kjetulf Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 (endret) Hei! Har fått en ganske så vanskelig oppgave jeg ikke får løst i Matte nå, og lurte på om noen kunne hjelpe? Oppgaven lyder som følger: To folk sykler om kapp, han ene har snitt på 25 km/t, og han andre har et snitt på 30km/t. I mål kommer syklist nummer 1, 4 og et halvt minutt bak syklist nummer 2. Hvor langt sykla de? På forhånd takk! Edit: Ja, de startet samtidig Endret 4. juni 2008 av kjetulf Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 (endret) Hei!Har fått en ganske så vanskelig oppgave jeg ikke får løst i Matte nå, og lurte på om noen kunne hjelpe? Oppgaven lyder som følger: To folk sykler om kapp, han ene har snitt på 25 km/t, og han andre har et snitt på 30km/t. I mål kommer syklist nummer 1, 4 og et halvt minutt bak syklist nummer 2. Hvor langt sykla de? På forhånd takk! Edit: Ja, de startet samtidig Formlen for strekning er s=vt ergo s=25t1 s=30t2 Du vet at t2 er tiden til han som brukte kortest tid siden han hadde høyere hastighet. Dermed må t1=t2+4.5/60 =t2+3/40 s=25(t2+3/40) s=30t2 Herfra vil du klare å komme deg videre uten meg. Endret 3. juni 2008 av Camlon Lenke til kommentar
kjetulf Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Formlen for strekning ers=vt ergo s=25t1 s=30t2 Du vet at t2 er tiden til han som brukte kortest tid siden han hadde høyere hastighet. Dermed må t1=t2+4.5/60 =t2+3/40 s=25(t2+3/40) s=30t2 Herfra vil du klare å komme deg videre uten meg. Tusen takk, Camlon! Kjempehyggelig av deg! Endret 4. juni 2008 av kjetulf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå