Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Leie hus - rettigheter

Anbefalte innlegg

Kunne sikkert funnet noe på google ect. men jeg spør her jeg.

Skal leie hus på ordentlig (lang-tid) for første gang i livet mitt, og lurte litt på hvilke rettigheter jeg har ect.

Jeg trenger å lage meg en sjekkliste på forhånd slik at jeg unngår at ut-leiere benytter seg av smuthull i regelverket!

Har allerede funnet ut at jeg har krav på gratis kabel-tv, men det er stort sett alt jeg vet ^^

Håper noen kan dele noen erfaringer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste er at du og utleier utarbeider en skriftlig kontrakt hvor det bør være med:

• hvem skal betale strøm,
  • oppvarming eller brensel (hvis det finnes),
  • hva mnd. prisen er,
  • regler for ro og orden,
  • er det lov med husdyr,
  • depositum – normalen er 2 mnd. leie, men kan være opp til 6 mnd.,
  • oppsigelsesfrister – normalen er 1 mnd. for mindre boenheter og opp til 3 mnd. for større leiligheter og hus,
  • pluss myeeeee mer……..

Anbefaler deg til å ta utgangspunkt i kontrakten fra forbrukerrrådet:

http://forbrukerportalen.no/filearchive/Hu...t_m_felt-3..pdf

Andre ting du bør ha i minnet er at økning av husleie kan bare gjøres en gang i året og skal ikke øke mer en konsumprisindeksen. Du skal også ha beskjed minimum en mnd. før økningen.

Huseier skal også sørge for vedlikehold hvis ikke annet er avtalt. Dette gjelder ikke ved tilfeldig skade.

Se også husleieloven:

http://www.lovdata.no/all/nl-19990326-017.html

Og det er ikke normalt at kabelTV er gratis. Du har ikke kravet på din side…… men det kan være at du har en kjekk utleier……

Lenke til kommentar

Takk for at du tok deg tid til å svare!

Jeg har ikke møtt ut-leier enda, men får håpe han er til å stole på.

Fikk beskjed om at Kabel-tv skulle være gratis når jeg spurte noen jeg trodde hadde greie på det jeg.

Det huset jeg har sett bilder av nå kunne trengt litt opp-pussing så jeg satser på at han er villig til å kutte noe i månden hvis jeg gjør en jobb med maling ect. Det burde vel kunne ordnes.

Takk igjen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...