I16 Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Har nettopp oppgradert hovedkort og strømforsyning etter at jeg fant ut at mitt gamle hk ikke var kompatibelt med GF8800, og strømforsyninga ikke var sterk nok. Men selvfølgelig, jeg måtte støte på flere problem på veien. Har 3 harddisker. 2 som er IDE og en SATA. Akkurat nå kjører jeg på en av IDE-diskene, som jeg nettopp har installert windows xp på. Måtte installere det på nytt da jeg ikke fikk startet opp den gamle etter bytte av hk. Formaterte ikke disken jeg installerte windows på, da det var filer jeg måtte ta vare på. Kan det være kilden til problemet jeg beskriver kanskje? Dersom jeg kobler opp den andre IDE-disken, går maskinen ufattelig tregt. Vi snakker 5-10 minutter til å starte opp, og alt går som om maskinen var 15 år gammel. Hva i alle dager forårsaker dette? Har aldri skjedd før. Men problemene stanser ikke der. SATA-disken er blitt til en dynamisk disk som windows ikke har peiling på hva er, tydeligvis. Har googlet dette, og har sett at folk har blitt anbefalt å installere SATA-drivere til sikk HK, noe som tydeligvis ikke finnes til mitt Asus M3A78-EH. Har noen en kjapp forklaring på hvordan jeg kan få løst dette? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Hvis du ikke har en 'Home' versjon av Windows så skal Dynamisk være støttet. Men du må antagelig importere den, gjøres i Diskbehandling. Dette har ingenting med SATA drivere å gjøre. At disken har blitt Dynamisk av seg selv høres veldig rart ut. Sikker på at den ikke har vært slik lenge? Lenke til kommentar
I16 Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 Hvis du ikke har en 'Home' versjon av Windows så skal Dynamisk være støttet. Men du må antagelig importere den, gjøres i Diskbehandling.Dette har ingenting med SATA drivere å gjøre. At disken har blitt Dynamisk av seg selv høres veldig rart ut. Sikker på at den ikke har vært slik lenge? Ser man det ja. Kom over "import foreign disks" rett før jeg så svaret ditt, og det funka! Men da står det siste problemet igjen da, nemlig hvorfor maskinen går så treigt med mer enn èn IDE-disk... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Sjekk om diskene virker alene hver for seg. I såfall kanskje et problem med master - slave kobling. Lenke til kommentar
I16 Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 Den andre IDE-disken fungerer iallfall. Ser ikke noe problem med å ha SATA-disken og den ene IDE-disken på samtidig. Går bare rett og slett tregt dersom jeg kobler til den andre IDE-disken. Master og slave er koblet rett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå