Gå til innhold

Behandler politiet de narkomane dårlig?

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=527877

Artikkelen forteller om politiet som til stadighet beordrer narkomane vekk fra visse områder, så da føler de seg som søppel politiet bare vil ha bort, men siden politiet ikke kan fjerne de helt så er det vel heller ikke noe vits i å jage dem bort overalt. Kan ikke narkomane også få lov å stå et sted og nyte sommeren, sånn som alle andre da? De er jo mennesker de også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Altså, så lenge de narkomane ikke gjør noe ulovlig bør de kunne få gjøre det som alle andre. Men det er dessverre slik at der det er narkomane, der skjer det kriminelle handlinger, enten det er omsetning av narkotika, tyveri osv .

Jepp. Så griser de til og...

Sprøytespiss og alt faenskap..

Lenke til kommentar
Men det er dessverre slik at der det er narkomane, der skjer det kriminelle handlinger, enten det er omsetning av narkotika, tyveri osv .

Ja, men dette problemet forsvinner jo ikke fordi man jager de narkomane fra det ene stedet til det andre. De er narkomane, altså må de bryte loven og kjøpe seg narkotika for å få mer narkotika. Norge har mange narkomane, man kan ikke bare late som om vi ikke har det.

Lenke til kommentar
Akkurat, det beste er å sende de til svalbard... Ingen narkotika, ingen park.. ren rehabilitering... :wee:

Ja, sånn at alle de blærete sossene ikke skal få anstøt av å se de fæle narkomane, ikke sant?

Men svalbard er uansett et usakelig forslag. Hva med heller å bygge noen flere sprøyterom rundt om, og få inn noen fasiliteter, sånn som toalett, varme, sprøyteautomater og beholdere til brukte sprøyter? Dette må vel være til beste for alle.

Lenke til kommentar
Vell, hvis vi tar en alkoholi-innholdig drikke skal vi i prinsipp også bli jaget vekk av politiet, det samme gjelder da såklart narkomane.

Ja, selvfølgelig, hvis noen sitter seg et skudd midt på gaten så er det jo klart at politiet burde reagere, det som er poenget her er at narkomane blir jaget bort bare fordi de er narkomane og ikke fordi de nødvendigvis gjør noe ulovlig der og da.

Lenke til kommentar
Men det er dessverre slik at der det er narkomane, der skjer det kriminelle handlinger, enten det er omsetning av narkotika, tyveri osv .

Ja, men dette problemet forsvinner jo ikke fordi man jager de narkomane fra det ene stedet til det andre. De er narkomane, altså må de bryte loven og kjøpe seg narkotika for å få mer narkotika. Norge har mange narkomane, man kan ikke bare late som om vi ikke har det.

Selvsagt, men de narkomane er i ingen posisjon til å stille krav og premisser. De skal være glad at politiet ikke kjører nulltoleranse, og tar de inn for hvert eneste lille gram de tar.

Lenke til kommentar
Ja, selvfølgelig, hvis noen sitter seg et skudd midt på gaten så er det jo klart at politiet burde reagere, det som er poenget her er at narkomane blir jaget bort bare fordi de er narkomane og ikke fordi de nødvendigvis gjør noe ulovlig der og da.

At alle blir tatt under én kam i slike situasjoner er umulig å unngå. Har selv blitt bortvist av politiet i diverse situasjoner uten å ha gjort noen som helst galt/ulovlig. Jeg befant meg bare tilfeldigvis på feil sted når noe hadde oppstått. I verste fall kan man endog blir arrestert av politiet bare fordi "selskapet" man befinner seg i begår ulovligheter. :shrug:

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Selvsagt, men de narkomane er i ingen posisjon til å stille krav og premisser. De skal være glad at politiet ikke kjører nulltoleranse, og tar de inn for hvert eneste lille gram de tar.

Selvsagt har narkomane rett til å stille krav, de er da mennesker og nordmenn sånn som jeg og deg de og. Hvis ikke politikerne gir dem et sted å være så blir de jo hengende på diverse gatehjørner istedenfor. Problemet blir ikke borte av å dra luen nedover hodet og synge LALALALA. Politiet har heller ikke kapasitet til å ta seg av alt dette, de kan ikke arrestere alle narkomane, det er påvist at tvungen rehabilitering fungerer dårligere enn frivillig også. Så man kan ikke bare stenge dem inne et sted resten av livet, det er ikke nazi-tyskland som regjerer her lenger. Narkomane har rettigheter de også og burde få stille krav når de er så små at det gjelder å få bil behandlet som et menneske.

Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg mer på krav som andre ikke har. Andre får ikke lov til å ta seg en øl på offentlig plass. De narkomane har steder som de får lov til å drive med narkotika på. Men det er vittig at nazi-tyskland blir brukt som sammenligning, er det ingen mellomting?

Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet helt meningsløst å bruke et maktorgan som politiet til å få bukt med narkomane, det blir som å feie støvet under teppet. Disse menneskene er avhengige, og da hjelper det fint lite med tvang, noe vi burde ha lært for lenge siden. Det blir det samme med f.eks pedofile, de blir ikke kvitt sin seksuelle legning bare fordi de sperres inne noen år. Løsningen er behandling og tett oppfølging fra helsevesenet. Det er også helt meningsløst å kjøre nulltoleranse overfor misbrukere, det eneste man oppnår er å bruke politiressurser som ikke fører noe steds hen. Hva skjer om man tar noe narkotika fra en bruker? Han må skaffe nye penger til nytt stoff, for han er avhengig, og da må han gjerne ut på nye kriminelle "oppdrag". Det fører bare til mer kriminalitet.

Lenke til kommentar
Skulle vært tvangsinnleggelse på narkomane! Innlåst, med tilbud om utdanning! Jeg ser for meg at det er noe vi vil tjene på ved at de til slutt jobber.

Tvangsinnleggelse er ikke veien å gå.

Dette vil flere bare bli forbannet på, og kommer de inn i systemet, så er det veldig fort gjort at de starter pån igjen med en gang de får sjangsen.

Lenke til kommentar
Skulle vært tvangsinnleggelse på narkomane! Innlåst, med tilbud om utdanning! Jeg ser for meg at det er noe vi vil tjene på ved at de til slutt jobber.

Tvangsinnleggelse er ikke veien å gå.

Dette vil flere bare bli forbannet på, og kommer de inn i systemet, så er det veldig fort gjort at de starter pån igjen med en gang de får sjangsen.

Så narkomane vil være narkomane? De har det OK med seg selv?

"Å!! De gjorde meg rusfri! Nå skal jeg ta igjen!"

Endret av nevoscript
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...