Gå til innhold

[Løst]Garanti på erstatningsvare. (Microplex)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Noen som vet om det er garanti på erstatningsvare? For å gjøre historien kort.

 

April 2005: kjøpte ny bZerk PSU fra microplex.

Februar 2007: PSUen røyk og jeg fikk en ny på garanti.

Juni 2008: Den PSU jeg fikk som erstatning røyk også.

 

Har jeg da garanti på erstatningsvare? Jeg kunne ikke finne dette noen steder i forbrukerportalen. Dette var svaret jeg fikk fra Microplex:

 

Hei

 

Reklamasjonsretten regnes fra den dato du opprinnelig kjøpte varen. Man får ingen ny reklamasjonsfrist på 2 år fra den dagen man evt. får en erstatning for en defekt vare

 

mvh / Regards

xxx

www.microplex.no - en del av www.netshop.no

Endret av guom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har merket meg at en del forhandlere hevder at det kun er 2 års reklamasjonsfrist på PSU. Er dette riktig? Forbrukerkjøpsloven sier jo at når varen er ment å vare "vesentlig lenger enn to år" har man 5 års reklamasjonsrett.

 

Jeg vet ikke om det finnes presedens på dette, men for min del er det merkelig at Microplex hevder at en bZerk PSU ikke kan forventes å vare vesentlig mer enn to år.

 

EDIT:

www.microplex.no - en del av www.netshop.no

Aha. Det forklarer jo en del.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=782451

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11166419

 

Ting henger sammen ser det ut til.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Takk for rask svar.

 

Satt og leste igjen innleggene du postet link til muffinmannen. Ser ikke ut som de gir seg lett. I dette tilfelle her, så er jo PSUen litt over et år gammelt.

 

Jeg kommer nok til å stå på kravet mitt, så få vi se hva det blir til....

Lenke til kommentar
Hei,

 

Noen som vet om det er garanti på erstatningsvare? For å gjøre historien kort.

 

April 2005: kjøpte ny bZerk PSU fra microplex.

Februar 2007: PSUen røyk og jeg fikk en ny på garanti.

Juni 2008: Den PSU jeg fikk som erstatning røyk også.

 

Har jeg da garanti på erstatningsvare? Jeg kunne ikke finne dette noen steder i forbrukerportalen. Dette var svaret jeg fikk fra Microplex:

 

Hei

 

Reklamasjonsretten regnes fra den dato du opprinnelig kjøpte varen. Man får ingen ny reklamasjonsfrist på 2 år fra den dagen man evt. får en erstatning for en defekt vare

 

mvh / Regards

xxx

www.microplex.no - en del av www.netshop.no

 

 

Var det en bZerk Modulær 500W du kjøpte? Den er basert på samme strømforsyning som Mist 500w fra OEM produsent ATNG.

Begge disse strømforsyninger er plaget av Fuhjyyu kondensator syndromet.

Microplex har nå 5 års garanti på Mist så du burde få samme garanti hvis det er en bZerk Modulær 500W du har kjøpt.

Hva slags strømforsyning var erstatnings strømforsyningen?

 

Det som er sikkert er at du har 5 års reklamasjonfrist på strømforsyningen du har kjøpt, og ikke 2 år som Microplex sier.

 

Har du en bZerk som ligner mer på denne så har du en av de dårligste strømforsyningene på markedet.

Endret av LAEN
Lenke til kommentar
PSU er av denne typen:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=B...B&mcat=c346

 

mens erstatningsproduktet er denne:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=B...R&mcat=c346

i og med den første ikke var på lager da jeg sendte det inn i 2007.

 

 

De har dessverre samme innmaten som bZerk Blå Plexi 500W, og er en av markedets dårligste strømforsyninger.

 

Les Test her på Hardocp

 

Du har forsatt 5 års reklamasjon fra da du kjøpte varen i 2005 i følge kjøpsloven.

Jeg vil fraråde deg å godta en tilsvarende strømforsyning da den også høyst sansynlig vil få en alt for tidlig død.

Endret av LAEN
Lenke til kommentar

Nå må jeg si jeg er skuffet over Microplex. For det første bruker de 4 dager på å svare en mail og når de først svarer, så er svaret syltynt.

 

Hei,

 

Siterer forbrukerkjøpsloven, § 27. Reklamasjon;

 

" Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g."

 

Et PSU kjøpt fra dere skal normalt ha lengere levetid enn 2 år. Jeg har 5 års reklamasjon for varen fra 2005 i følge kjøpsloven.

 

 

--

mvh

mitt navn

 

 

 

Svaret jeg fikk fra Microplex:

-------------------------

 

Hei

 

Det er to års reklamasjonsfrist på bZerk strømforsyningene

 

mvh / Regards

xxx

www.microplex.no - en del av www.netshop.no

 

Dette er for dårlig, jeg er skuffet over måten microplex hånterer saken på. Jeg sender nå enda en mail der jeg har en krassere holdning, og siterer kjøpsloven på nytt der jeg forventer at de tar dette på dems regning. Jeg har alltid likt microplex, men nå begynner tålmodigheten å ta slutt.

Lenke til kommentar
Nå må jeg si jeg er skuffet over Microplex. For det første bruker de 4 dager på å svare en mail og når de først svarer, så er svaret syltynt.

 

Hei,

 

Siterer forbrukerkjøpsloven, § 27. Reklamasjon;

 

" Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g."

 

Et PSU kjøpt fra dere skal normalt ha lengere levetid enn 2 år. Jeg har 5 års reklamasjon for varen fra 2005 i følge kjøpsloven.

 

 

--

mvh

mitt navn

 

 

 

Svaret jeg fikk fra Microplex:

-------------------------

 

Hei

 

Det er to års reklamasjonsfrist på bZerk strømforsyningene

 

mvh / Regards

xxx

www.microplex.no - en del av www.netshop.no

 

Dette er for dårlig, jeg er skuffet over måten microplex hånterer saken på. Jeg sender nå enda en mail der jeg har en krassere holdning, og siterer kjøpsloven på nytt der jeg forventer at de tar dette på dems regning. Jeg har alltid likt microplex, men nå begynner tålmodigheten å ta slutt.

 

Fra forbrukerkjøpsloven:

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

 

Når det i dag er vanlig med fem års garanti fra flere produsenter av strømforsyninger deriblant Microplexs sine Mist strømforsyninger, så betyr det at en strømforsyning er ment å vare vesentlig lenger enn to år.

 

Forbrukerloven er slik at reklamasjonsfrist gjelder for hele grupper av et produkt og kan derfor ikke være forskjellig innenfor den enkelte produkt gruppe. Det betyr at alle strømforsyninger har identisk reklamasjonsfrist og den skal være 5 år.

 

Til sammenligning så kan man se at alle mobiltelefoner har 5-års reklamasjonfrist.

 

 

NB!

Hver oppmerksom på at Microplex og Netshop som eier Microplex er veldig vanskelige når det gjelder garanti og reklamasjon.

 

Det finnes til og med eksempler der de nekter garanti eller reklamasjon på varer som har tatt kvelden innenfor garanti tiden.

 

På denne linken kan du lese om en Hiper Type-R Modular 580W med 3 års garanti som Netshop nektet å gi garanti på etter at varen tok kvelden etter litt over 2 års bruk.

Endret av LAEN
Lenke til kommentar

Microplex kundeservice, Terningkast 1.

 

On 6/9/08, MicroPlex <[email protected]> wrote:

Hei!

 

bZerk PSUen var når du kjøpte den i 2005 priset til 695,- som da var relativt rimlig for en 500W PSU.

 

Vi har hatt tilsvarende saker før og det er nok ikke så opplagt som du tror at du har 5 års reklamasjonsrett på PSUen din.

 

Jeg foreslår at du tar kontakt med Forbrukerrådet og innklager oss.

 

--

mvh/Regards

xxx

www.microplex.no - en del av / a part of www.netshop.no

 

---------------

 

Hei,

 

"Vi har hatt tilsvarende saker før og det er nok ikke så opplagt som du tror at du har 5 års reklamasjonsrett på PSUen din."

Hva er det jeg tror? Har jeg ikke 5 års reklamasjonrett på et forbrukerkjøp? Noe som står svart på hvit på kjøpsloven? Er PSUen solgt fra dere ment å vare i et par år?

 

Dersom du mener at det er vanskelig å erstatte et PSU jeg har kjøpt for 695, kan jeg akseptere en tilsvarende 500W PSU fra en annen produsent og til lavere pris også.

 

---

mvh

mitt navn

---------------

 

On 6/9/08, MicroPlex <[email protected]> wrote:

Hei!

 

Det er enklere for oss å kommunisere med Forbrukerrådet om dette så vennligst kontakt dem.

