Gå til innhold

Hjelp til valg av macro objektiv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser fortiden etter et macroobjektiv etter som denne type fotografering har vekket stor interesse hos meg. Tar mest bilder av ulike blomster/planter, men også ulike gjenstander av samme størrelse..Har derimot også lyst til å prøve meg på litt fotografering av div insekter..

Er det noen som har noen gode forslag?

Har sett på denne:

Nikon 105mm 2.8G IF-ED AFS VR

Blir denne for kort til fotografering av insekter? Mulig å bruke telekonverter?

Kom gjerne med andre gode forslag..

Kamra: Nikon D80

Pris: Viktigere med kvalitet enn pris

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Her er noen bilder som er tatt med Nikon 105mm.. Ser ut som den skal holde til insektbilder..

Du går inn på lensgallery, Nikon prime...

Link

Ellers så kan du se på Sigma 150mm Macro... Den har høstet mye kanon-kritikk.

Endret av saturnia
Skrevet

Jeg har 105mm VR objektivet og er veldig fornøyd med det. Ettersom jeg liker å ta mange bilder håndholdt er VR en stor fordel (selv om effekten av VR forsvinner når man nærmer seg nærgrensen).

Min erfaring er at det ikke er noen problemer med å ta bilder av innsekter med det objektivet.

Etter hva jeg forstår kan Nikons telekonvertere brukes med objektivet, men regn med at AF blir upålitelig.

Sjekk evt. denne posten på DPReview forumet for blomsterbilder hvor flere er tatt håndholdt.

Minuset med objektivet er at det veier en del, og ettersom det mangler eget feste for stativ kan oppsettet bli ganske fortungt.

Sigma 150mm har stativfeste, men for min del er den brennvidden mindre attraktiv til annen bruk enn macro, så det var ikke et alternativ for meg.

André

Skrevet (endret)

Ville vel mye heller vurdert Sigma 150mm f/2.8 til insekter, 105 kan være nok det, men siden du ser ut som å ha ett godt budsjett så ville jeg klinkt til med 150mm med en gang og du vil ikke angre ett sekund. - og for prisen av Nikon 105mm VR, så får man jo omtrent både Sigma 150mm og Sigma 105mm f/2.8 Macro

Endret av ThorEH
Skrevet

Hvis du tar deg en tur inn på Bildekritikk-siden og ser på flue-bildene til Olsen, så får du kansje en liten pekepinne på kvalitetene til Sigma sin 150mm macro..

Skrevet

Takk for inspill...Tror jeg fortsatt heller mot Nikons alternativ..

Men noen som kan komme med innspill/for og imot hvis valget sto mellom nikons 105mm og sigmas 150mm?

Kikket litt på sigmas 105mm..men så at denne ikke hadde IF og da synes jeg den ikke er så attraktiv med tanke på macro..

Skrevet

Nikkor 105mm VR

+ VR

+ Mer egnet til portetter. Mer allsidig generelt.

- Kan bli for kort til insekter

Sigma 150mm

+ Godt egnet til insekter

+ Fungerer som middels tele

- Kan bli litt lang til blomster og makro inne

Skrevet (endret)
Takk for inspill...Tror jeg fortsatt heller mot Nikons alternativ..

Men noen som kan komme med innspill/for og imot hvis valget sto mellom nikons 105mm og sigmas 150mm?

Kikket litt på sigmas 105mm..men så at denne ikke hadde IF og da synes jeg den ikke er så attraktiv med tanke på macro..

Jeg har Sigmas 105, og vil etter hvert skaffe 150. Absolutt ikke på grunn av manglende IF eller dårlig bildekvalitet, men litt for kort arbeidsavstand, for dårlig bruk til andre ting og manglende mulighet for stativmontering. Når en, som meg, har rota til endel interessante muligheter med for dårlig håndholdt opptaksteknikk/lyshåndtering (og det er bare begrensa hvor mye VR hjelper), så ønsker en seg skikkelig stativmontering - via objektivet. 105-VR-Nikkoren er nok et mye bedre objektiv, og bedre til allround bruk enn 105-Sigmaen, men også den gir temmelig kort arbeidsavstand, og skal en først ha et f/2.8-teleobjektiv, er 150mm generelt langt nyttigere enn 105mm. Jeg ser også dette i FX-perspektiv: Med bruk på FX og DX, vil en ha kombinasjonen 150/105 i ett objektiv med 150mm. På FX vil den oppføre seg mer likt et 105mm-objektiv på DX, men med bra arbeidsavstand.

Endret av capricorny
Skrevet

Er man lat og gjerne går tur uten stativ etc, så er finnes det glimrende alternativer:

Nikon 60mm

Tamron 90mm

Og sikkert andre innimellom her

PS - ser ut til at 105mm er den gyldne middelvei!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...