, og røyker en joint i ny og ne for å slappe av, så blir du kastet ut.

Og det er ikke forjævlig at folk skal kunne ta ansvar for sitt eget liv, og sin egen kropp.

Endret av V-by
Lenke til kommentar
Og de aller verste tilfellene av narkomane vil nok de aller fleste på rehabilitering. Men ved det minste feilsteg når du er inne, så blir du kastet ut.

Er du på avrusning for heroin, og røyker en joint i ny og ne for å slappe av, så blir du kastet ut.

Ikke urimelig. Kan ikke halvveis bli stoff-fri, på samme måte som en alkoholiker ikke kan ta seg en drink i ny og ne....

Og det er ikke forjævlig at folk skal kunne ta ansvar for sitt eget liv, og sin egen kropp.

Dette argumentet er allerede tilbakevist. Ikke gyldig for psykiatri-pasienter som er en fare for seg og andre - tilsvarende for narkomane. Kan du ikke ta vare på deg selv, må du få hjelp.

Lenke til kommentar
Ikke urimelig. Kan ikke halvveis bli stoff-fri, på samme måte som en alkoholiker ikke kan ta seg en drink i ny og ne....

Har du vert heroinmissbruker i mange år er det veldig vanskelig å gå over til en nyktern tilstand. Og det skjer ingenting negativt hvis du røyker en joint under avrusning på heroin.

Det er også langt ifra uvanlig at folk sprekker når de er på avrusning, spesielt de som har drevet på lenge.

Dette argumentet er allerede tilbakevist. Ikke gyldig for psykiatri-pasienter som er en fare for seg og andre - tilsvarende for narkomane. Kan du ikke ta vare på deg selv, må du få hjelp.

Hvordan er en narkoman en fare for andre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...