dePt Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 (endret) Hei. Jeg er i disse dager på jakt etter speilrefleks. Valget falt på speilrefleks da jeg har begynt å interessere meg for fotografering, og er allerede gla i å arbeide med bilder i photoshop. Jeg har meget lite kunnskap rundt speilrefleks så jeg trenger deres hjelp til å velge kamera. Siden det nermer seg sommerferie og sydentur er budskjettet stramt. Meget stramt. Drøye 4000 har jeg å rutte med. Spørsmålet blir da som følger. Kjøper jeg et nytt Nikon D40 eller et annet billigkamera, eller kjøper jeg brukt? Jeg har blant annet sett et Nikon D40x som selges brukt (har vel ikke låv å linke til annonsen her?) som virker veldig interessant, men som sagt vet jeg lite og trenger derfor hjelp. Hovedsaklig trenger jeg hjelp til hva jeg burde se etter, og hvilke kamera jeg burde se etter. Må ha fult sett med veske, minnekort og solblender også (og annet som er absolut nødvendig). Takker for all hjelp XobiN Edit: Jeg er ikke rik Endret 3. juni 2008 av XobiN Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 tror du har lov til å linke til annonsen så lenge det ikke er du som er selger! jeg tror helt klart du vil ha mest glede av å kjøpe brukt, folk tar utrolig bra vare på utstyret sitt, så man kan få flott utstyr, man ellers bare kunne drømt om. hvis du velger å kjøpe brukt må du bare ha i bakhodet at et kamera varer ikke evig, samme hvor pent det ser ut på utsiden, mtbf ligger på mellom 50 og 200 tusen eksponeringer avhengig av kameramodell, for dem i din prisklasse er det vel nermere 50 enn 200, så det bør du isåfall sjekke når det gjelder konkrete anbefalinger vil jeg si det samme som alltid blir sagt i denne typen tråd, nemmelig at å komme med noen konkret anbefaling er nesten borkastet, alle produsentene lager gode kamereaer, og det det koker ned til er hvilket som ligger godt i hendene dine! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Hvis du har 40000,- å rutte med så er bare å gå bananas. Men jeg regner med at det er 4000,- du mente. Hvis du vil ha D40X, så har jo JP den ny til rett under 4 lapper. Så brukt må jo være en del billigere enn det. Jeg liker å kjøpe nytt, så jeg ville ha gått for det. Stort sett kjøper jeg kun brukt av folk jeg kjenner. Tom Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 ja 40000 til kamerautstyr hadde vært gromt å ha Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Om 4000,- er absolutt limit for huset, så ville jeg helt klart gått for et brukt D80 fremfor et nytt D40. Ser JP selger D80 nytt for 4800,- nå. Bruktprisen for D80 burde da krype et stykke under 4000,-. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 Hehe, var nok 4000 der skulle stått Og når jeg sier 4000 så må jeg ha fått med meg både veske og annet utstyr. Men hva er mtbf? Og er det optikken det er snakk om eller selve kamerahuset? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Hvis det ikke er veldig dyre saker så regnes også bag/veske og være noe man gir med som bonus. Får du en kamera/laptop-sekk fra Loewe Pro eller Crumpler så kan det diskuteres ekstra verdi, men en vanlig veske forsvarer ikke en pris på over 3000. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 MTBF - Mean time between failures (estimert levetid) gjelder i første omgang huset. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 Men hvilke kamera er aktuelle for meg dersom jeg skulle se etter brukt. D80 og D40x er nemnt. Hvilke av de er lurest å satse på? Og hva annet enn antall eksponeringer skal jeg se etter? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 hvis canon er aktuelt er jo 350D, 400D 30D, kansje t.o.m 40D gode kameraer, men som nevnt tidligere, ta en tur i en velassortert fotobutikk, og prøv litt forskjellig! så kan du jo alltids kjøpe det brukt etterpå! Lenke til kommentar
dePt Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 Takker for alle svar. Finst ikkje fotobutikka på mils omkrets her Men har holdt i et D40x og et Canon 450D (eller 400D?) og et Canon 350D D40x var uten tvil det mest behaglige. Men Et brukt D40x eller et nytt D40? 3k,- for begge. så har eg 1k til utstyr som solblender bag og med tida et nytt objektiv. Hvor går veien? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Jeg hadde gått for ny D40. 6MP sensoren er meget god, og har andre kvaliteter enn D40X, så de er ikke lett sammenlignbar. Tom Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 (endret) da ville jeg nok gått for d40x, gitt at du finner et allright brukt men det er min mening, jeg liker muligheten for høy ISO fart, og høyere oppløsning er fint hvis man skal fremkalle bildene i litt store formater. Endret 3. juni 2008 av SirAmp Lenke til kommentar
dePt Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 Tror neppe jeg kommer til å fremkalle noe, men liker å ha litt "å gå på" når eg redigerer bildene mine. Hva mener dere andre? Brukt D40x eller nytt D40? Lenke til kommentar
sofus71 Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Tror neppe jeg kommer til å fremkalle noe, men liker å ha litt "å gå på" når eg redigerer bildene mine. Hva mener dere andre? Brukt D40x eller nytt D40? Nytt D40 på Elkjøp. Mener det koster rundt 2500,- Da har du penger igjen til minnekort og veske. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Tror neppe jeg kommer til å fremkalle noe, men liker å ha litt "å gå på" når eg redigerer bildene mine. Hva mener dere andre? Brukt D40x eller nytt D40? Nytt D40 på Elkjøp. Mener det koster rundt 2500,- Da har du penger igjen til minnekort og veske. Nå skulle trådstarter kjøpe D40X brukt til 3000,- . Lenke til kommentar
dePt Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 Skulle jeg det? Driver å vipper frem og tilbake. Så er open for diskusjon Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Tror neppe jeg kommer til å fremkalle noe, men liker å ha litt "å gå på" når eg redigerer bildene mine. Hva mener dere andre? Brukt D40x eller nytt D40? Nytt D40 på Elkjøp. Mener det koster rundt 2500,- Da har du penger igjen til minnekort og veske. Nå skulle trådstarter kjøpe D40X brukt til 3000,- . Skal du kjøpe brukt, så vurder også om du kan vente ut et D80 med et moderat antall eksponeringer bak seg. Prøv de aktuelle modellene i hånda, ta noen bilder, sjekk ut ergonomien grundig, og la det spille kraftig inn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå