Gå til innhold

[Løst]Garanti på erstatningsvare. (Microplex)


Anbefalte innlegg

Tenkte at jeg skulle komme med en oppdatering for de som har vært innvolvert i denne saken. Etter mange brev frem og tilbake fra både Microplex og Forbrukerrådet, har Microplex kommet med følgende utsagn:

 

"Vi ønsker deverre ikke å imøtekomme klagers ønske....og ber derfor om at saken oversendes til Forbrukertvistutvalget"

 

Forbrukerrådet anser saken som ferdig hos dem. Om jeg ønsker å ta dette videre til Forbrukertvistutvalget er opp til meg. Jeg er skuffes over måten Microplex behandler sine kunder på. Om jeg tar dette til Forbrukertvistutvalget har jeg ikke bestemt meg for.

 

Vi få se.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke ta det videre til FTU når du allerede har brukt så mye tid på det? Vil du at disse sleipingene skal "vinne"? Du er ei heller den første de har behandlet slik. Det er jo ingen stor sak å ta videre. Så lenge du dokumenterer at dette var en kvalitets PSU, de fleste PSUene lever i godt over to år, svært mange produsenter gir fem års garanti osv., så burde det være en grei sak. En stasjonær PC har fem års reklamajonsfrist. Hvorfor skulle da ikke en PSU ha det?

 

Det som er veldig viktig her er at selger ikke har bevist på noen måte at det er du som er skyld i at PSUen ikke virker lenger. De har kun tatt stilling til om det er to eller fem år reklamasjonsrett. Det vil tale i ditt favør når saken kommer opp. Det vil da kun bli tatt stilling til reklamasjonsfristen.

 

Det har vært en god del slike tråder her i forumet vedr. PSUer som har tatt kvelden, og som folk har blitt nektet reklamasjon. Dersom du tar saken videre kan det gi presidens for likende saker. Du kan være med å hjelpe mange andre. Så, hvorfor ikke bruke minimalt med tid på å ta det videre til FTU når du allerede har brukt så mye energi på dette. Go on!

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Anbefaler deg at du tar denne til FTU. Måten Microplex har svart deg på er svært provoserende(for meg hvertfall).

 

Om du ikke gjør det så får du ikke noe dekket og Microplex vinner saken. Da prøver de seg neste gang noen har tilsvarende problem også.

 

Go for it! :)

Lenke til kommentar

Jeg mener også du bør ta denne saken videre til FTU. Når du har kommet så langt, så er det ikke mye merarbeid for deg nå, og kan gi andre forbrukere en mulighet til å løse framtidige konflikter ved å vise til vedtaket som blir vedtatt ifm. saken din.

 

Lykke til!

Endret av Jan Roger
Lenke til kommentar
Jeg synes nå dette virker helt fair fra Microplex. De er uenige med kunden i hvor lang reklamasjonsfrist det er på en PSU, og ber selv om at saken tas opp til FTU. Det jo nettopp for å avgjøre slike tvister vi har FTU.

Problemet slik jeg ser det er at det alt for ofte hevdes at et produkt kun har to års reklamasjonsrett. Dette fordi selger vet at de fleste ikke orker å ta saken videre. Går man gjennom en del av avgjørelsene til FTU så ser man at dem i de fleste saker gir kjøper medhold i femårsreglen. Så slik jeg ser det så er det svært mye kortsiktig tenkning ute og går blant selgerene. Kortsiktig profitt, tap av fremtidige kunder og masse merarbeide samt dårlig reklame. Dette er slik jeg har forstått det ei heller en billig PSU det er snakk om. Noe som bør tale til kjøpers fordel i en eventuell sak.

 

Det viktige her er at microplex ihvertfall svarer, begrunner hvorfor de er uenig, og følger spillereglene.

 

Finnes drøssevis av eksempler her inne på andre butikker som faktisk ikke svarer kunder, forbrukerrådet eller annet...det synes jeg er mye verre.

Personlig finner jeg svaret deres noe provoserende. De er svært korte i sine svar, og en saklig begrunnelse er helt fraværende.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Problemet slik jeg ser det er at det alt for ofte hevdes at et produkt kun har to års reklamasjonsrett. Dette fordi selger vet at de fleste ikke orker å ta saken videre. Går man gjennom en del av avgjørelsene til FTU så ser man at dem i de fleste saker gir kjøper medhold i femårsreglen. Så slik jeg ser det så er det svært mye kortsiktig tenkning ute og går blant selgerene. Kortsiktig profitt, tap av fremtidige kunder og masse merarbeide samt dårlig reklame. Dette er slik jeg har forstått det ei heller en billig PSU det er snakk om. Noe som bør tale til kjøpers fordel i en eventuell sak.

Det er også ofte slik at produsenter/importører ber butikkene avvente behandling hos FTU i saker der de selv ønsker en avgjørelse pga prinsippene. Du skal ikke se bort fra at det er ønsket en avgjørelse her. Dersom FTU sier 2 år, gir det butikken noe de kan bruke mot kranglete kunder, og om FTU sier 5 år gir det butikken ikke bare en mulighet til å slippe unna lange saker pga. uenighet rundt reklamasjonsfrister, men det gir dem også et punkt ekstra å tenke på i prissettingen av produktene.

Lenke til kommentar

Skal si meg enig i at det høres fornuftig ut, TEE. Får bare håpe at det er det som er tilfellet i denne saken. Det er bare synd at selger ofte trenerer saken ved å påstå at det ikke finnes noen relevant avgjørelse. Man får følelsen av at uansett hvor mange dommer det foreligger på forskjellige produkter, så velger selger å si at det ikke gjelder dette produktet. Det brukes altfor mye argumentasjon på nettopp dette, og ikke prinsippene i dommene. Prinsippene i dommene burde i seg selv være nok til å halvere antall klager som blir sendt inn til Forbrukerrådet/FTU vedrørende reklamasjonsfristen.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Takk for svarene folkens. Jeg tror at som dere har nevt her at de nettopp ikke vil etterkomme kravet til kunden rett og slett fordi taper penger. Hadde Microplex tenkt seg nøyere gjennom, så hadde istedenfor å miste en kunde, hatt en fornøyd kunde som mest sannsynlig hadde kjøpt hos dem igjen og mest sannsynlig anbefalt Microplex til sine venner også.

 

Egentlig er det ikke snakk om all verden penger, jeg synes at det bare var veldig rart at de ikke følger forbrukerkjøpsloven, men nå er det mer prinsippsak enn bare en PSU. Først ber de meg ta kontakt med Forbrukerrådet, så ber de i sitt siste brev Forbrukertådet om å oversende saken til Forbrukertvistutvalget. Uprofesjonelt, Microplex.

 

Om de ønsker FTU, så blir det FTU.

Lenke til kommentar
Egentlig er det ikke snakk om all verden penger, jeg synes at det bare var veldig rart at de ikke følger forbrukerkjøpsloven, men nå er det mer prinsippsak enn bare en PSU. Først ber de meg ta kontakt med Forbrukerrådet, så ber de i sitt siste brev Forbrukertådet om å oversende saken til Forbrukertvistutvalget. Uprofesjonelt, Microplex.

 

Om de ønsker FTU, så blir det FTU.

Nå må du holde tungen rett i munnen her.

 

De mener de følger Forbrukerkjøpsloven, og dere er uenige om konklusjonen. Du har nok helt rett i at det er en prinsippsak, hvor de ønsker å få en avklaring på reklamasjonsfristen for PSU. At de anbefaler deg å kontakte Forbrukerrådet, og så faktisk selv ber om behandling i FTU er da så langt fra uprofesjonelt som du kan få det. De har håndtert saken så ryddig som det er mulig for en selger å gjøre når de ikke blir enig med kunden.

Lenke til kommentar

Når det er sagt så er det ikke god reklame for en bedrift å tape en sak hos FTU. De fleste bedrifter ønsker å løse saken før det går så langt. Flere saker hos FTU betyr dessuten flere misfornøyde kunder. Noe som igjen kan fortelle litt om bedriftens kundepolicy.

Lenke til kommentar
Egentlig er det ikke snakk om all verden penger, jeg synes at det bare var veldig rart at de ikke følger forbrukerkjøpsloven, men nå er det mer prinsippsak enn bare en PSU. Først ber de meg ta kontakt med Forbrukerrådet, så ber de i sitt siste brev Forbrukertådet om å oversende saken til Forbrukertvistutvalget. Uprofesjonelt, Microplex.