 

--

mvh/Regards

xxx

www.microplex.no - en del av / a part of www.netshop.no

 

---------------

 

Hei,

 

Det skal jeg gjøre, å ta kontakt med Forbrukerrådet.

Jeg synes at dette er for altfor dårlig kunderservice fra dere.

Dere mister nok mer enn bare et par kunder om dere har en slik holdning til deres kunder.

 

---

mvh

mitt navn

Lenke til kommentar
Jeg ser svært liten grunn til å anta at PSUer har noe annet enn 5 år reklamasjonsrett.

 

AtW

Hvis de hevder at de har bare 2 år så burde de også være forpliktet til å merke annonsen med "Dette er en vare av svært lav kvalitet som ikke varer stort mer enn 2 år"

 

Alle normale strømforsyninger varer i årevis.

Lenke til kommentar

Ville bare dele min, og andres, erfaring med Microplex når det gjelder reklamasjon på PSUer eldre enn 2 år. Du kan blandt annet lese denne tråden --> https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=837769&hl=

 

Min Mist PSU røk etter ca 2,5 år og jeg mottok akkurat samme type korte svar på mine mailer som var stappfulle av argumenter; disse argumentene ble kun besvart etter sterkt press fra min side. Microplex oppfordret meg også til å klage dem inn til Forbrukerrådet. Og ja, Microplex tok seg god tid til å besvare mailene.

 

Uansett, jeg sendte saken til Forbrukerrådet, og dette endte med at jeg fikk en ny PSU da Microplex hadde sendt tilbake eldre strømforsyninger for feilsøking hos leverandør. Det er nå 5 års garanti på dette merket. Jeg vil råde deg til å sende inn din klage til Forbrukerrådet, med all mulig dokumentasjon. De vil så sende denne videre til Microplex og be om en "minnelig løsning". Dersom de motsetter seg dette ville jeg personlig latt saken gå til Forbrukertvistutvalget for å få klarhet i hvor lang reklamasjonstid det faktisk skal være på PSUer. Den gjengse oppfatningen blant forbrukerne er 5 år, men Microplex, og sikkert de fleste andre butikker, mener 2.

 

Ønsker deg lykke til i saken din, og håper du holder oss oppdatert!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

I alle tilfelle regnes det ny reklamasjonsfrist fra omlevering, altså fra februar 2007. Dette følger av forarbeidene og støttes av juridisk teori (litt søking i forumet bør frembringe tråder hvor dette tidligere er diskutert).

 

Festlig nok er også Stiftelsen Elektronikkbransjen, som Netshop AS er medlem av, enig i denne tolkningen:

 

Ny reklamasjonsfrist

 

Ved en omlevering på grunn av en kjøpsrettslig mangel løper en ny reklamasjonsfrist på forbrukerens nye vare.

 

Kommentar: Dette fremgår av forarbeidene til kjøpsloven og er ikke endret i forarbeidene til forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Hvis dette stemmer er det ganske sjokkerende. Håper noen tar seg tid til å ta en slik sak inn for FTU slik at det blir presedens. Det er mye lettere å møte argumentasjon av typen trådstarter blir møtt med om man kan henvise til en avgjørelse der.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe i tvil om at jeg skal følge saken videre. Har vurdert følgende alternativer:

 

1. Ta saken opp til Forbrukerrådet.

2. Ringe til Microplex/Netshop der jeg ber om å få snakke med kundeservice leder. Jeg forklarer deres behandling av kunde.

3. Ta kontakt med FTU.

 

Mest sannsynlig kommer jeg til å prøve alle ledd til jeg får gjennomslag. Jeg holder dere oppdatert.

Lenke til kommentar
I alle tilfelle regnes det ny reklamasjonsfrist fra omlevering, altså fra februar 2007. Dette følger av forarbeidene og støttes av juridisk teori (litt søking i forumet bør frembringe tråder hvor dette tidligere er diskutert).

 

Festlig nok er også Stiftelsen Elektronikkbransjen, som Netshop AS er medlem av, enig i denne tolkningen:

 

Ny reklamasjonsfrist

 

Ved en omlevering på grunn av en kjøpsrettslig mangel løper en ny reklamasjonsfrist på forbrukerens nye vare.

 

Kommentar: Dette fremgår av forarbeidene til kjøpsloven og er ikke endret i forarbeidene til forbrukerkjøpsloven.

 

Takk, den der ventet jeg på. Tror jeg prøvde meg med det i forhandlerdelen på mobilforumet, men kunne ikke backe det så godt opp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...