 

Om de ønsker FTU, så blir det FTU.

Nå må du holde tungen rett i munnen her.

 

De mener de følger Forbrukerkjøpsloven, og dere er uenige om konklusjonen. Du har nok helt rett i at det er en prinsippsak, hvor de ønsker å få en avklaring på reklamasjonsfristen for PSU. At de anbefaler deg å kontakte Forbrukerrådet, og så faktisk selv ber om behandling i FTU er da så langt fra uprofesjonelt som du kan få det. De har håndtert saken så ryddig som det er mulig for en selger å gjøre når de ikke blir enig med kunden.

 

Personlig skjønner jeg ikke a det er så mye å avklare, PCer som helhe har 5 år, harddisker har 5 år (begge deler baserer jeg på avgjørelser i FTU jeg har lest). Jeg kan ikke se noen grunn til at en PSU, som i utgangspunktet er en svært holdbar del ikke skal ha 5 år.

 

AtW

Lenke til kommentar
Når det er sagt så er det ikke god reklame for en bedrift å tape en sak hos FTU. De fleste bedrifter ønsker å løse saken før det går så langt. Flere saker hos FTU betyr dessuten flere misfornøyde kunder. Noe som igjen kan fortelle litt om bedriftens kundepolicy.

Det beste er selvfølgelig å unngå Forbrukerrådet og FTU. Det ser ikke pent ut på statistikkene om man har mange saker der, og enda verre ser det ut om man har mange tap. Men så er det noen ganger det ikke er verdt det om man faktisk har rett. I denne saken f.eks. vil en avgjørelse hos FTU gjøre fremtidige saker enklere både for selgere og forbrukere.

 

Personlig skjønner jeg ikke a det er så mye å avklare, PCer som helhe har 5 år, harddisker har 5 år (begge deler baserer jeg på avgjørelser i FTU jeg har lest). Jeg kan ikke se noen grunn til at en PSU, som i utgangspunktet er en svært holdbar del ikke skal ha 5 år.

Jeg ville også sagt 5 års reklamasjonfrist for en PSU, og vi har vel så vidt jeg vet aldri kranglet med noen om det. Hadde noen kommet til meg for å få en avklaring på det ville jeg sagt at man skal sørge for avhjelp.

 

Det jeg reagerer mest på i denne tråden er at man kaller Microplex uprofesjonelle og at det er dårlig kundebehandling når de faktisk gjør alt helt korrekt for å løse en tvist hvor de er uenig med kunden. Microplex mener jo helt tydelig at de har rett her, og da er Forbrukerrådet og FTU den veien kunden må gå. At Microplex da selv faktisk anbefaler kundene å gå den veien er bedre enn hva de fleste andre selgere ville gjort.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Det jeg reagerer mest på i denne tråden er at man kaller Microplex uprofesjonelle og at det er dårlig kundebehandling når de faktisk gjør alt helt korrekt for å løse en tvist hvor de er uenig med kunden. Microplex mener jo helt tydelig at de har rett her, og da er Forbrukerrådet og FTU den veien kunden må gå. At Microplex da selv faktisk anbefaler kundene å gå den veien er bedre enn hva de fleste andre selgere ville gjort.

 

Misforstå meg ikke TEE. Jeg føler at jeg blir sendt fra det ene instans til andre, føler meg som en kasteball. Hvorfor skal de være så kranglete på dette? Når både "loven" og forbrukerrådet mener at kjøperen har rett. Dette er jo heller ikke noe god PR for Microplex.

Lenke til kommentar

Kasteball? Du følger systemet! Det er ikke å være kasteball.

 

Forbrukerrådet har kun rådgivende makt, ingen makt til å bestemme. Loven mener ikke at kjøperen har rett, den kan tolkes.

 

TEE har et svært godt poeng.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Har saken kommet noe videre?

 

 

Beklager sent svar. Det har ikke skjedd noe nytt og da har jeg heller ikke tittet innom her. Siste som skjedde var at jeg har meldt saken inn til Forbrukertvistutvalget. Har fått bekreftelse på at de har mottatt den og at den vil behandle den. Det virker som ting tar tid, så jeg få bare smøre meg med tålmodighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...